Američke kompanije postaju sve dominantnije na globalnom planu, gledano prema tržišnom udjelu u najvažnijim sektorima što otvara pitanje prelabave regulacije tržišnog natjecanja.
Kako navodi analiza Financial Timesa, ekonomski analitičari već godinama upozoravaju da pojedinim sektorima dominira tek nekoliko kompanija.
Analiza MMF-a
Primjerice, Google i Facebook zajedno kontroliraju gotovo 60 posto novca koji se u SAD-u godišnje uloži u digitalni marketing, pokazuju podaci eMarketera. Amazon će ove godine dohvatiti polovicu udjela na američkom tržištu e-trgovine dok je njegov udjel na ukupnom tržištu maloprodaje tek pet posto. Rastućom tržišnom moći pozabavilo se i lipanjsko istraživanje Međunarodnog monetarnog fonda (MMF).
60 posto
novca za digitalni marketing kontrolira Google i Facebook
Uzevši kao mjerilo razliku između proizvodne cijene i troška proizvodnje, istraživanje je ustanovilo da je ta razlika među američkim kompnijama uvrštenima na burzi u prosjeku porasla 42 posto između 1980. i 2016. godine. "Primjećujemo dokaze o rastućoj tržišnoj moći i opadajućoj konkurenciji u SAD-u", kaže Daniel Leigh, zamjenik direktora MMF-ova odjela za zapadnu hemisferu.
Osim na konkurenciju, prevelika tržišna koncentracija negativno se odražava na iznos ulaganja u istraživanje i razvoj, naglašava Leigh. Jason Furman s Peterson instituta za međunarodnu ekonomiju te Peter Orszag, direktor Lazard Freresa, argumentiraju kako smanjena konkurencija i dinamizam u gospodarstvu doprinose nejednakosti i slabom rastu produktivnosti.
Nije rješenje
Za rastuću tržišnu koncentraciju dijelom je "zaslužan" razvoj tehnologije, no dobar dio odgovornosti leži na regulatorima koji su dopustili previše spajanja i preuzimanja.
Demokratska senatorica iz Massachusettsa Elizabeth Warren, ustvrdivši da "konkurencija umire u Americi", pozvala je regulatore da strože razmatraju zahtjeve za spajanjima. Iz Bijele kuće poručuju kako to nije rješenje jer ograničava i razvoj manjih tvrtki.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu