U vladi Srbije zavladalo je iznenađenje i panika kada se otkrilo da kineske kompanije nisu, kako se očekivalo i najavljivalo u medijima, u predviđenom roku dostavile ponude za koncesijsku gradnju autoceste na Koridoru 11.
450mil.
eura vrijednost je izgradnje dvije dionice na Koridoru 11
Riječ je o jednoj od ključnih prometnica koja bi trebala povezati Srbiju i Crnu Goru, odnosno Beograd i južni Jadran, a proteže se od Temišvara, preko Vršca, Beograda, Čačka, Požege do Boljara, odakle bi se kroz Crnu Goru nastavila do Bara. Dvije kineske kompanije, China Road and Bridge Corporation (CRBC) i Shandong Hi Speed Group pismom su obavijestile nadležne da su uvjeti koje postavlja Srbija za njih neprihvatljivi. Kinezi, naime, traže jamstvo države, što je u koncesijama toga tipa i uobičajeno, a riječ je minimalnom broj vozila na novoj autocesti, odnosno podjeli rizika u izvanrednim okolnostima. Koncesije su trebale biti izdane za izgradnju i održavanje dijela Koridora 11 od Surčina do Obrenovca, u dužini od 17,6 kilometara i od Preljine do Požege u dužini od 30,9 kilometara, kao i za upravljanje, održavanje i korištenje dionice od Obrenovca do Preljine duge 103 kilometara.
Riječ je o velikim ulaganjima, vrijednost izgradnje dvije dionice na Koridoru 11 procenjuje se na 450 milijuna eura, od čega budući koncesionar 150 milijuna eura treba uložiti u izgradnju autoceste od Surčina do Obrenovca, uključujući i novi most na Savi. Međutim, za dionicu od Preljine do Požege, gdje je teži teren, potrebno je oko 300 milijuna eura. Ipak, iz srpskog Ministarstvu građevinarstva, prometa i infrastrukture, koje vodi Zorana Mihajlović, u javnost se šalju umirujuće poruke. Tanjugu je rečeno da će se s kineskim kompanijama nastaviti pregovori o izmjenama uvjeta koncesije koje su same predložile. "Nećemo gubiti vrijeme, pa odmah nastavljamo razgovore s kompanijama o drukčijim metodama koje su one same predložile.
300mil.
eura treba uložiti u zahtjevnu dionicu od Preljine do Požege
Upravo završeni javni poziv raspisalo je bivše ministarstvo, a Ministarstvo građevinarstva, prometa i infrastrukture ga je naslijedilo i provelo. Koridor 11 je jedan od prioriteta i mi ćemo naći načina da se realizira", tvrde iz tog ministarstva. Usto, kažu kako je najvažnije da se vlada Srbije neće dodatno zaduživati uzimanjem novih kredita kako bi izgradila Koridor 11, budući da su se "prethodnici dovoljno zaduživali". Međutim, kako navode Večernje novosti, rok za dostavu ponuda po uvjetima postojećeg natječaja je istekao, te je sada upitno je li koncesija poslije iznenađujuće kineske odluke uopće moguća. Ako natječaj na kraju bude neuspješan, postupak će se morati ponaviti. U tom slučaju, srpska država je izgubila dragocjeno vrijeme, ali i novac kojim je platila koncesijskog savjetnika. S kineskim kompanijama pregovaralo se od listopada prošle godine.
Strogi uvjeti
Crna Gora plaća kredit koji nije uzela
Crnogorska vlada će u sljedeće dvije godine platiti 30 milijuna eura zbog kredita za izgradnju ceste Bar-Boljare kod kineske Exim banke, iako u tom razdoblju neće povlačiti novac, piše Dan. Zbog autoceste, čija gradnja još nije počela vlada je, u skladu s ugovorom o kreditu, već platila 5,6 milijuna eura. Plaćeno je su dva milijuna provizije za obradu na ukupni iznos kredita, a 3,6 milijuna iznosila je prva rata koja je plaćena 21. siječnja.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu