Prijevoz robe za Europu teretnim vlakovima sve je važniji za Kinu, no velike ambicije sprečava loše stanje željezničke infrastrukture na ulaznoj točki Europe, Poljskoj.
Prvi kontejnerski vlakovi iz Kine počeli su dolaziti u poljski pogranični grad Malaszewicze prije gotovo deset godina, navodi Reuters. Međutim, mjesečno je dolazila tek jedna kompozicija koja je putovala dva tjedna.
Na tisuće vlakova
No, u proteklih nekoliko godina značajno je porastao broj vlakova s kineskom robom, a zbog planova o revitalizaciji drevnog Puta svile kineska vlada računa da će ih uskoro dolaziti na tisuće. Prema podacima kineskih željeznica, još 2011. godine prema Europi je otišlo 17 vlakova dok je 2016. taj broj skočio na 1702 vlaka. Prošle godine pristigle su 3673 kompozicije. Teretne željezničke linije povezuju 43 kineska grada s 42 destinacije u 14 država, uključujući Španjolsku i Veliku Britaniju.
109 mil.
$ lani se slilo u poljski proračun od vlakova iz Kine
Do 2020. kineska vlada očekuje da će u Europu godišnje slati 5000 vlakova kada zaživi Novi put svile, ambiciozni kineski projekt prometnog povezivanja Azije, Europe i Afrike. Već je sada toliki rast prometa doveo do zagušenja što je najvidljivije u Malaszewiczeu gdje se pretovara 90 posto tereta koje dovoze kineski vlakovi. Željeznički terminal u tom poljskom gradiću lani je pretovario 74.000 kontejnera, četiri puta više nego 2015. godine.
Od tolikog prometa profitirao je i poljski proračun u koji se lani slilo 109 milijuna dolara poreznih i carinskih prihoda. Iz operatera terminala, državne tvrtke PKP Cargo, u ožujku su objavili kako postojeća infrastruktura ne može "progutati" predviđeni rast prometa. "Ovo je golem izazov, ali i golema prilika", izjavio je tada prvi čovjek poljskog prijevoznika Czeslaw Warsewicz.
3673 kompozicije
prošle su godine dovezle kinesku robu u Europu
Drugi prijelaz
Na upit Reutersa iz PKP Carga su poručili kako razmatraju proširenje kapaciteta i suradnju s privatnim operaterima kako bi se skratilo vrijeme istovara. K tome, poljsko ministarstvo infrastrukture tvrdi kako razmatra gradnju drugog željezničkog prijelaza s Bjelorusijom. Špediteri pak smatraju kako se najavljeno proširenje kapaciteta neće dogoditi tako brzo. Europske vlade općenito nedovoljno ulažu u željezničku infrastrukturu, ističe Carsten Pottharst, direktor InterRaila Europe.
"Vjerovali su da će vlakovi iz Kine dolaziti, ali nisu vjerovali da će to postati tako veliko", dodaje Pottharst. Da bi proširenje moglo biti nedovoljno strahuje i lokalna zajednica. Naime, Malaszewicze i okolno područje znatno su napredovali zbog skoka željezničkog prometa. Krzysztof Iwaniuk, načelnik općine Terespol strahuje da mjesto gubi povijesnu priliku. "Ako pravilno ne iskoristimo ovih pet minuta u povijesti, bit će to kraj", kaže Iwaniuk.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu