Da procvat online šopinga bespovratno mijenja globalnu trgovačku sliku i nije nekakva novost, ali da u samo godinu dana web može uzdrmati donedavno nedodirljivu lidersku poziciju koju jedan brend na svjetskoj razini drži već desetljećima, nije zanemariva priča.
21posto
online tržišta uspio je osvojiti Gillette
A upravo se to događa Gilletteu, slavnom brendu globalnog diva Procter & Gamble čije čelništvo nije imalo druge nego prigrliti poslovicu "ako ih ne možeš pobijediti – pridruži im se". Pritisnut eksplozijom internetske prodaje svojih online konkurenata, od kojih neki donedavno nisu ni postojali, a ipak su u samo godinu dana Gilletteu uspjeli oteti pozamašan dio tržišnog kolača, taj je brend i sam morao postati dio trgovinskog buma internetske prodaje brijaćih aparata. Možda na prvu zvuči pomalo smiješno – kupovati "žilete" preko weba, ali milijuni muškaraca diljem svijeta shvatili su da im takav šoping donosi goleme uštede na godišnjoj razini.
54posto
internetske prodaje drži Dollar Shave Club
Računica je jasna – ono što im Gillette u klasičnim drogerijama i trgovinama prodaje za 20 dolara, njegovi online rivali putem internet dućana nude za tek jedan do devet dolara. I makoliko banalnom se priča možda činila, izazvala je nevjerojatan bum. U svega 12 mjeseci online prodaja brijaćih aparata samo se u Sjedinjenim Američkim Državama udvostručila dosegnuvši vrijednost od 236 milijuna dolara i zauzela osam posto udjela na ukupnom tržištu prodaje ovih proizvoda. Ali tu priči nije kraj, predviđanja stručnjaka govore da će internetska prodaja aparata za brijanje u idućih pet godina rasti najmanje 25 posto godišnje. S obzirom da se malo koji proizvod danas može pohvaliti takvim ružičastim prognozama, postaje jasno da u ovoj "bajci o brijanju" zapravo ništa nije balanlo.
Moeller
U situaciji kada sve više muškaraca brijaće aparate kupuje online, za Gillete je presudno da i u tom segmentu postane lider
Nadoknađuju izgubljeno
Nakon prvotnog opiranja novim trendovima, shvatili su to i u Gilletteu. Potresen spomenutim trendom koji mu je dobrano uzdrmao lidersku poziciju na svjetskog razini, Gillette je i sam u srpnju ove godine pokrenuo online platformu za prodaju svojih aparatića. Do rujna su, prema podacima Financial Timesa, uspjeli osvojiti 21 posto online tržišta, što je nemala utjeha vodstvu kompanije koja se u proteklom kvartalu suočila s padom klasičnih prodajnih kanala od tri posto na 5,75 milijardi dolara.
3posto
pala je prodaja Gilletteovih proizvoda u prošlom kvartalu
"U situaciji kada sve više muškaraca odlučuje brijaće aparate kupovati putem interneta, za Gillette je presudno da i u tom segmentu postaje lider", poručio je i sam financijski direktor P & G-a Joe Moeller, priznavši da pokretanjem online prodaje Gillette pokušava nadoknaditi izgubljeno kada je u pitanju niša koju su konkurenti itekako dobro iskoristili. A među tim konkurentima najopasniji po Gillette je Dollar Shave Club. A riječ je o kompaniji koja je potpuni "žutokljunac" u svijetu biznisa.
'Žutokljunac' vodi igru
No upravo je pojava tog autsajdera stvorila tržište online prodaje brijačih aparata budući da prije rađanja te tvrtke ono, takoreći, nije ni postojalo. Prije tri godine Dollar Shave Club bio je tek netestirani startpu kojeg je od sličnih poduzetničkih pothvata razlikovala možda tek provokativna kampanja u kojoj 36-godišnji osnivač Michael Dubin poručuje potencijalnim kupcima "Naši brijači aparati su je… dobri!". No gotovo preko noći ta se kompanija uspjela domoći velikog udjela tržišta online prodaje brijaćih aparata i sada kontrolira čak 54 posto. A znamo li da se ukupno tržište za ove proizvode samo u Americi procjenjuje na tri milijarde dolara godišnje vrijednosti, jasno je da ovaj "žutokljunac" već prisvaja titulu velikog igrača.
8posto
ukupne prodaje brijaćih aparata otpada na web
Svoj uspjeh zasnivaju na filozofiji koju su pretočili u svojevrsni slogan, a glasi: Vino postaje bolje s godinama, žileti postaju lošiji. Mijenjajte ih svakog tjedna. Dodajte tu i dopadljivi dizajn na inače izuzetno povoljnoj papirnato-kartonskoj ambalaži i dobili ste formulu za uspjeh, kažu američki analitičari trgovačkog sektora. A da formula barem zasad ima učinka dokazuje i podataka da je Dollar Shave Club nedavno uspio osigurati svježih 75 milijuna dolara od američkih investitora nakon čega je vrijednost kompanije uzletjela na 615 milijuna dolara, što je itekako respektabilan iznos za tvrtku koja je tek proslavila treći rođendan. Prema podacima ove mlade kompanije, na njihove online usluge dosad se pretplatilo 2,2 milijuna kupaca.
Vojska konkurenata
A da stvari po veteranski Gillette budu gore, Dollar Shave Club nije jedini koji ih pokušava skinuti s trona. Na poduljem popisu pri vrhu su kompanije 800Razors, Harry's Razor Co i Shave Mob LLC, a svima im je zajedničko da kupcima nude višestruko niže cijene od nekad vodećeg brenda. I svima njima vjetar u leđa daje činjenica da su kao predvodnici novih prodajnih kanala izuzetno privlačni manje poznatim proizvođačima proizvoda i aparata za brijanje, koji zbog dugogodišnje dominacije Gillettea teško mogu probiti put do najatraktivnijih pozicija na policama američkih trgovina.
25posto
godišnje rast će online prodaja brijaćih aparata
No mada su i sami menadžeri Gillettea i P&G-a priznali da im je procvat internet šopinga donio glavobolje, i dalje im kao velika utjeha ostaje podatak da Gillette još drži čak 60 posto ukupne prodaje brijaćih aparata. Dakle, nastave li uspješno provoditi vlastiti online projekt i uspiju rivalima preoteti veći dio udjela kojeg su izgubili zbog kasnog uključivanja u internetsku igru, mogli bi preokrenuti aktualne trendove. No ostaje činjenica da su upravo ti trendovi zapanjili i najbolje poznavatelje trgovačke branše. "Nevjerojatno je da je u svega 12 mjeseci internetska prodaja brijaćih aparata dograbila čak osam posto udjela ukupnog tržišta vrijednog tri milijarde", kaže Tim Barrett, analitičar Euromonitor Internationala.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu