PD Analitika
Svjetska odredišta

Generacija Z dubinski mijenja industriju putovanja

Mladi će trošiti više, a za razliku od ostalih putnika, njihova će putovanja biti dulja nego prije.

Dragana Radusinović
16. lipanj 2024. u 08:02
Čak 65 posto ispitanika iz generacije Z i 72 posto milenijalaca reklo kako ove godine planiraju više trošiti na putovanja u slobodno vrijeme/Shutterstock

Poruka “Nemojte nikada prestati istraživati” označena je na gotovo 30 milijuna objava mladih putnika na Instagramu s različitih destinacija koji čak i terminologijom korištenom na društvenim mrežama pokazuju da prednost daju iskustvima u odnosu na imovinu, jedan je od zanimljivih uvida McKinseyjeve studije “Stanje turizma i ugostiteljstva 2024” objavljene u svibnju ove godine.

Riječ je o Generaciji Z, mladim ljudima koji danas imaju između 12 i 27 godina, generaciji čiji svi pripadnici još nisu dosegli punoljetnost, ali oni koji jesu, ukazuje na to više međunarodnih istraživanja, svojim ponašanjem u ulozi turista mijenjaju industriju u kojoj će se ove godine potrošiti 8,6 bilijardi dolara, oko devet posto globalnog BDP-a.

Povećana potrošnja

Nedavno objavljeno istraživanje Bank of Americe pokazalo je da će mladi trošiti više u odnosu na ono čime raspolažu, a za razliku od ostalih putnika, njihova će putovanja biti dulja nego prije.

Anketa tvrtke PMG potvrdila je to budući da je 65 posto ispitanika iz generacije Z i 72 posto milenijalaca reklo kako ove godine planiraju više trošiti na putovanja u slobodno vrijeme dok će većem trošku odati samo 54 posto pripadnika generacije X i 40 posto ‘Baby Boom’ generacije. Takozvani ‘bumeri’ danas već imaju između 60 i 78 godina, djedovi su i bake bilo milenijalcima koji imaju između 28 i 43 godine ili generaciji Z, dok pripadnici generacije X imaju između 44 i 59 godina. U anketi su sudjelovali ispitanici iz Sjedinjenih država, Ujedinjenog kraljevstva, Indije i Njemačke.

Za razliku od njihovih djedova i baka koji su u svojim 20 – tim godinama putovali mnogo manje ambiciozno, prvo čekali da zarade nešto novca, te dugom financirali osiguravanje vlastitog krova nad glavom, mladi u 21. stoljeću koji se još nisu niti približili svojem 30. rođendanu spremni su svoja putovanja financirati zaduživanjem, pokazalo je istraživanje tvrtke Morning Consult koje je objavio američki CNBC.

Kako je sažeto u analizi ponašanja mladih putnika objavljenoj na portalu turističke aplikacije Hopper, a prema podacima tvrtke Bankrate, 42 posto pripadnika generacije Z zadužuje se za putovanja, kao i 47 posto milenijaca, dok na dug putuje 31 posto generacije X i 22 posto bumera.

Dvije trećine pripadnika generacije Z, prema istraživanju tvrtke Expedia, ima potrebu razmotriti održive mogućnosti putovanja/Shutterstock

Pokretači novog uzleta

Financijski analitičari čak su i zabrinuti zbog tog zaduživanja jer su dugovi mladih za potrošnju na kreditnim karticama visoki. Lindsey Roeschke, analitičarka za putovanja i ugostiteljstvo tvrtke Morning Consult za CNBC je obrazložila kako je generacija Z odrastala i postala punoljetna u nevjerojatno turbulentnom vremenu pandemije, zaključavanja gospodarstva, inflacije i ratnih sukoba što je sve utjecalo na njihovo ponašanje pri putovanju.

“Zašto bi zbog štednje odlagali odlazak tamo gdje stvarno žele, kada bi moglo doći do još jedne pandemije, financijske krize, rata ili nekog drugog velikog događaja koji bi ih mogao spriječiti da tamo ikad stignu” obrazlaže Roeschke za CNBC, no pogrešno bi bilo zaključiti da je generacija Z financijski nemarna.

Bankrate otkriva kako se preko kreditnih kartica zadužuje njih 26 posto, a šest posto novac posuđuje od prijatelja i obitelji. No, čak četvrtina njih (24 posto) se odvažuje na putovanja koja si ne mogu priuštiti pod pritiskom prijatelja, podatak je tvrtke Empower.

Odnos želje za putovanjem, njezina ispunjenja i novca za to potrebnog kod mladih najblaže rečeno zapetljan. U istraživanjima kažu da su zabrinuti za vlastite financije, stanje šire ekonomije, a posebno za klimatske promjene i njihov negativan utjecaj na samu volju za putovanjima, no ipak putuju.

McKinseyjevo istraživanje bilježi da su 2023. godine milenijalci i generacija Z u prosjeku putovali na gotovo pet putovanja naspram manje od četiri putovanja na koja su se odvažili pripadnici generacije X i bumeri. Milenijci i pripadnici generacije Z na putovanja troše 29 posto svojih prihoda dok bumeri troše 25 posto. Mladi su tako pokretači novog uzleta industrije putovanja koja su prerasla sami interes i postala prioritet, kako ističu u McKinseyju prioritet čak i usred neizvjesnih ekonomskih uvjeta.

Roeschke je objasnila kako su zapravo milenijci utrli put i stvorili ideju da je putovanje pravo, a ne privilegij, a generacija Z je taj način razmišljanja dodatno izgradila dajući prednost putovanjima u odnosu na tradicionalnije izbore.

“Mladi traže neutabane puteve i autentična iskustva iako inspiraciju crpe iz društvenih medija” poruka je iz istraživanja tvrtke Cisco koje citira Hopper te ističe kako video sadržaji na društvenim mrežama posebno utječu na odabir destinacija, a društvene mreže same služe kao alat za planiranje putovanja iako su skeptični prema lažima koje tamo mogu naći. Hopper, aplikacija za planiranje putovanja čiji su kreatori za njezin razvoj prikupili 96 milijuna dolara od investitora, kao najtraženije destinacije među generacijom Z navode portugalski Porto, španjolsku Malagu i Ketchikan na Aljasci.

Generacija Z je ipak odgovorna prema novcu, prema McKinseyjevoj studiji 37 posto mladih spremno je uzeti jeftiniji let kako bi smanjili troškove putovanja, čak i ako to znači letjeti u nezgodno vrijeme ili s međuslijetanjem, no najmanje su spremni uštedjeti na iskustvima na destinacijama za razliku od bumera.

29

posto svojih prihoda mlada je generacija spremna trošiti na putovanja

Drugačiji prioriteti

Bumeri, zahvaljujući tome što više imaju ukupno i više troše, čak tri puta, no prioriteti su drugačiji. Generacija Z novac za putovanja, kako je CNBC prenio istraživanje Morning Consulta štedi tako što putuju u predsezoni i podsezoni, koriste aplikacije i druge tehnologije za usporedbu cijena, te unovčavaju bodove na kreditnim karticama za putovanja.

Sve su to spremni činiti da bi mogli putovati, a na destinacijama traže tehnološku opremljenost, mobilne opcije za prijavu i odjavu, bržu Wi- Fi mrežu te integraciju mobilnog plaćanja. Generacija Z traži i prostor koji potiče društvenu interakciju. Važna su im iskustva koja potiču prijateljstvo i pripadnost, a u nastojanjima da se redefiniraju europska putovanja po ukusu mladih ključna riječ bi trebala biti – inovacija.

Gotovo 80 posto pripadnika generacije Z i milenijaca na putovanjima želi sudjelovati u životu lokalnog stanovništva, kulturno se uživjeti i doživjeti avanturu, no kako su životno stilovi generacije različiti, a oni zbog svoje mladosti još uvijek učvršćuju svoje potrošačke sklonosti nije ih moguće sasvim generalizirati.

Međutim, kao generacija posebno su uzbuđeni međunarodnim putovanjima. Starije generacije planiraju dvostruko više domaćih putovanja nego milenijci i generacija Z koja u anketi naglašava kako im je pri odabiru destinacije na prvom mjestu želja da dožive neko novo mjesto, dok se za generaciju Z novo mjesto nalazi tek na osmom mjestu iza cijene, jednostavnosti kretanja i kvalitete smještaja, zaključili su u McKinseyju.

Mladi koji, podsjetimo vole trošiti, ali ne raspolažu s puno novca vješti su u uočavanju međunarodnih odredišta s pristupačnim cijenama i slabim valutama, a njihovim putovanjima pogoduje i množenje niskotarifnih zračnih prijevoznika koji nose 35 posto svjetskih rezerviranih sjedala u posljednjih godinu dana. Sve većem putovanju mladih pogoduje i smanjivanje jezičnih barijera korištenjem softwarea za prevođenje, te pojeftinjenje mobilnog povezivanja s inozemstvom.

U istraživanju Pew Research centra 67 posto pripadnika generacije Z reklo je kako podržavaju uvođenje klimatskih mjera koje bi regulirale industriju putovanja, pa se može očekivati porast popularnosti eko turizma u sljedećih nekoliko godina. Zanimljivo je istaknuti da samo 50 posto bumera podržava klimatske mjere što pokazuje ili veću zabrinutost mladih za svijet u kojem tek trebaju ostarjeti ili veće nepovjerenje među starijim generacijama u istinitost klimatskih promjena.

Bilo kako bilo, svaka se industrija uvijek prilagođava potrebama svojih korisnika, a 67 posto pripadnika generacije Z prema istraživanju tvrtke Expedia ima potrebu razmotriti održive mogućnosti putovanja što znači da će putuju li negdje bliže kući istraživati alternativne rute primjerice autobusom i vlakom, a odluku će temeljiti na cijeni i utjecaju na okoliš.

Život s roditeljima

Generaciju Z i mlađe milenijalce sve više se istražuje jer će za samo šest godina svi pripadnici generacije Z biti punoljetni, a zajedno s milenijalcima činit će gotovo 45 posto aktivnog stanovništva i njihove će preferencije oblikovati ekonomiju pa i turizam, ugostiteljstvo i industriju putovanja.

Budući da je govorimo li o generaciji Z riječ o generaciji koja tek odrasta to je uostalom i njezina glavna karakteristika, druga je da kako je pokazalo istraživanje Morgan Stanleyja da dugo žive s roditeljima. Iako u Hrvatskoj to nije čudno, u Sjedinjenim državama podatak prema kojem mladi u dobi od 18 do 29 godina u rekordnom broju, gotovo polovica njih i dalje žive s roditeljima je situacija nezabilježena od predratnih 40-th godina prošlog stoljeća. U Morgan Stanleyju su takvo stanje obrazložili poskupljenju najma za stanovanje, većoj stopi upisanih u visokoškolsko obrazovanje i odgađanju braka. Zarađeni novac radije štede, no već treća njihova karakteristika je ljubav prema putovanjima koja su im ove godine prioritet.

I hrvatski turistički proizvod treba prilagoditi mladima

Hrvatski turistički proizvod trebat će prilagoditi zahtjevima nove turističke potražnje na međunarodnom tržištu. Danas je generacija milenijalaca, dobi od 28 do 42 godine, najveća i najznačajnija potrošačka skupina u svijetu. Postmilenijalci, to jest mlađa generacija Z, prema procjenama, činit će trećinu globalne potrošačke moći do 2035. godine. Stručnjaci stoga smatraju da o njima treba voditi računa prilikom razvoja i prilagodbe turističkih proizvoda. – Nove generacije donose nove navike i zahtjeve, stavljajući u fokus autentičnost, lokalizaciju, doživljaje, održivost i općenito život punim plućima. Ako ćemo im uspjeti osigurati sve te sastavnice, a Hrvatska ima odlične resurse i potencijale za to, ne trebamo se bojati za kvalitetnu budućnost turizma u Hrvatskoj – izjavila je nedavno za Večernji list turistička analitičarka dr. Sanja Čižmar.

New Report

Close