Nekoliko desetljeća dominacije američke, europske, južnokorejske i japanske automobilske industrije došlo je kraju – Kina će ove godine postati najveći svjetski izvoznik vozila.
Kako navodi Financial Times, uspon kineske autoindustrije na vodeće mjesto svjetskih izvoznika rezultat je tri trenda – rapidnog pada prodaje automobila s benzinskim ili dizelskim motorom, skoka popularnosti električnih automobila te sve manje potrebe za posjedovanjem automobila s obzirom da se kinesko gradsko stanovništvo okreće dijeljenju vožnje.
Prevelike tvornice
Posljedica svega toga jest velika prekapacitiranost kineske automobilske industrije, pojašnjava Bill Russo, nekadašnji šef Chryslera u Kini te osnivač konzultatnske tvrtke Automobility. Prema njegovim riječima, kineska autoindustrija mora pronaći kupce za 25 milijuna vozila.
Niz godina industrijske politike temeljene na subvencijama te ulaganja privatnog sektora rezultiralo je povećanjem kineske konkurentnosti u proizvodnji automobila. Domaće kompanije, među njima i proizvođač električnih automobila BYD, sada u Kini više prodaju nego strani proizvođači i na inozemnim tržištima traže prilike za rast.
Prema carinskim podacima, Kina je prestigla Japan kada je riječ izvoz automobila. U lipnju je izvezeno 361.667 vozila. Još 2021. kineski izvoz automobila nadmašio je južnokorejski, a godinu kasnije i njemački. S druge strane, volumen prodanih automobila na domaćem tržištu u Kini je dostigao svoj vrhunac 2017. godine, pokazuju podaci Automobilityja, u skladu s usporavanjem rasta tamošnje srednje klase i pojavom širih ekonomskih problema.
Prekapacitiranost pogađa kako domaće proizvođače, poput Cheryja, SAIC-a, BYD-a, Geelyja i Changana, tako i strane kompanije poput Tesle, Forda, Nissana i Hyundaija. Strani proizvođači stoga proizvodnju u svojim kineskim tvornicama ubrzano usmjeravaju prema stranim tržištima.
Tijekom ove godine, do kraja srpnja, iz Kine je put inozemnih tržišta otišlo 2,8 milijuna vozila, uključujući i 1,8 milijuna automobila pokretanih motorom na unutarnje sagorijevanje. To je 74 posto više u odnosu na isto lanjsko razdoblje.
Unatoč problemima prekapacitiranosti i usporavanja prodaje na domaćem tržištu, očekivana konsolidacija kineske autoindustrije još nije na vidiku, tvrde upućeni promatrači. Dijelom je razlog tome podrška lokalnih vlasti proizvođačima automobila, ali i kreditne linije državnih banaka koje i dalje neprofitabilnim kompanijama glavu drže iznad vode.
Još dugo na vrhu
Kako izgledaju konkretni problemi proizvošača automobila u KIini možda ponajbolje pokazuje situacija u Hyundaiju. Od četiri tvornice tog južnkorejskog proizvođača u Kini, dvije proizvode samo za izvoz, a dvije za prodaju na kineskom tržištu.
“Međutim, pravo je pitanje gdje Hyundai može prodati automobile proizvedene u Kini? Već ima tvornice u Vijetnamu, Indiji, Indoneziji i Brazilu”, ističe Lee Hang-koo, direktor Korejskog instituta za automobilsku tehnologiju. On smatra da Hyundaiju neće biti lako zaraditi novac na izvozu “kineskih” automobila, tim više jer se većinom radi o vozilima pokretanima motorom na unutarnje sagorijevanje.
Analitičari očekuju da će Kina godinama biti na vrhu ljestvice izvoznika automobila. Procjene konzulatnske tvrtke AlixPartners, inozemna prodaja automobila proizvedenih u Kini dosegnut će 9 milijuna automobila do kraja desetljeća, čime će globalni udjel dosegnuti 30 posto. Još prošle godine udjel kineske automobilske industrije iznosio je 16 posto.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu