Da nije bilo Kine, teško bi Apple u posljednjih 20 godina došao među vodeće globalne tehnološke kompanije. Kako piše Deutsche Welle, započevši s iPodom 2001. godine, iz tvorničkih hala kineskih ugovornih proizvođača izlazi više od 90 posto Appleovih proizvoda.
K tome, brzi kineski ekonomski rast stvorio je značajnu srednju klasu koja predstavlja tržište s koje dolazi gotovo petina Appleovih globalnih prihoda.
Međutim, prvo trgovinske, a sada i sve izraženije geopolitičke tenzije, zajedno s kineskom politikom nulte tolerancije na koronavirus, uzdrmale su suradnju koju je New York Times nazvao “poslovnim modelom ‘najbolje od oba svijeta”, referirajući se na američki dizajn proizvoda koji se jeftino izrađuju u Kini.
Smanjeni kapaciteti
Ono što je do sada bila Kina, uskoro bi mogla postati – Indija. Naime, glavni Appleovi proizvodni partneri, Pegatron i Foxconn, nedavno su objavili da će dio proizvodnje iPhonea preseliti u Indiju, privučeni programom poticaja koje je predstavila vlada premijera Narendre Modija. Kao rezultat toga, udjel proizvodnje pametnih telefona tih dviju kompanija u Indiji brzo će porasti sa tri na pet posto.
Potez Pegatrona i Foxconna analitičari tumače kao iskaz sve veće frustriranosti zbog drakonskih epidemioloških mjera od kojih Peking ne odustaje, unatoč malom broju zaraženih te činjenici da je ostatak svijeta uglavnom u potpunosti ukinuo “zaključavanja”.
Primjerice, posljednja pojava zaraženih posebno je teško pogodila glavnu Foxconnovu tvornicu u gradu Zhengzhou u središnjoj Kini koja zapošljava 200.000 ljudi. Tvornica posluje sa “znatno smanjenim kapacitetom”, tvrdi Apple upozorivši kupce da bi zbog toga mogli duže čekati na isporuku najnovijeg iPhonea 14. Ming-Chi Kuo, analitičar tvrtke TF International Securities, prošli je tjedan objavio da je 10 posto proizvodnje iPhonea pod utjecajem epidemioloških mjera.
Međutim, selidba proizvodnje u Indiju – te manjeg dijela i u Vijetnam – lakše je reći nego učiniti. Ključna prednost Kine je u golemoj logističkoj mreži, za DW pojašnjava Ivan Lam, analitičar tvrtke Counterpoint Research iz Hong Konga.
“Ti dobavni lanci nisu izgrađeni samo za proizvođače finalnih proizvoda, već i za proizvođače komponenti. Nije jednostavno izgraditi proizvodnju u Indiji ako nemate proizvođače komponenti u blizini. Foxconn će i dalje morati slati komponente u Indiju, pa tu možda neće biti računice što se tiče obujma proizvodnje”, kaže Lam.
Skok od 150 posto
K tome, Foxconnova kvalificirana radna snaga u Kini broji se u milijunima, za razliku od desetak tisuća u Indiji, a i kompanija je uložila mnoštvo novca u modernizaciju kineskih pogona, dodaje Lam. Ipak, taj analitičar smatra da će se iduće godine Foxconnova proizvodnja iPhonea u Indiji povećati za 150 posto na godišnjoj razini, dodavši da je srednjoročni cilj u toj državi proizvoditi između 40 i 45 posto svih iPhonea.
No, Covid nije jedina prepreka dugogodišnjoj ljubavi između Applea i najveće azijske ekonomije. Tvrdokorne trgovinske tenzije u kombinaciji s kineskim prijetnjama da će silom preuzeti kontrolom nad Tajvanom kojeg smatra integralnim dijelom svog teritorija, prisiljava tehnološkog diva na promišljanje o proizvodnim prioritetima.
Da suradnja s kineskim kompanijama nosi određeni rizik pokazala je i prošlomjesečna vijest da je ministarstvo trgovine SAD-a blokiralo sporazum između Applea i kineskog proizvođača čipova YMTC oko isporuke komponenti za iPhone 14.
“Apple otkriva kako geopolitika pokreće poslovne modele, a ne obratno”, kazao je New York Timesu Matthew Turpin, stručnjak za američku politiku prema Kini. Usporavanje kineskog gospodarstva odražava se i na rast Appleove prodaje na tom tržištu.
Kako navodi Bloomberg, u prvih 38 dana od tržišnog lansiranja, prodaja četiri modela novog iPhonea 14 u Kini je smanjena za trećinu, u odnosu na istovjetni rezultat iPhonea 13.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu