Google će naplaćivati rezultate jedne vrste pretraživanja?

Autor: Tanja Ivančić , 05. travanj 2024. u 07:00
Više od 80 posto korisnika interneta prvo će posegnuti za Googleovom tražilicom/Reuters

Dominantna svjetska tražilica još važe kako odgovoriti na konkurentsku prijetnju ChatGPT-a.

Google, tražilica koju koristi više od milijardu ljudi diljem svijeta, razmatra mogućnost naplaćivanja nekih značajki koji generira umjetna inteligencija u svom osnovnom proizvodu – pretraživanju, izvještava Financial Times, pozivajući se na trojicu stručnjaka upoznatih s planovima te Alphabetove tvrtke.

Uspostavi li model ‘premiuma’, naplate pretraživanja odnosno dobivenog sadržaja generativnom umjetnom inteligencijom, bilo bi to prvi put da Google uvedi naplatu u neku svoju temeljnu uslugu. Samim time promijenio bi svoj poslovni model, što FT kao i ostali mediji koji su tu vijest preuzeli, smatraju velikim šokom.

Nejasna integracija
Inženjeri razvijaju tehnologiju potrebnu za implementaciju nove usluge, ali direktori unutar tvrtke još nisu donijeli konačnu odluku hoće li je i kada pokrenuti, prenosi FT saznanja od svojih izvora.

“Googleova tradicionalna tražilica ostala bi besplatna, dok bi se oglasi i dalje pojavljivali uz rezultate pretraživanja čak i za pretplatnike. No, naplata bi predstavljala prvi put da je Google, koji je niz godina nudio besplatne korisničke usluge u potpunosti financirane oglašavanjem, natjerao ljude da plaćaju za poboljšanja svog osnovnog proizvoda za pretraživanje”, piše FT.

Vrijednost Alphabeta

Googleova matična tvrtka, Alphabet, jedna je od najvećih svjetskih internetskih kompanija s procijenjenom vrijednosti od 1,6 bilijuna dolara u 2023.

“Nejasno je kako će točno Google integrirati pretraživanje pokretano umjetnom inteligencijom u ove usluge koje se plaćaju, a koje nude različite razine cijena ili kada će ponuda pretraživanja pokretana umjetnom inteligencijom biti spremna za upotrebu. Google bi mogao odlučiti pokrenuti određene elemente svoje eksperimentalne usluge utemeljene na umjetnoj inteligenciji u svojoj glavnoj, besplatnoj tražilici tijekom vremena”, piše FT.

Neki su analitičari upozorili da bi Googleov oglasni posao mogao trpjeti ako njegova tražilica bude pružala potpunije odgovore generirane umjetnom inteligencijom koji više ne zahtijevaju od korisnika da kliknu do web stranica oglašivača. Ujedno, mnogi online izdavači koji ovise o Googleu glede internetskog prometa strahuju da će manje korisnika posjećivati njihove stranice ako Googleovo pretraživanje koje pokreće AI izvlači informacije s njihovih web stranica i izravno ih prikazuje korisnicima.

Od studenog 2022., kada je OpenAI pokrenuo ChatGPT, Google se trudi odgovoriti na konkurentsku prijetnju koju predstavlja izuzetno popularan chatbot. Inače, Google je i dalje broj jedan za većinu korisnika interneta kada je riječ o korištenju pretraživanja. Prema globalnoj tvrtki za istraživanje tržišta Statista, Google dominira tržištem tražilica za stolna računala od 2015. godine sa solidnih, više od 80 posto, korisnika interneta.

Milijarda korisnika
Razne web stranice sugeriraju da ima više od milijardu korisnika dnevno. Većina Googleovih prihoda ostvaruje se oglašavanjem. Googleova matična tvrtka, Alphabet, jedna je od najvećih svjetskih internetskih kompanija s procijenjenom vrijednosti u 2023. godini od 1,6 bilijuna dolara, prema Statisti.

No, diverzificirao se i sada nudi, elektroničku poštu, alate za produktivnost, poslovne proizvode i mobilne uređaje, i drugo, a 2023.godine ostvarili su prihod od približno 305,6 milijardi dolara, prenosi BBC. U priopćenju objavljenom za FT ali i BBC, iz Googlea su poručili da “ne rade niti razmatraju novo iskustvo pretraživanja bez oglasa”.

“Kao što smo učinili mnogo puta prije, nastavit ćemo s izgradnjom novih premium mogućnosti i usluga kako bismo unaprijedili našu ponudu pretplate na Googleu”, kazali su i zaključili da “trenutačno nemaju ništa za objaviti”. 

Komentirajte prvi

New Report

Close