Globalno tržište cjepiva protiv COVID-19 moglo bi vrijediti najmanje 10 milijardi dolara godišnje, procijenili su analitičari banaka Morgan Stanley i Credit Suisse. To će značajno potaknuti prihode farmaceutskih kompanija koje većinu razvoja cjepiva financiraju javnim novcem niza država.
Procjena analitičara američke i švicarske banke temelji se na pretpostavci da će svake godine trebati iznova procijepiti stanovništvo, kao i u slučaju cjepiva protiv gripe. Analitičari su za izračun uzeli sadašnju prognoziranu cijenu od 20 dolara po dozi.
“Moja je temeljna pretpostavka da ćemo trebati godišnja cijepljenja. COVID-19 neće nestati”, kazao je za Financial Times Matthew Harrison, analitičar Morgan Stanleyja.
Čak i ako se uzme u obzir konzervativna procjena pri kojoj će cjepivo protiv koronavirusa dobiti samo oni koji se usput cijepe i protiv gripe, tržište bi vrijedilo bar 10 milijardi dolara u razvijenim državama, pojasnio je Harrison. Još optimističniju procjenu iznio je Evan Seigerman, analitičar Credit Suissea koji smatra da bi se godišnje samo u SAD-u moglo kupiti cjepiva protiv COVID-19 za 10 milijardi dolara. O kolikoj se “zlatnoj koki” za farmaceute radi dovoljno govori podatak da 10 najprodavanijih lijekova u svijetu godišnje donesu toliki prihod.
Stoga je to velika prilika za industriju koja je u posljednjih osam mjeseci dobila milijarde dolara za razvoj cjepiva od niza vlada. To pokazuje i kako će privatni sektor profitirati od javnog financiranja. Čak i kompanije poput AstraZenece i Johnson&Johnsona, koje su obećale da će bez ubiranja dobiti proizvesti učinkovito cjepivo dostupno dok traje pandemija, mogu dobro zaraditi kada se proglasi njezin kraj. No, farmaceutske kompanije umanjuju tržišni potencijal cjepiva. Stephen Hoge, predsjednik američke kompanije Moderna koja bi rezultate kliničkih ispitivanja svog kandidata za cjepivo krajem ovog mjeseca mogla poslati tamošnjem regulatoru, usporedio je potencijal s tržištem cjepiva protiv respiratornih virusa od kojih uglavnom obolijevaju djeca.
Moderna razvija cjepiva protiv tih virusa, kao i protiv gripe, a ona se mogu kombinirati s cjepivom protiv COVID-19. Iz AstraZenece i J&J-a odbili su komentirati tržišni potencijal cjepiva. Međutim, u velikim farmaceutskim kompanijama vjeruju da će COVID-19 postati endemska bolest. Za sada je poznato da virus koji uzrokuje COVID-19 ne mutira vrlo brzo, poput virusa gripe.
No, trenutno još nije potpuno jasno koliko dugo cjepivo može pružiti imunitet. Stoga će potencijal tržišta ovisiti o tome hoće li se ljudi morati iznova cijepiti barem jednom godišnje ili mnogo rjeđe, pojašnjavaju u Credit Suisseu. Geoffrey Porges, analitičar SVB Leerinka, smatra kako na tržištu u početku neće biti jedan pobjednik koji odnosi svu zaradu.
Naime, dok traje pandemija, sve kompanije koje uspiju privesti razvoj cjepiva kraju dobit će priliku na tržištu. Međutim, kad pandemija završi, tržište će izgurati proizvođače s manje učinkovitim cjepivima, posebno među starijom populacijom, smatra Porges. Dodaje da će u tom slučaju u prednosti biti kompanije koje imaju već uhodane lance distribucije cjepiva, poput cjepiva protiv gripe.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu