Kreće druga runda borbe protiv HPV-a

Autor: Marina Biluš , 01. veljača 2009. u 22:00

Europa nagradila hrvatsku kampanju protiv raka vrata maternice i virusa koji ga uzrokuje

Za dvije godine cjepivo protiv uzročnika karcinoma vrata maternice – Humanog papilloma virusa (HPV), moglo bi biti uvršteno na listu lijekova HZZO-a. Najava je to koja je uslijedila nakon što je Europski parlament nagradom “Biser mudrosti” istaknuo hrvatsku kampanju protiv drugog najučestalijeg karcinoma u žena kao najuspješniju u konkurenciji čak 44 europske zemlje.

Cjepivo na listi
Kampanja “Prekrižimo rak vrata maternice” nagrađena je zbog činjenice da je peticijom skupljeno 38.329 potpisa za uvođenje organiziranih ginekoloških pregleda, više nego igdje drugdje u Europi. Unatoč europskom priznanju najava da bi HZZO cjepivo protiv HPV-a moglo ubrzo uvrstiti na svoju listu u ovom je trenutku ipak suviše optimistična. Tako misli i sam inicijator osnivanja Nacionalnog odbora za prevenciju raka vrata maternice, ekspert ginekološke onkologije koji je prije pet godina u Hrvatskoj među prvima upozorio na gotovo epidemiološke razmjere infekcije HPV-om. “Dvije godine ipak je prekratak rok za to, osobito ako se uzme u obzir recesija i sam bruto domaći proizvod naše zemlje. Ni mnoge bogate europske države nisu još cjepivo uvrstile na svoje besplatne liste, pa bi bilo pretenciozno očekivati da to među prvima učini Hrvatska. Uvrštavanje na listu HZZO-a bilo bi možda realno očekivati za nekih pet godina”, pojasnio je za Ante Ćorušić, predstojnik Odjela za onkološku ginekologiju Klinike za ženske bolesti u Petrovoj.

Nacionalno praćenje
Međutim, Ćorišić dodaje da se unatoč tome borba protiv HPV-a u Hrvatskoj nastavlja. Tvrdi da je u proteklih pet godina Nacionalni odbor zabilježio zapažena postignuća. “U suradnji s GlaxoSmithKlineom i Drogerie Marktom organizirali smo promotivne akcije vezane za primarnu prevenciju raka vrata maternice te niz stručnih sastanaka. U suradnji sa Zajednicom žena “Katarina Zrinska” organizirali smo niz edukativnih kampanja za građane diljem hrvatske, s kojima i dalje nastavljamo”. Budući planovi, nastavlja Ćorušić, uključuju i primarni cilj – uvođenje nacionalno organiziranog praćenja na razini države. Najozbiljniji korak je studija kakva dosad nije napravljena u Hrvatskoj. Pokazat će koji su najčešći genotipovi HPV-a u hrvatskih žena doveli do nastanka karcinoma. Uz pomoć onkologa i infektologa provodit će je sekcija za HPV i Laboratorij za detekciju HPV-a pri Klinici za infektivne bolesti. Rezultati studije trebali bi biti poznati za godinu dana.

Naglasci

GSK u kampanji od prvog dana
Osobitost hrvatske kampanje protiv raka vrata maternice je i to što u njoj sudjeluju i poslovni subjekti. Riječ je o kompanijama Drogerie Markt te GlaxoSmithKline, koji je među najvećim svjetskim proizvođačima cjepiva.“GSK se u priču uključio 2005., a kako smo i proizvođač dvovalentnog cjepiva protiv HPV-a Cervarix, kampanju ćemo podržavati i u budućnosti. Cervarix, koji je u Europi registriran od 2007., a u Hrvatskoj lani u rujnu, specifičan je jer sadrži sustav koji potiče dugotrajniji imunološki odgovor koji traje i dulje od 6,5 godina”, tvrdi voditeljica odnosa s javnošću GSK-a Martina Smetiško. Dodaje da je zbog kratkotrajne prisutnosti na domaćem tržištu prerano govoriti o prodanim dozama u Hrvatskoj, no kaže da je u svijetu prodano više od četiri milijuna doza Cervarixa. “Što se tiče Hrvatske, GSK se s Cervarixom priprema za natječaje za odabir cjepiva u gradovima u kojima će se provoditi organizirano cijepljenje”, kaže Smetiško.

Komentirajte prvi

New Report

Close