Najskuplji program u povijesti: Hoće li Lockheed Martinov F-35 postati žrtva izjava Donalda Trumpa?

Autor: Borivoje Dokler , 31. ožujak 2025. u 06:56
Foto: Reuters

Mnogi saveznici preispituju odluku za kupnju američkog borbenog zrakoplova.

Velike američke obrambene tvrtke desetljećima su se oslanjale na međunarodne saveznike kako bi povećale prodaju oružja. Međutim, kolebljiva predanost administracije Donalda Trumpa NATO savezu, potaknula je nekoliko zemalja da preispitaju ovisnost o američkom naoružanju, što je izazvalo sve veću zabrinutost među direktorima u američkoj vojnoj industriji.

Najskuplji program u povijesti

“Zabrinut sam da bi politika mogla naštetiti našim izgledima u budućim natječajima,” rekao je jedan izvršni direktor vodećeg američkog vojnog proizvođača, piše Financial Times.

Te su zabrinutosti stavile borbeni zrakoplov F-35 u središte pozornosti. Riječ je o najskupljem obrambenom programu u povijesti SAD-a i najvećem pojedinačnom izvoru prihoda za obrambenu grupaciju Lockheed Martin. Iako je ovaj nevidljivi lovac okosnica modernih zapadnih zračnih snaga, neki izražavaju bojazan da bi SAD mogao daljinski onesposobiti zrakoplove s pomoću takozvanog ‘kill switcha’ (prekidača za deaktivaciju).

Trump je prošlog tjedna dodatno potaknuo napetosti sugerirajući da bi SAD u budućnosti mogao prodavati ‘oslabljenjeverzije borbenih aviona saveznicima, jer “jednog dana možda više neće biti saveznici”. Predsjednik se referirao na novu generaciju naprednih borbenih zrakoplova, poznatih kao F-47, koji su još godinama udaljeni od lansiranja.

Što je F-35?

F-35 je je najnapredniji dugodometni borbeni zrakoplov na svijetu. Njegova stealth tehnologija otežava protivničkim radarima i infracrvenim senzorima da ga prate, dok integrirani sustav senzora omogućava pilotima da u stvarnom vremenu lociraju neprijateljske snage, ometaju radare i sprječavaju napade. Ove borbene zrakoplove ima SAD i 19 savezničkih nacija, uključujući neke koje nisu članice NATO-a, poput Japana. U njegovoj proizvodnji sudjeluje u više zemalja. Velika Britanija jedini je ‘level one’ partner u programu, te su mnogi britanski dijelovi ugrađeni su F-35. Tvrtka BAE Systems proizvodi stražnji trup zrakoplova te je odgovorna za dio elektroničkih sustava za ratovanje. Među ostalim partnerima su Italija i Japan.

“Zrakoplovne industrije ključnih partnera ugrađene su u program, a mnoge već koriste ovaj zrakoplov”, rekao je Robert Stallard, analitičar Vertical Research Partnersa.

110 milijuna

dolara cijena je F-35, a godišnje ih se proizvede 155

Iako je Pentagonov Joint Program Office nedavno negirao postojanje ‘kill switcha’ za F-35, neke vlade već preispituju svoje opcije. Kanada i Portugal nedavno su nagovijestili da su spremni razmotriti alternative. Lisabon još nije službeno donio odluku o kupnji F-35, a Ottawa je planirala kupiti 88 zrakoplova i već je financirala nabavu 16 letjelica.

Koje su moguće alternative?

Izravne alternative za F-35 nema, ali postoje druge opcije, poput paneuropskog Eurofighter Typhoona i francuskog Rafalea.

“Realno, ako ste kupac F-35 i želite ostati na vrhunskoj razini sposobnosti, tada birate Eurofighter Typhoon ili Rafale”, rekao je Douglas Barrie, viši stručnjak za vojno zrakoplovstvo pri Međunarodnom institutu za strateške studije.

Švedski Gripen je također “vrlo sposoban, ali ima samo jedan motor”, za razliku od dvomotornih Rafalea i Eurofightera, dodao je Barrie.

“Niti jedan od tih zrakoplova nije nevidljiv za radar, a također nemate ni prednost operativne kompatibilnosti s istim tipom zrakoplova kakav koristi SAD”, napomenuo je.

Byron Callan, direktor istraživačke grupe Capital Alpha Partners, upozorio je na još jedan izazov. “Upitno je koliko brzo bi europski proizvođači mogli povećati proizvodne kapacitete svojih zrakoplova. Sva tri lovca – Typhoon, Rafale i Gripen – trenutno se proizvode u malim serijama, s jednoznamenkastim mjesečnim stopama”, naveo je u nedavno Callan u izvještaju.

Njemačka je prošlog tjedna objavila da će kupiti F-35 avione kako bi zamijenila flotu nuklearno sposobnih Tornada, koji mogu nositi američko nuklearno oružje u slučaju sukoba, u sklopu NATO-ovog aranžmana “nuklearnog dijeljenja”.

Michael Schoellhorn, izvršni direktor Airbus Defence and Spacea, koji s europskim partnerima proizvodi Typhoon, izjavio je ovog tjedna da, prema njegovom mišljenju, za Njemačku ima smisla ostati pri F-35 kada je riječ o nuklearnom odvraćanju.

“Ionako ovisite o SAD-u za bombu, pa možete i za ostatak sustava”, rekao je na Airbusovom događaju u Toulouseu, premda je dodao da postoji “sve veći prostor za Eurofighter”.

Koliko je ovo loše za Lockheed Martin?

Unatoč zabrinutosti nekih zemalja, bit će teško državama koje već koriste F-35 odustati od budućih kupnji, posebno onima čije su obrambene industrije ključni partneri u programu F-35.

Troels Lund Poulsen, danski ministar obrane, u srijedu je izjavio da skandinavska zemlja želi kupiti više F-35 aviona od SAD-a, unatoč eskalirajućem sukobu s Trumpom oko Grenlanda.

Za novine Børsenizjavio je da Kopenhagen treba ojačati flotu borbenih zrakoplova te da ima smisla kupiti više F-35 aviona povrh već 27 naručenih. Unatoč strahovima da bi SAD mogao onesposobiti avione zaustavljanjem opskrbe rezervnim dijelovima, Poulsen je naglasio da Danska nije dovoljno velika da podrži operativnost nekoliko različitih vrsta borbenih aviona te da je vojna neovisnost od SAD-a iluzija.

Dak Hardwick, potpredsjednik za međunarodne poslove u američkoj Udruzi zrakoplovne industrije, rekao je da bi bilo teško prekinuti veze između europskih i američkih tvrtki “bez dugoročnih posljedica”, s obzirom na desetljećima staru povezanost industrijskih baza i opskrbnih lanaca. Lockheed trenutno proizvodi oko 155 aviona godišnje, a krajem 2024. imao je zaostatak isporuke od 408 zrakoplova. Početkom godine tvrtka je procijenila da bi potencijalne domaće i međunarodne prodaje mogle doseći i do 2300 jedinica. Cijena F-35, ne uključujući troškove održavanja i operativne troškove, kreće se između 80 i 110 milijuna dolara, ovisno o varijanti.

Ne žele izgubiti kupce

Iako bi SAD mogao kupiti više aviona, Lockheed bi mogao sklopiti prodajne ugovore i s Indijom, Saudijskom Arabijom ili drugim azijskim i bliskoistočnim državama, dodao je. Barrie iz Međunarodnog instituta za strateške studije (IISS) i dodao da su Lockheed Martin i SAD bili “vrlo uspješni u Europi, praktički pobijedivši u svakoj natječajnoj utrci, a sigurno ne žele da se ta prednost naruši”. “Nitko ne voli izgubiti kupca. Kada nekoga ‘ulovite’, želite ga i zadržati,” zaključio je.

Komentirajte prvi

New Report

Close