Kina u niskom startu da pojača kontrolu nad globalnom opskrbom kobalta

Autor: Ana Blašković , 13. ožujak 2023. u 22:00
Eksploatacija kobalta, ključnog za baterije u električnim vozilima, lani je porasla je 23 posto/Shutterstock

Cijena ključnom metalu na svjetskom tržištu pala je na najnižu razinu u 32 mjeseca.

Kina se sprema pooštriti svoju kontrolu nad globalnom opskrbom kobaltom, ključnim metalom za proizvodnju baterija u električnim vozilima, nakon što mu je cijena pala na najnižu razinu u posljednja 32 mjeseca.

Kina je jedan od najvećih svjetskih proizvođača kobalta s 44 posto udjela, s time da se predviđa da će u naredne dvije godine udio dosegnuti polovinu globalne proizvodnje, prenosi FT izvješće Darton Commoditiesa.

Kontrola tog resursa mogao bi otežati “zeleni” iskorak Europe i Zapada koji dosad nije imao uspjeha u naporima da pod kontrolu stavi opskrbne lance ključnih metala poput kobalta, litija i nikla, neophodnih u proizvodnji baterija za električne automobile.

44

posto trenutni je udio Kine u globalnoj proizvodnji kobalta

Cijena pala 60 posto
Rafinerijska proizvodnja u kineskim postrojenjima dosegnula je 140 tisuća tona prošle godine, gotovo dvostruko više od razine prije pet godina, odnosno 77 posto globalnog udjela. Ostatak svijeta lani je stagnirao s proizvedenih 40 tisuća tona.

Cijena kobalta lani je pala s 40 dolara po funti u svibnju na 16 dolara. Prošle godine globalna proizvodnja kobalta porasla je 23 posto, za 35 tisuća tona na godišnjoj razini, nakon što je švicarska korporacija Glencore povećala proizvodnju u Mutandi, najvećem svjetskom rudniku kobalta u DR Kongu, te Indoneziji.

”Niz se faktora istovremeno spojio i gurnuo tržište prema dolje: popuštanje problema s logistikom, slaba prodaja potrošačke elektroničke opreme i tehnološki pomak prema baterijama za električna vozila s manje ili bez kobalta”, rekao je Caspar Rawles iz Benchmark Mineral Intelligencea.

Ponuda je dvostruko nadmašila potražnju rezultiravši padom cijena. Potražnju je pritisnuo pad prodaje prijenosne elektronike na globalnoj razini, ograničenja u Kini tijekom Covid 19 restrikcija kao i veća prodaja električnih vozila s baterijama nižeg dometa koje ne koriste kobalt na kineskom tržištu, navodi FT. Ipak, niže cijene tog metala donijele su olakšanje proizvođačima automobila, ali i sa strateškog gledišta upitnima učinile projekte izvan Kine.

Dok bjesni rat u Ukrajini, na globalnoj pozornici ispod površine ključa trgovinski rat Zapada i Kine. Zabrinut zbog kineske dominacije nad sirovinama, Washington je omogućio snažne poticaje za proizvodnju kobalta u “prijateljskoj” zemlji ili zemaljama. Riječ je o Zakonu o smanjenju inflacije (IRA), no proći će godine dok te subvencije ne daju konkretne rezultate.

Optužbe za dječji rad
Pritisnuti javnim kritikama zbog korištenja dječjeg rada u DR Kongu iz kojeg stiže 75 posto globalne proizvodnje, proizvođači automobila pokušavaju razviti baterije s manje kobalta.

Cijena kobalta mogla bi dodatno pasti ako Tenke Fungurume, drugi najveći svjetski rudnik kobalta u vlasništvu kineskog CMOC-a, ponovno dobije dozvolu za izvoz DR Konga nakon što je porezni spora prošlog srpnja. Rudnik je nastavio rad unatoč zabrani, a usklađeno je između 10 tisuća i 12 tisuća tona materijala, oko šest posto lanjske potražnje.

Komentirajte prvi

New Report

Close