Hollywoodski glumci okončali su štrajk koji je trajao četiri mjeseca nakon što je njihov sindikat postigao dogovor s udrugom filmskih i TV kuća. Trogodišnji sporazum, objavili su, vrijedan je više od milijardu dolara, uključujući povećanje minimalne plaće i nove dodatke koje će plaćati ‘streaming’ servisi u obliku bonusa temeljenih na gledanosti.
Također, sporazum uključuje zaštitu od neovlaštenog korištenja sadržaja generiranog umjetnom inteligencijom, odnosno digitalnih dvojnika, zbog kojih su, kako tvrde glumci, bili u opasnosti izgubili značajan dio prihoda.
Nedvojbeno, to je velika prekretnica za Hollywood, industriju vrijednu više od 130 milijardi dolara, koja je ove godine gotovo stala zbog pobune američkih pisaca, a potom i glumaca, koji su bili nezadovoljni uvjetima i prihodima. Hollywoodski štrajkovi oborili su rekorde u trajanju i troškovima, procjenjuje se da je izgubljeno šest milijardi dolara, navodi američki magazin Fortune.
Bolna transformacija
Iako su glumci i pisci postigli određene pobjede, industrija u koju se vraćaju još uvijek prolazi kroz bolnu transformaciju, posebice u području ‘streaminga’. Još prije štrajka, strategija ‘streaming’ servisa podvrgnuta je reviziji pa su se nakon nekoliko godina nekontrolirane proizvodnje većina odlučila za manje serija i filmova, smanjujući pritom broj zaposlenih kako bi dostigli zonu profita.
“Poslovanje ‘streaminga’ potpuno je poremećeno. Tu je previše sadržaja i nitko se ne čini sposobnim ostvariti profit od toga”, smatra Jonathan Taplin, pisac, producent i znanstvenik, direktor emeritus USC Annenberg Innovation Laba. Oba štrajka, po Taplinu, bila su uspješna jer su sindikati osigurali obrambene mjere protiv potencijalnog uništenja uslijed primjene umjetne inteligencije.
No, ono što slijedi, smatra Taplin, bit će kolaps linearne televizije i gašenje nekih ‘streaming’ usluga. “Cijelo poslovanje je u potpunom kaosu”, tvrdi Taplin. “Stvari će se razjasniti na tržištu u roku od tri do pet godina, ali bit će bolno”, dodaje.
Ranije prošlog tjedna, izvještava Fortune, izvršni direktor Disneya Bob Iger, na sastanku na kojem se hvalio financijskim koristima otkaza za 8000 zaposlenih, rekao je da je tvrtka usredotočena na konsolidaciju pod geslom “proizvoditi manje, usredotočiti se na kvalitetu.”
“Uvijek sam smatrao da količina može biti pogubna za kvalitetu. I upravo to se dogodilo. Izgubili smo fokus”, dodao je Iger. Netflix, koji je ranije ciljao na novi originalni film svaki tjedan, sada kaže da cilja na otprilike pola toga.
David Zaslav, izvršni direktor Warner Bros. Discoveryja, tvrdi da poduzima drastične korake kako bi uredio Max nakon spajanja s HBO-om, jer ima 43 milijarde dolara duga. “Proživljavamo generacijsku disrupciju”, izjavio je Zaslav.
Bolja plaća, manje poslova
Otkazivanja postaju sve češća kako ‘streaming’ usluge postaju selektivnije. Zbog promjene smjera industrije, ali i štrajka, ova godina prvi put će rezultirati padom produkcije serija, nakon što je prošle godine dosegnut rekord od 599 originalnih serija.
“Bolja plaća, manje poslova i intenzivna konkurencija”, to je svijet koji sada čeka glumce, smatra novinar Matt Belloni, osnivač Pucka. Ipak, i dalje se troše velike svote novca. Primjerice, Apple Studios stoji iza dva najveća budžeta jesenskih filmova – ‘Killers of the Flower Moon’ Martina Scorsesea i ‘Napoleon’ Ridleyja Scotta.
Duncan Crabtree-Ireland, vodeći pregovarač sindikata glumaca, ostaje optimističan u vezi s onim što dolazi. “Vidjet ćemo tijekom idućih dana, tjedana i mjeseci što su stvarne namjere industrije. No, vjerujem da studiji zaista žele vratiti ljude na posao i da će to učiniti”.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu