Nema novca za izgradnju zapadne obilaznice u Slovenskoj Bistrici ove godine, rečeno je nedavno portalu Siol.net u Direkciji za infrastrukturu (DRSI), a ta obilaznica važna je za Impol, slovenskog proizvođača aluminija, koji uspješno dobiva nove poslove, uključujući BMW i Samsung. Da bi ih mogli obaviti potrebni su im novi kapaciteti i bolji elektroenergetski kabel koji bi se trebao postaviti ispod nove obilaznice. Međutim, gradnja obilaznica se komplicira, pišu Finance.
"Zabrinuti smo što kasni gradnja obilaznice. Ali nužno nam treba novi kabel za električnu energiju. Postojeći se pregrijava, pa ako želimo raditi s vremena na vrijeme moramo isključiti pojedine uređaje. Ali za širenje nam trebaju novi veliki strojevi. Dodatni je problem što su rokovi isporuke najmanje godinu dana, a njihovo postavljanje je dugotrajno, tako da će proći gotovo dvije godine prije nego što ih stvarno budemo mogli koristiti. Zbog kašnjenja gradnje obilaznice sada ne možemo ulagati", kaže Jernej Čokl, predsjednik Upravnog odbora Impola.
Kompaniji sada trebaju još četiri proizvodne hale i novi kabel. Na otvaranju nove proizvodne hale, u travnju prošle godine, gradonačelnik Slovenske Bistrice Ivan Žagar, tadašnji ministar infrastrukture Peter Gasperšič i Andrej Kolmanič, glavni izvršni direktor Impola, potpisali su ugovor o novoj obilaznici i energetskom kabelu.
Ništa prije proljeća 2020.
Prema sporazumu, izgradnja obilaznice od 1340 metara trebala je početi 1. veljače 2019. Tada je procijenjeno bi obilaznica stajala 8,2 milijuna eura. S druge strane, Impol koji se već nekoliko godina svrstava među deset najvećih slovenskih izvoznika, godišnje za poreze i doprinose plati 30 milijuna eura. Obilaznica će se financirati iz proračuna, a Impol će financirati kabel, koji je procijenjen na 730.000 eura.
1320 zaposlenika
ima proizvođač aluminija samo u Sloveniji
Zbog tog dogovora Impol je krenuo u pridobivanje novih poslova. Međutim, sada Ivan Žagar, gradonačelnik Slovenske Bistrice, kaže: "Postupcima upravlja DRSI i s njima surađujemo. Očekujemo da će natječaj za obilaznicu biti raspisan ove godine". U DRSI-u su rekli da su i Ministarstvo za infrastrukturu i DRSI svjesni potrebe izgradnje zapadne obilaznice za Slovensku Bistricu, a posebno za Impol.
Kako bi se osigurale što brže provođenje potrebnih aktivnosti, u tijeku je redovna koordinacija između DRSI-a, Impola i općine Slovenska Bistrica. Posljednja takva koordinacija bila je početkom kolovoza. Rekli su da je pripremljena dokumentacija za dobivanje građevinske dozvole (DGD), pribavljena je većina potrebnog zemljišta, pripremljeni i odobreni investicijski programi. Na pitanje žele li se držati sporazuma, odgovorili su: "Da".
Ali, odgovarajući na pitanje kada će točno biti objavljen natječaj za izbor izvođača građevinskih radova, bili su manje jasni: "Nakon stjecanja cijelog zemljišta i osiguranja financiranja." No kada će biti osigurana sredstva za obilaznicu Finance nisu doznale. Iz DRSI-ja su rekli da se "početak gradnje planira početkom proljeća 2020. godine, a završetak se očekuje 2021. godine".
Prema slovenskoj praksi, kako objašnjava ljubljanski list, odabir izvođača radova za javne projekte može se otezati godinama zbog žalbi, a vrlo je važno da se natječaj objavi što je prije moguće. Inače, ne očekuju se tako dugi postupci na obilaznici Slovenska Bistrica, jer je to ipak manji projekt, ali unatoč tome se odabir izvođača radova može odgoditi nekoliko mjeseci, a samim time i izgradnja. Impol je s BMW-om sklopio ugovor vrijedan 40 milijuna eura.
40 milijuna
eura vrijedan je posao kojeg je Impol ugovorio s BMW-om
Dodana vrijednost Impolovih novih proizvoda za BMW-ove električne modele dva do tri puta je veća od njihova prosječnog proizvoda. Za njemačkog proizvođača vozila proizvodit će prerađene aluminijske šipke koje će BMW ugraditi u karoseriju električnih automobila i hibrida. Ovi modeli dolaze na tržište 2021. godine, tako da su obilaznica i novi kabel za električnu energiju potrebi što prije. Inače, nije bilo lako, niti brzo, dobiti posao za velikog proizvođača automobila. Prvi razgovori s BMW-om započeli su krajem 2017. a za status dobavljača nominirani su u siječnju ove godine.
Proizvodit će i za Samsung
"BMW nam se obratio jer želi imati pouzdanog dobavljača koji sam u potpunosti kontrolira poslovni proces, odnosno niti jednu fazu ne smije prepustiti nekom poddobavljaču. Drugi je uvjet da smo financijski stabilna tvrtka". BMW nam je poslao grube planove za profile koje žele, a zatim smo ih detaljno razvili u našim tvrtkama Impol Final i Impol PCP te pripremili nove profile za serijsku proizvodnju.
Uvjerili smo BMW izvrsnim tehnološkim rješenjem i našom učinkovitošću koja omogućuje ponudu proizvoda po pristupačnoj cijeni", kaže Urh Knuplež, direktor tvrtke Impol Final. On dodaje da je da je prednost Impola i blizina tvornice Njemačkoj, kao i činjenica da mnogi suradnici govore njemački jezik. Impol je usto dobio veliku narudžbu za Samsung. Također će proizvoditi aluminijske proizvode za električne automobile, odnosno kutije za baterije.
Prisutni u Hrvatskoj i Srbiji
Lani ostvarili prihod od 727 milijuna eura
Impol je najveći proizvođač aluminijskih proizvoda na Balkanu. Ima podružnice u Srbiji i Hrvatskoj. Prošle je godine ostvario 727 milijuna eura prihoda, a ove godine će se približiti 800 milijuna eura. Za nekoliko godina planiraju godišnje generirati milijardu eura. U Sloveniji Impol ima 1320 zaposlenih, a taj se broj svake godine povećava za nekoliko desetaka. Prošle godine je porastao za 65, a ove godine predviđa se 48 novih radnih mjesta. Impol također povećava svoju dodanu vrijednost i uspješno se natječe za sve zahtjevnije poslove.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu