Geoblokiranjem je kupcima bio ograničen pristup 'online' trgovini na temelju državljanstva, prebivališta ili IP adrese a u ponedjeljak je na snagu stupila "Uredba Europskog parlamenta i Vijeća o rješavanju problema geografskog blokiranja i drugih oblika diskriminacije na unutarnjem tržištu na temelju nacionalnosti, mjesta boravišta ili poslovnog sjedišta klijenata".
Potrošači u Europskoj uniji sada mogu odabrati s koje internetske stranice žele kupovati robu ili usluge, a da ih se pritom ne blokira ili automatski preusmjeri na drugu internetsku stranicu na temelju države u kojoj se nalaze.
Trgovci moraju jednako postupati prema online kupcima iz druge zemlje EU-a i lokalnim kupcima, tj. omogućiti im pristup istim cijenama ili uvjetima prodaje za proizvode poput pokućstva ili elektronike online usluge (npr. cloud) ili usluge smještaja i održavanja internetske stranice prodaju ulaznica za festivale, koncerte i slično, priopćio je Europski parlament.
Zastupnici u Europskom parlamentu su uredbu odobrili u veljači ove godine.
"Ovo je još jedan korak u stvaranju jedinstvenog tržišta u kojemu će se svi potrošači uživati jednaka prava. Prilikom kupnje proizvoda iz drugih zemalja, svi ćemo biti tretirani kao lokalni potrošači", rekla je za portal EP-a poljska izvjestiteljica za Uredbu Roza Thun (EPP).
"Nakon roaminga i portabilnosti, stvarno sam ponosna što smo u suradnji s Europskom komisijom uspjeli pronaći rješenje problema geoblokiranja. Milijuni građana će imati koristi od ovoga", dodala je Thun.
"Ne možemo putem interneta kupovati jednako kao i građani u Njemačkoj, Francuskoj ili Italiji, no upravo ova uredba mijenja situaciju u smislu da se onemogućava blokiranje prodaje i kupac će, bez obzira iz koje zemlje naručuje, moći kupiti sve što poželi", istaknula je u veljači za Hinu hrvatska europarlamentarka Biljana Borzan (S&D).
Borzan je tada pojasnila da su hrvatski kupci prilikom 'online' kupovine, pred fazu za plaćanje, preusmjeravani na neku drugu stranicu, na kojoj su i cijene bile skuplje.
"To će biti zabranjeno i neće nam se više prodavati skuplji proizvod", rekla je Borzan.
Oko 57 posto građana Europske unije kupilo je nešto od odjeće, namještaja i elektronike preko interneta u 2017. godini, a čak je trećina građana kupila robu i usluge iz drugih zemalja. Stupanjem uredbe na snagu očekuje se da će 'online' trgovina nastaviti rasti.
Prema istraživanju koje je provela Europska komisija, 63% internetskih stranica nije dopuštalo građanima EU-a kupnju iz druge članice.
Izmjenama nisu obuhvaćeni digitalni sadržaji zaštićeni autorskim pravima poput e-knjiga, glazbe ili online igara, no Europska komisija ima dvije godine da procijeni treba li proširiti zabranu geoblokiranja i na taj sadržaj.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu