SAD je potvrdio poziciju najvećeg izvoznika oružja u svijetu, s više od trećine udjela u globalnoj prodaji u proteklih pet godina, objavio je u ponedjeljak švedski istraživački institut SIPRI.
Američki izvoz porastao je u razdoblju od 2016. do 2020. godine 15 posto, a SAD je činio 37 posto globalne prodaje oružja, utvrdio je institut. Američki su proizvođači prodali oružje 96 zemalja, a polovina je isporučena na Bliski istok.
Odredište četvrtine američkog izvoza na Bliski istok bila je Saudijska Arabija, što je čini najvažnijim tržištem za SAD. Saudijska Arabija i dalje je najveći svjetski uvoznik, s 11 posto udjela.
Globalni obujam prodaje bio je pak nepromijenjen u odnosu na razdoblje od 2011. do 2015., prvi puta od početka tisućljeća, ističu u SIPRI-ju, dodavši ipak da se zadržao na najvišoj razini od Hladnog rata.
“Prerano je da bi se pouzdano procijenilo je li završeno razdoblje naglog rasta transfera oružja, koje je trajalo dva desetljeća“, naglasio je viši istraživač u SIPRI-ju Pieter Wezman. U 2020. vrijednost transfera oružja pala je 16 posto, ali u SIPRI-ju su bili oprezni u odgovoru na pitanje je li razlog pandemija ili otklon od uvriježenih trendova.
Veliki su izvoznici bili i Velika Britanija i Francuska, no britanski je udio u izvozu opao završetkom velikih isporuka borbenih zrakoplova u Saudijsku Arabiju. Rusija je zauzela drugo mjesto na ljestvici izvoznika u razdoblju od 2016. do 2020., s petinom udjela.
Prodali su oružje u 45 zemalja, a više od polovine izvoza bilo je usmjereno u Indiju, Kinu i Alžir. Ruski je izvoz ipak potonuo za petinu u odnosu na prethodno petogodišnje razdoblje, “prije svega zbog značajnog pada prodaje Indiji”, rekao je Wezman.
Indija, drugi uvoznik u svijetu, nastojala je diverzificirati svoje dobavljače i izgraditi domaće proizvodne kapacitete. Francuska je pak zauzela treće mjesto na ljestvici izvoznika, s 8 posto udjela u isporukama, a poslovala je s Indijom, Egiptom i Katarom, priopćio je institut.
Kineski izvoz smanjio se gotovo osam posto u odnosu na prethodno petogodišnje razdoblje i nije se značajno probio na bliskoistočno tržište.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu