Flourescentne alge i tišina fjordova postaju turistički hit. Ovo je 7 trendova koji će oblikovati industriju putovanja u 2025.

Autor: Poslovni.hr , 11. siječanj 2025. u 14:14
Foto: Freepik

Kako temperature u tradicionalnim ljetnim odredištima uz Mediteran nastavljaju obarati rekorde, klimatske promjene sve više oblikuju naše putničke odabire.

Dok čekamo da se nova godina polako ‘zahukta’, platforme za rezervaciju smještaja i putničkih usluga poput Airbnba i Booking.coma već su počele prognozirati putne trendove za 2025. Te prognoze temelje na anketnim podacima, ponašanju korisnika odnosno na unaprijed rezerviranim putovanjima.

“Trendovi privlače ljude jer im pružaju osjećaj strukture i razumijevanja u sve složenijem i bržem svijetu,” objašnjava Jenny Southern, direktorica Globetrendera, vodeće svjetske agencije za predviđanje trendova u turizmu. “Kada je riječ o putovanjima, trendovi donose jasnoću i smjernice o tome kako se povezati sa svijetom oko nas.”

Futuristica Jasmine Bina, direktorica Concept Bureaua i iskusna analitičarka potrošačkog ponašanja ističe da trendovi odražavaju naše najdublje želje. “Putnički trendovi daju nam uvid u ono što ljudi zaista žele kada pravila svakodnevnog života prestanu važiti, a trenutno ljudi žele osjećaj transformacije”, istaknula je Bina.

Iako se turistička industrija uglavnom oporavila od pandemije, ekonomska neizvjesnost, ratovi u Ukrajini i na Bliskom istoku kao i smjena vlasti u SAD-u 2025. godinu čine svime, osim predvidljivom. BBC izdvojio je sedam trendova koji će obilježiti ovu godinu.

1. Nocturizam

Noćni turizam u fokus stavlja iskustvo putovanja noću, od posjećivanja muzeja otvorenih ‘u kasne sate’, pa sve do gacanja po bioluminiscentnim plažama na kojima more svijetli zbog posebnih vrsta planktona, algi i drugih mikroorganizama. Nezaobilazno je i promatranje polarne svjetlosti. Godina pred nama bit će rekordna, promatramo li Sunčevu aktivnost u posljednjih nekoliko desetljeća, a što će turistima omogućiti spektakularne prilike za promatranje polarne svjetlosti. Kao glavna odredišta za tu noćnu aktivnost, britanska turistička agencija Trailfinders putnicima preporučuje finski Lapland, Lofotske otoke u Norveškoj, Svalbard te Island.

2. Calmcationsi

Riječ je o godišnjim odmorima i izletima usmjerenima isključivo na stvaranje osjećaja mira. Stresori u današnjem svijetu su sveprisutni i bijeg od njih za mnoge postaje nužnost. Svjetska zdravstvena organizacija buku, osobito prometnu, rangira kao drugi najvažniji uzrok lošeg zdravlja u zapadnoj Europi.

Upravo zbog toga, norveška turistička kompanija Havila Voyages klijentima nudi “tihi bijeg” od svakodnevice duž norveške obale. Putnici na tim ekskurzijama imaju priliku izmjeriti razinu buke koju dožive na putovanju i usporediti je s bukom u gradovima poput New Yorka, Pariza i Londona. Također, tvrtka Unplugged klijentima u Velikoj Britaniji i Europi iznajmljuje kabine za odmor bez tehnologije, a s ciljem da onima koji su “uvijek online pomogne da se isključe” i da se umjesto toga, povežu s prirodom.

3. Umjetna inteligencija (AI)

Umjetna inteligencija igrat će sve važniju ulogu u planiranju putovanja. Amadeus, tvrtka koja pruža IT rješenja za turističku i putničku industriju, ističe da 50 posto njezinih klijenata planira dati prioritet generativnoj umjetnoj inteligenciji u poslovanju ove godine, no da mnoge putničke tvrtke još uvijek nisu sigurne kako ispravno iskoristiti mogućnosti koje im pruža AI. Za inspiraciju bi im mogla poslužiti tvrtka Byway koja je razvila vlastiti AI sustav za jednostavniju izradu rasporeda putovanja kroz više zemalja. Ostale tvrtke, poput Trip Advisora, koriste AI za kreiranje itinerara, a sve je više i zračnih luka koji umjetnu inteligenciju primjenjuju za učinkovitije sortiranje prtljage. U hotelima Hyatt, AI kreveti prate puls, pokrete i krvni tlak gostiju kako bi im poboljšali osjećaj udobnosti i osigurali im bolji san.

4. Iskustvo romanse na odmoru

S porastom digitalizacije dolazi i porast digitalnog zasićenja, osobito kada je riječ o vezama. Prema anketi koju je lani proveo Forbes Health, 79 posto generacije Z osjeća se iscrpljeno od online spojeva. Kako riješiti problem? Analiza Globetrendera i Amadeusa o putničkim trendovima pažnju skreće upravo na upoznavanje novih ljudi uživo. No, bez obzira na to hoćete li na putovanju doživjeti romansu ili nećete, odlučite li se na grupno ili pak na solo putovanje, prijateljstvo sa suputnikom lako bi moglo procvjetati. Upravo zato, tvrtke poput G Adventuresa i Flash Packa nude slične mogućnosti.

5. Neutabane staze postaju mainstream

Nakon značajnih problema s prekomjernim turizmom u 2024., destinacije izvan glavnih turističkih ruta postaju sve popularnije. Turistička agencija Trailfinders ističe Uzbekistan kao jedno od najboljih mjesta za posjetiti, dok turoperator Scott Dunn preporučuje otoke istočne Afrike gdje bi putnici mogli doživjeti nezaboravan odmor, zahvaljujući novootvorenim hotelima na Zanzibaru i Madagaskaru odnosno iskustvu jahtarenja po zabačenim Aldabra otocima.

Na Airbnb-u, 20 najpopularnijih destinacija za 2025. godinu uključuju Milton Keynes i Istočni Sussex. Taj se popis temelji na podacima koji uključuju popularne pretrage te imena gradova koje ljudi najviše stavljaju na listu želja. Ti popisi želja također uključuju Rim, Tokio i Milano, gradove koji su lani patili od prekomjernog turizma, a što pokazuje da taj problem još uvijek nije riješen.

6. Coolcationsi i safariji izvan sezone

Kako temperature u tradicionalnim ljetnim odredištima uz Mediteran nastavljaju obarati rekorde, klimatske promjene sve više oblikuju naše putničke odabire. Tvrtka Scott Dunn zabilježila je porast rezervacija za Finsku i Norvešku od 26 posto u 2024. godini, te očekuje daljnji rast broja turista na sjeveru Europe, gdje su ljetne temperature kreću oko ugodnih 20-ak stupnjeva Celzijevih.

Sezonske promjene utječu i na ljubitelje divljih životinja. Mjesec idealan za safarije premjestio se s prosinca na ožujak, zahvaljujući promjenama klimatskih obrazaca i povoljnijim cijenama. pokazali su podaci Scott Dunna.

7. Putovanja motivirana nostalgijom

Hoće li glazbene ikone iz ’90-ih poput Oasisa i Eminema slijediti stope Taylor Swift i oblikovati turističku industriju u 2025-oj? Podsjetimo, Swift je zaslužna za značajan porast putovanja i turizma diljem svijeta nakon što je u prosincu 2024. završila sa svojom “Eras” turnejom. Istovremeno, povratničke turneje Eminema i Oasisa pozornost skreću na porast putovanja inspiriranih nostalgijom.

Globetrender taj fenomen naziva “Novim zlatnim razdobljem” i napominje da će, kako milenijalci ulaze u srednje godine, odmori koje su voljeli kao djeca doživjeti svojevrsni povratak. Očekuje se porast interesa za ljetne kampove za odrasle u SAD-u, povećana popularnost Eurocamping odredišta u kontinentalnoj Europi te rast broja retro pop-up sadržaja, poput Polly Pocket Airbnb-a iz 2024. godine. Riječ je o trendu koji upućuje na to da mnogi od nas žele predah od neizvjesnosti i povratak u ugodniji, sigurniji svijet djetinjstva.

Komentirajte prvi

New Report

Close