Globalne aviokompanije planiraju u ovoj godini ostvariti dvostruko veći profit nego što su ranije planirali zahvaljujući snažnoj potražnji za putovanjima nakon pandemije Covida-19. Prognoze dobiti sektora povećane su s 4,7 milijardi na 9,8 milijardi dolara, piše Reuters.
“Godine pandemije su iza nas i granice su otvorene kao i obično”, rekao je glavni direktor Međunarodnog udruženja zračnog prometa (IATA) Willie Walsh na godišnjem sastanku. Istovremeno je dodao da su profitne marže, koje se kreću oko 1,2 posto “još uvijek preniske da bi osigurale dugoročnu financijsku stabilnost industrije”. Argumentirajući da niska razina profitabilnosti industrije nije održiva, Walsh je podcrtao dobit od oko 2,25 dolara po putniku “što je manje od cijene šalice kave, karte za podzemnu željeznicu “.
Sezona tek slijedi
Posljednjih nekoliko mjeseci svjetske aviokompanije redom objavljuju dobre rezultate poslovanja. Ljetna turistička sezona tek slijedi i očekuje se da će biti intenzivna nakon višegodišnjih ograničenja zbog pandemije koronavirusa diljem svijeta. Potražnju za putovanjima nije umanjila čak ni inflacija, koja je tek odnedavno krenula silaznim trendom. Popuštanje pritiska na cijene nafte također ide u korist dobrih rezultata.
Ipak, prihodi tog sektora zasad ostaju ispod pretpandemijskih razina. U ovoj godini očekuje se da će aviokompanije kumulativno ostvariti 803 milijarde dolara, 35 milijardi manje nego u godini prije izbijanja Covida 2019.
“Mnogi ljudi ne samo da moraju putovati, već žele putovati. I nastavit će to činiti tijekom ove godine”, rekao je Walsh u intervjuu Reutersu dodajući da se potražnja podiže visokim razinama zaposlenosti čak i uz slabije makroekonomske izglede. “To daje potrošačima povjerenje da mogu potrošiti novac, da se mogu zadužiti kako bi nastavili uživati u onome što rade”, rekao je Walsh.
Na godišnjem sastanku IATA-e Walsh je izaslanicima iz oko 300 zračnih prijevoznika napomenuo da izazovi, poput problema u opskrbnim lancima i rastućih pristojbi zračnih luka, usporavaju oporavak te industrije.
“OEM dobavljači (proizvođači originalnih dijelova, op.a.) bili su prespori u suočavanju s blokadama u opskrbnom lancu koje povećavaju troškove i ograničavaju našu sposobnost postavljanja zrakoplova. Avioprijevoznici su više nego frustrirani. Mora se pronaći rješenje”, rekao je Walsh.
Schipol ‘bez srama’
Cargo prijevoz je, poput putničkog, također zaostajao s ostvarenjima iz 2019. Prognoze su da će avioprijevoznici ove godine prevesti 57,8 milijuna tona tereta, u usporedbi s 61,5 milijuna tona iz 2019. zbog usporavanja obujma globalne trgovine.
Čelnik IATA-e oštro se obrušio na povećanja naknada u nizozemskoj zračnoj luci Schiphol te zračnim lukama u Južnoafričkoj Republici koja su, kaže, “ometala rad zračnih prijevoznika”. “Sada mogu potvrditi da zračna luka Schiphol nema srama. Nakon operativne katastrofe koju je sama izazvala 2022., zračna luka nastavlja svoje trogodišnje povećanje naknada od 37 posto s 12 posto ove godine”, rekao je Walsh. Iz nizozemske zračne luke nisu imali komentara na te navode.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu