Maloprodaja se kontinuirano inovira, raste i unaprjeđuje – od koncepata trgovina, proizvoda, namjene prodajnog prostora, procesa pa do riječi koje su sasvim nove za maloprodaju – kao što su metaverzumi i hiperfizičke trgovine. No postoji par zanimljivih novih trendova u samim fizičkim trgovinama gdje se smanjuje broj proizvoda koji se nalaze u prodajnom prostoru ili ih čak uopće više i nema.
Amazon uvijek prednjači u broju inovacija te puno ulaže i planira dalje ulagati u fizičke trgovine pa nakon Amazon Go i Amazon Fresh gdje nema blagajni – nedavno su na dvije lokacije otvorili i trgovine Amazon Style – trgovine s garderobom koje su nešto drugačije od onih na koje smo navikli. Naime, one imaju samo po jedan komad nekog proizvoda u prodajnom prostoru i na kupcu je da ako proizvod želi probati da ga skenira, odabere broj, boju i virtualno ga pošalje u garderobu. Nakon toga mu se dodjeljuje fizička garderoba koja ima interaktivne ekrane i ogledalo te dodatni lift koji služi da kad uđete u garderobu da vas sva roba koju ste odabrali u trgovini već čeka u garderobi. U garderobi onda vrlo jednostavno putem ogledala i interaktivnog ekrana birate dodatne proizvode i/ili veličine.
I druge trgovine već su započele s ovim načinom izlaganja robe i slanja robe u garderobu – kao npr. trenutno vrlo popularan lanac trgovina Reformation u SAD-u, koji je bilo dio Retail Store Tours obilaska u Chicagu uz stručno vodstvo. Tamo proces izgleda vrlo slično kao u Amazonu te prodajni prostori nisu zagušeni robom i policama jer je u prostoru samo po jedan komad od svakog artikla. Prostori djeluju puno ugodnije za kupovinu i boravak.
Kozmetička kuća Glossier u svojim prodajnim prostorima ima samo testere – nijedan proizvod ne možete fizički uzeti s police i kupiti, no svaki možete isprobati i postoji po nekoliko testera istog proizvoda. Kad se odlučite za kupnju – prodavač će napraviti narudžbu preko tableta – a u međuvremenu možete dalje testirati proizvode ili uživati u interesantnom prodajnom prostoru koji baš potiče da ga što više slikate dok čekate da vam prodavač donese vašu personaliziranu vrećicu. Na taj način prodavaonica još dobije i dodatni besplatni marketinški sadržaj od svojih kupaca. Sličan je kupovini proces i u Apple prodavaonicama.
Još jedan sličan trend, no gdje uopće ne možete odnijeti robu sa sobom istog dana su prodavaonice s muškom garderobom Bonobos i muškim košuljama Untuckit – njihove prodavaonice služe tome da odaberete modele, materijale, košulje i da vam uzmu mjere – naprave profil, pomognu kod odabira – i onda te mjere ostaju pohranjene u profilu da kasnije možete jednostavnije naručiti novu košulju ili odjela šivana po mjeri koje će vam dostaviti na bilo koju adresu u SAD-u besplatno. No iz prodavaonice nećete izaći s proizvodom.
I na kraju Walgreens, kao lanac drogerija s preko 8800 prodajnih mjesta, krenuo je testirati novi koncept na jednoj trgovini u Chicagu gdje je skoro cijelu trgovinu pretvorio u skladišni prostor i gdje većinu proizvoda ne vidite osim na interaktivnom ekranu prije nego ih kupite. Proizvode koje želite, naručujete preko interaktivnog ekrana u prodajnom prostoru te nakon narudžbe prodavači u skladišnom dijelu prikupljaju proizvode za vas.
Samo je dva reda polica ostavljeno za najosnovnije proizvode dok je preko 90% proizvoda sasvim skriveno. Osnovni razlog za ovakvu trgovinu kako je spomenula Lindsay Mikos, direktorica za omnichannel strategiju u Walgreensu, smanjenje postotka krađa. Iako već sad djelatnici primjećuju pad košarice, pa će biti zanimljivo pratiti kako će kupci prihvatiti ovakav način kupovanja i koliko će to utjecati na prodajni rezultat obzirom da se 70% odluka o kupovini događa u fizičkom prodajnom prostoru kad smo izloženi proizvodima dok je ovo ustvari online kupovina u fizičkoj trgovini.
Sajam nije protekao bez priče o hiperfizičkim trgovinama kao trgovinama koje integriraju fizički prostor prodavaonice kroz materijale, svjetla, mirise, proizvode i najnovija tehnološka rješenja poput metaverzuma, AR i AI tehnologije, gejmifikacije i ostalih rješenja koja kao rezultat imaju zabavu, povezivanje s brendom i duži ostanak u prodajnom prostoru, veću emocionalnu povezanost s brendom te visoku razinu besplatnog marketinga. No kako su ovakvi modeli u implementaciji i testnoj fazi u niza luksuznih svjetskih brendova, bit će zanimljivo pratiti razvoj ovih hiperfizičkih trgovina u idućih par godina.
*O Autorici
Ana Brajković direktorica je konzalting tvrtke CIRCLED d.o.o.. Održala je preko 3000 edukacijskih seminara. Magistrica je ekonomskih znanosti, a završila je i MBA na Leeds Beckett University. Ima dugogodišnje iskustvo na vodećim upravljačkim pozicijama u razvoju i edukacijama u sektoru maloprodaje.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu