Kalendarski dolazak ljeta i početak glavne turističke sezone na europskim će aerodromima označiti i početak vrlo kaotičnog razdoblja koji će desetke tisuća putnika vjerojatno dovesti do ludila.
U srži problema leži pandemija koja je prije dvije godine prouzročila veliki pad zračnog prometa, pa time i otpuštanje većeg dijela zemaljskog osoblja.
Radnici koji su ostali suočili su se sa smanjenim plaćama. Osim što sada nema dovoljno zemaljskog osoblja, oni koji još uvijek rade sada traže povećanje plaća i prijete štrajkovima ako to ne dobiju.
Smanjenje letova easyJeta
Kako će izgledati ljeto na europskim aerodromima jučer je dao naslutiti niskobudžetni prijevoznik easyJet koji je najavio smanjenje broja letova u ljetnom razdoblju kako bi ublažio probleme s nedostatkom radnika u zračnim lukama London Gatwick i Amsterdam.
Inače, osim easyJeta, broj letova sa Schiphola smanjit će i njemačka Lufthansa. Britanska kompanija sada očekuje da će joj kapacitet u tromjesečju do kraja lipnja iznositi 87 posto kapaciteta iz predpandemijske 2019. godine te 90 posto u tromjesečju do kraja rujna.
Prije mjesec dana easyJet je očekivao 90 posto kapaciteta iz 2019. u ovom tromjesečju te 97 posto u idućem.
Reuters je pobrojao koji se sve problemi očekuju na europskim zračnim lukama ovoga ljeta. British Airways je najavio da će njegovo osoblje koje radi na prijavi leta u najprometnijoj britanskoj zračnoj luci Heathrow u srpnju krenuti u štrajk jer iznos za koliko su smanjene plaće tijekom pandemije nije do kraja vraćen.
U zračnoj luci u Bruxellesu jučer je započeo štrajk zaposlenika koji rade na sigurnosnim pregledima dok su piloti belgijskog prijevoznika Brussels Airlines najavili prekid rada od 23. do 25. lipnja.
Radnici na glavnom francuskom aerodromu, pariškom Charles de Gaulleu, planiraju štrajkati 2. srpnja, nakon što su već prekinuli rad 9. lipnja tražeći povećanje mjesečne plaće za 300 eura te bolje radne uvjete.
To je rezultiralo otkazivanjem četvrtine letova s tog aerodroma. Kada je riječ o najvećem europskom prijevozniku, irskom Ryanairu, sedam sindikata iz Italije, Francuske, Portugala, Belgije i Španjolske upozorilo je prošloga mjeseca da bi kabinsko osoblje te kompanije moglo štrajkati ovoga ljeta ako Uprava ne ponudi “smisleni odgovor” na njihove zahtjeve za boljim radnim uvjetima.
Od tada je portugalsko i španjolsko osoblje najavilo prekid rada krajem lipnja i početkom srpnja.
Problemi i na sjeveru
Probleme mogu očekivati i putnici na sjeveru Europe. Oko 1000 SAS-ovih pilota u Danskoj, Švedskoj i Norveškoj moglo bi štrajkati krajem ovoga mjeseca jer nisu postigli zajednički jezik s Upravom oko plaća i načina smanjenja troškova u tom skandinavskom prijevozniku koji je u poslovnim problemima.
S druge strane, norveški Norwegian Air prošloga je tjedna dogovorio povećanje plaća pilotima za 3,7 posto. Analitičari smatraju da će primjerom Norwegiana morati poći i ostali prijevoznici ako žele izbjeći obustave rada svojih zaposlenika.
Zrakoplovni prijevoznici i operateri zračnih luka pokušavaju na brzinu pronaći dodatnu radnu snagu, od pilota preko sigurnosnog osoblja do radnika na manipulaciji prtljage.
Predstavnici industrije ističu kako je teško privući nove zaposlenike za poslove koji su često fizički zahtjevni, slabo plaćeni te zahtijevaju dugo putovanje do posla.
Kakva je situacija na aerodromima pokazuje primjer Schiphola čije je poslovodstvo pristalo na povećanje plaća za 5,25 eura po satu za 15.000 čistača, radnika za manipulaciju prtljagom i sigurnosnog osoblja. Prije COVID-a, na amsterdamskom aerodromu radilo je 68.000 ljudi, sada ih je 10.000 manje.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu