Iz New Yorka poruka maloprodaji: Posvetite se radnicima jer ćete jedino tako dugoročno osigurati opstanak

Autor: Ana Brajković , 17. siječanj 2022. u 09:58
FOTO: Ana Brajković

Započeo je još jedan najveći maloprodajni sajam u svijetu NRF Retail BIG SHOW 2022 koji će se tradicionalno iduća tri dana održavati u New Yorku. Na sajmu je kao jedan od sudionika i naša stručna suradnica i konzultantica za maloprodaju, Ana Brajković. 

Sajam se sastoji od nekoliko dijelova – EXPO dijelu koji nudi pregled inovacija u tehnologijama i ostalim rješenjima primjenjivim u maloprodaji te edukativno – konferencijskom dijelu gdje imate priliku poslušati neke od najvećih stručnjaka u maloprodaji, pogledati slučajeve primjene u praksi određenih rješenja te njihove rezultate te vidjeti najavu trendova što najveći očekuju u bližoj budućnosti i kako se za to pripremaju. 

Konferenciju je otvorio predsjednik Uprave Target Corporation, Brian Cornell. Target Corporation je inače osma po veličini maloprodajna kompanija u SAD-u, sa preko 400.000 zaposlenika, oko 2.000 prodajnih mjesta i oko 100 mlrd USD prihoda u 2021.godini. 

Povratak kupaca u fizičke trgovine

Ono što su za vrijeme nedavne blagdanske sezone primijetili je povratak kupaca u fizičke trgovine. Iako napominje da su kupci kupovali i online i fizički – vidljiva je bila želja kupaca za fizičkom interakcijom, makar ona bila na način da su preuzimali robu u trgovinama. Kad su prije nekoliko godina najavljivali veće investicije u fizička prodajna mjesta i kreiranje fizičkog prodajnog mjesta kao centra oko kojega se vrti cjelokupni poslovni model – Brian Cornell kaže da je naišao čak i na podsmijeh kolega oko takve strategije. Ono što ističe je da ih je upravo ulaganje u fizička prodajna mjesta koja nude sve na jednom mjestu, mjesta gdje će kupac pokupiti svoju online narudžbu, ili gdje će mu odmah tu narudžbu spakirati u prtljažnik automobila bez kontakta, mjesta gdje će se kupac i zabaviti te educirati – pomogla da lakše prevladaju vrijeme pandemije te budu brži i fleksibilniji u načinima kako će kupcima na jednostavniji, sigurniji i bolji način ponuditi uslugu i proizvode. Ujedno ističe značajan problem koji tek trebaju riješiti, a kojim je maloprodaja u SAD-u posebno pogođena – lanac opskrbe i česta nestašica robe na policama. Jedno od rješenja koje predlaže je transparentnost te bolja dostupnost podataka, razmjena podataka te naravno kao dugoročno rješenje unaprjeđenje transportnih rješenja.

Inflacija će uzrokovati porast potrošnje robnih marki

Brian Cornell kaže da ga inflacija koja slijedi ne brine jer je to nešto što se povijesno ponavlja te je u ovom slučaju moguće predvidjeti ponašanje i promjene koje će kupac napraviti u svojoj kupovini. Tako najavljuje veću potrošnju robnih marki te kako se svi lanci trebaju već sada pripremiti na takav scenarij osiguravanjem dobre ponude i popunjenosti proizvoda. Kupci su prilagodljivi i zbog najava nestašica robe za vrijeme blagdana su puno ranije nabavljali robu nego inače – na lancima je da im strategija bude maksimalno se približiti kupcima i njihovim potrebama, biti maksimalno brz i fleksibilan s novim rješenjima te biti brz u lancu opskrbe. 

Kupci vole novitete i sigurnost

Maksimalnu prilagodljivost i fokusiranje na kupce istaknuo je i Sumit Singh, CEO kompanije Chewey Inc, kompanije s 18.500 zaposlenika i 7.1 mlrd USD prihoda u 2021. u segmentu trgovine proizvodima za kućne ljubimce. Kaže da često slušamo to kao frazu kod većine kompanija – ali da zaposlenici u Chewy Inc. to žive svaki dan kroz svakog svojeg zaposlenika. Njihov fokus je na otvorenoj i transparentnoj kontinuiranoj komunikaciji te inovacijama između svih članova tima. Maksimalno potiču inovacije svojih zaposlenika i daju svima priliku da u tome sudjeluju. Osim što tako poboljšavaju svoju uslugu i proizvode, ljudima daju svrhu i značaj te potiču strast za poslom jer jedino će takvi zaposlenici stvarati od povremenih kupaca – lojalne kupce i brend ambasadore, ističe Singh.

Ulaganje u zaposlenike i važnost korporativne kulture kao najvažnija poruka

Zanimljivo je da su oba govornika prvi dan istaknula da je u kriznim vremenima izuzetno važan leadership i korporativna kultura. Iako korporativna kultura nije u Hrvatskoj stran pojam – rijetko se uzima kao vrlo značajna operativna stvar koja utječe na promet i dugoročnost poslovanja. I Target i Chewey vrlo ozbiljno pristupaju upravo njegovanju korporativne kulture i vrijednosti kao nečega što će im dugoročno osigurati:

  • Manju fluktuaciju zaposlenika
  • Vrhunsku uslugu prema kupcima
  • Korporativnu prednost kod odabira poslodavca

Ujedno je korporativna kultura – od transparentnosti komunikacija, poticanja inovacija te stavljanja kupaca i zaposlenika na prvo mjesta – nešto o čemu svaki dan redovito komuniciraju na svim razinama kako bi to postalo i ostalo temeljni okvir njihovog poslovanja. 

Danas vrlo često imamo KPI-eve produktivnosti radnika gdje mjerimo brzinu na kasama, broj kupaca koji su opslužili, vrijeme, brzinu odgovaranja na upite kupca i sl., oni u Cheweyu rade upravo suprotno od toga – ne mjere ništa od toga i ne planiraju to raditi u budućnosti. Javljaju se osobno na telefon i uvijek telefon zazvoni samo dvaput, ako je nekom kupcu potrebna pomoć makar i dva sata – oni se upravo toliko posvete tom kupcu jer im je usluga na prvom mjestu. Zbog takvog stava kažu da su im i radnici opušteniji, sretniji i pružaju daleko bolju uslugu prema kupcima. 

I u Targetu i Cheweyu izuzetno polažu na kontinuiranom razvoju ljudi, ali ne samo kroz edukacije već razvoj kroz svrhu i doprinos kompaniji kroz ideje, inovacije i otvorenu komunikaciju nevezano uz poziciju na radnom mjestu. Brian Cornell je na kraju istaknuo da više niti ne pamti tko je na kojoj poziciji u Targetu kad razgovaraju o inovacijama i da mi je to na kraju i nevažno – važno je da se svatko u kompaniji osjeća da može i želi doprinijeti razvoju te da stvaraju takvu korporativnu kulturu koja će dugoročno osiguravati transparentnu komunikaciju, razvoj i strast radnika prema poslu.

Naravno da je sajam prepun i tehnoloških rješenja koja ovaj put idu u smjeru bolje i brže komunikacije sa zaposlenicima, brze i svakodnevne edukacije zaposlenika, digitalizacija cijena i marketinških sadržaja, lakše upravljanje zalihama i sl. – ali svatko prvenstveno ističe da je glavni cilj uvođenja ovakvih tehnoloških rješenja  – maksimalno rasteretiti maloprodajno osoblje što većeg segmenta posla osim posvećenosti kupcu, osluškivanju potreba i pružanju izvrsne usluge.  

NRF 2020 RETAIL BIG SHOW u brojkama:

  • 40.000 profesionalaca u maloprodaji
  • 18.000 maloprodajnih tvrtki
  • 87 tvrtki od TOP 100 maloprodajnih tvrtki
  • 74% američke tvrtke, 26% međunarodne tvrtke

*O Autorici

Ana Brajković direktorica je konzalting tvrtke Filan Artes te CIRCLED poslovnih edukacija. Održala je preko 3000 edukacijskih seminara. Magistrica je ekonomskih znanosti, a završila je i MBA na Leeds Beckett University. Ima dugogodišnje iskustvo na vodećim upravljačkim pozicijama u razvoju i edukacijama u sektoru maloprodaje.

 

Komentirajte prvi

New Report

Close