Početak glavnih radova na crnogorskom "projektu stoljeća", autocesti od Bara do Boljara, pitanje je dana, objavila je TV Prva, navodeći nekoliko domaćih i kineskih izvora.
Pri kraju su pripremni radovi na autocesti koji su počeli prije nekoliko mjeseci, a sada se dovoze građevinski strojevi koji će na gradilište izaći za 15-tak dana, odnosno najkasnije do kraja rujna. Istovremeno, završavaju se pregovori oko glavnog projekta kojeg je pripremila kineska kompanija CRBC. Crnogorska revizija imala je nekoliko primjedbi o čemu se trenutno razgovara. Kineska strana, kako navode crnogorski mediji, željela je početi radove i prije dogovora o svim detaljima, međutim crnogorska vlast je to odbila.
41km
dužina je prve dionice crnogorske autoceste od Smokovca do Mateševa
Za vrijeme pripremnih radova potpisani su ugovori s deset crnogorskih kompanija, a sada se pregovora s još nekoliko koje će biti angažirane na glavnim radovima. Dosad je posao dobilo oko 200 radnika, a među njima su inženjeri, geodeti, prevodioci, vozači i obični fizički radnici. Prema ugovoru s CRBC-om, trećina svih radnika u operativi mora biti iz Crne Gore, pa se procjenjuje da će na vrhuncu radova na autocesti raditi 3700 radnika, od čega će 2000 biti iz Crne Gore, što je značajan broj za zemlju s toliko malim brojem stanovnika. Za vrijeme pregovora s kineskim kompanijama i bankarima, ali i nakon sklapanju ugovora o gradnji prve četvrtine autoceste Bar – Boljare, crnogorska vlast je kao jednu od koristi navodila upravo angažiranje domaće radne snage i mogućnost dobre zarade.
Međutim, nekoliko mjeseci nakon otvaranja pripremnih radova, pojavili su se prvi slučajevi iznevjerenih očekivanja, navodi Radio Slobodna Europa. Naime, radnicima su se obećavale dnevnice od 27 eura, odnosno, mogućnost ostvarivanja mjesečne zarade veće od 800 eura, ali pojedini radnici javno tvrde da su im plaće daleko niže od toga. Tako Mileta Jelić, iz Kolašina, jedan od bivših radnika, objašnjava da plaća zapravo iznosi 250 eura. CRBC je, međutim, Vijestima rekao da je do promjene iznosa zarade došlo zbog toga što je novim ugovorom utvrđeno da će zaposleni raditi 40 sati tjedno, tj. da nema prekovremenog rada. Usto, Kinezi tvrde da se upravo radnik Mileta Jelić ponašao neodgovorno i nedolično.
Radnici, koji Kineze nazivaju i robovlasnicima, kažu da im se odbija 30 posto od plaće ako se na gradilištu zateknu bez zaštitne opreme dok, kako kažu, šefovi Kinezi, "šetkaju bez zaštitne opreme". S druge strane, radnici navode da ih agencija za zapošljavanje Outsourcing iz Podgorice izrabljuju, odnosno da zarađuju preko njihovih leđa, jer im iz mjeseca u mjesec smanjuju plaće, piše list Dan. U agenciji Outsourcing kažu da su oni samo administrativni servis između poslodavca i radnika, te da nemaju veze s uvjetima koji oni dogovaraju. A kolašinska novinarka Dragana Šćepanović kaže da unatoč koristima od zapošljavanja ljudi nisu razumjeli kako će morati mijenjati neke navike. "A u Kolašinu se baš ne možemo pohvaliti nekim radnim navikama", kaže Šćepanović
Kinezi osigurali kredit
Poček od šest godina, kamata dva posto
Za prvu dionicu crnogorske autoceste od Smokovca do Mateševa, u dužini od 41 kilometar, dobiven je kredit kod kineske Exim banke u visini od 687 milijuna eura. Ukupna vrijednost te dionice iznosi 809 milijuna eura, a kineski kredit je odobren na 20 godina, uz poček od šest godina i godišnju kamatnu stopu od dva posto. Ostatak će namiriti Crna Gora.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu