Island svaki drugi euro inozemnih prihoda zarađuje od turizma

Autor: Tomislav Pili , 15. ožujak 2017. u 22:00
Najveći turistički pritisak bilježi glavni grad Reykjavik gdje je popunjenost hotela 90 posto/FOTOLIA

Islandski turistički radnici ove godine očekuju 2,3 milijuna turista što će donijeti 4,9 milijardi eura prihoda.

Otok usred sjevernog Atlantika do sada poznat po gejzirima, vulkanima i tundrama postao je posljednjih godina prava turistička meka, pa vlasti čak razmišljaju o ograničavanju broja turista u budućnosti. Islandska ekonomija lani je porasla gotovo nevjerojatnih 7,2 posto, a velike zasluge za takav skok pripadaju turizmu.

Važniji od ribarstva
Do prije osam godina potpuno nevažna gospodarska grana u državi koja se oslanjala na ribarstvo i financijske usluge – što je 2008. i dovelo do financijskog kraha – turizam danas igra sve važniju ulogu u nacionalnoj ekonomiji. Štoviše, lani je turizam po prvi puta u povijesti zemlje smijenio ribarstvo kao najvažniju gospodarsku granu što znači da u BDP-u sudjeluje s trećinom udjela. Naime, Island je lani posjetilo gotovo 1,8 milijuna stranih turista, kako pokazuje službena statistika, što je gotovo 40 posto više nego godinu ranije. O kakvom se usponu radi dovoljno govori podatak da je još 2009. tu otočnu državu posjetilo tek nešto više od 460.000 stranih turista. "Turističko ludilo" nastavlja se i ove godine jer je u prva dva ovogodišnja mjeseca zemlju posjetilo 284.000 turista što je vrtoglavih 59 posto više nego u istom lanjskom razdoblju.

"Graf turističkih dolazaka trenutno je gotovo okomit", kaže za Financial Times profesor Edward Huijbens iz Islandskog turističkog istraživačkog centra. Zanimljivo je da broj turista rapidno raste unatoč relativno snažnoj islandskoj kruni. Do kraja ove godine islandski turistički radnici očekuju 2,3 milijuna turista. Pošto na otoku veličine 102.000 četvornih kilometara živi svega 332.000 stanovnika, to bi značilo da će Island ove godine posjetiti sedam puta više turista nego što ima stanovnika. Takav val turista donijet će više od 560 milijardi kruna prihoda, odnosno 4,9 milijardi eura. Na taj bi način od turizma došlo 45 posto ukupnih deviznih prihoda Islanda. K tome, 15 posto svih radnih mjesta bit će otvoreno u turizmu. Osim izravne zarade, turizam donosi i velik neizravni utjecaj na tamošnju ekonomiju. Naime, prošle godine 42 posto svih novih automobila – njih 9000 – kupile su rent-a-car agencije za 260 milijuna eura. K tome, prihod vlasnika apartmana koji su ih iznajmili preko Airbnb-a procjenjuje se na 58 milijuna eura.    

Kakav turizam želi Island?
Uspon turizma doveo je do osnivanja i posebnog ministarstva. Prvi puta u povijesti Island je dobio ministarstvo turizma koje je u siječnju preuzela 29-godišnja pravnica Thórdís Gylfadóttir. Ministrica je već postavila i vrlo ambiciozan cilj – do 2030. Island će posjećivati šest milijuna turista. No, uspon turizma sve više postavlja pitanje kakav turizam Islanđani žele. Naime, 90 posto turista zadržava se u jugozapadnom dijelu otoka gdje živi i dvije trećine Islanđana.

Zbog toga je jedna od stranaka vladajuće koalicije već sugerirala da se ubuduće broj turista ograniči zbog pritiska na infrastrukturu. Pojedinačno, najveći pritisak bilježi glavni grad Reykjavik. Dok je popunjenost hotela u prijestolnici u siječnju iznosila 90 posto, u istočnim dijelovima Islanda iznosila je tek šest posto. S druge strane, četvrti najveći grad Akureyri na sjeveru turisti zaobilaze unatoč nizu zanimljivih prirodnih atrakcija. Problem je u infrastrukturi – u Akureyriju novi hotel nije otvoren od 50-ih godina prošlog stoljeća.  Profesor Edward Huijbens smatra kako Island treba usmjeriti sa sadašnjeg modela masovnog turizma prema ekološkom i akademskom turizmu. "Postali smo turističko gospodarstvo i na nama je da odlučimo kako ćemo ga razvijati. Ako se nastavi sadašnji pravac razvoja turizma, vidim ga kao izoliranu industriju, s poljskim radnicima koji poslužuju kineske turiste i s vrlo malo interakcije s Islanđanima", smatra Huijbens.

Početak uspona

Od erupcije do 'eksplozije'
"Eksplozija" islandskog turizma krenula je, pomalo ironično, s erupcijom vulkana. Naime, vulkan Eyjafjallajökull eruptirao je 2010. godine zacrnivši pepelom nebo iznad Islanda. To je dovelo do prekida velikog broja zrakoplovnih linija između Europe i Sjeverne Amerike što je Island dovelo pod svjetla medijskih reflektora. Pribojavajući se negativnog publiciteta, turistička zajednica Islanda pokrenula je međunarodnu reklamnu kampanju što je vrlo brzo urodilo plodom.

Komentirajte prvi

New Report

Close