Na Facebook stranici bolnice Gaston Memorial iz Sjeverne Karoline naći ćete recept za salatu od piletine radi poticanja zdrave prehrane i savjete za izbjegavanje ozljeda dok vježbate. No u listopadu se na Facebooku pojavila još jedna stranica bolnice.
Na toj su, pak, objavljene optužbe protiv predsjednika Obame i njegova zakona o zdravstvenoj skrbi. Stranica je ubrzo prikupila stotine pratitelja, koji su "lajkali" litanije protiv Obame. Dužnosnici bolnice na svojoj su pravoj stranici pokušali ublažiti štetu. "Ispričavamo se zbog zabune", objavili su 8. listopada, "i zahvaljujemo svojim pratiteljima na potpori." Lažna je stranica ugašena 11 dana kasnije, jednako tajnovito kao što je i nastala. Internet je prepun lažnih prikaza. Twitter dopušta pseudonime, lažnih je pratitelja bezbroj pa je lako proširiti neistinite glasine. Lažne recenzije stalna su boljka na internetskim stranicama za prodaju, a problem laži naročito je akutan na Facebooku, najvećoj društvenoj mreži na svijetu. Facebook se, naime, želi istaknuti kao internetska mreža stvarnih identiteta. Kao što tvrtka kaže svojim korisnicima: "Facebook je zajednica u kojoj se ljudi koriste svojim pravim identitetima. Vaše korisničko ime trebalo bi biti ono ime koje vam se nalazi na kreditnoj kartici ili studentskoj iskaznici."
Lažni "lajkovi" narušavaju povjerenje oglašivača, koji žele klikove stvarnih ljudi kojima mogu prodati određeni proizvod i na koje se Facebook oslanja u svojoj zaradi. Prevare također mogu naštetiti kredibilitetu rezultata pretrage u društvenoj tražilici, koju Facebook navodno razvija. Facebook je nedavno pooštrio mjere za iskorjenjivanje lažnih profila i stranica. Lažni je profil jednostavno napraviti. Odjednom ih može nastati stotine, ponekad uz pomoć robota, a često se s drugim korisnicima pokušavaju sprijateljiti kako bi širili zloćudni softver. Lažnim prijateljima na Facebooku i "lajkovima" trguje se na internetu, a kupuju ih oni koji žele poboljšati svoj imidž. Lažni kuponi za restorane i elektroničke naprave mogu vam se pojaviti među aktivnostima na početnoj stranici Facebooka, a cilj im je neupućene prevarom navesti da otkriju svoje osobne podatke. Studenti se, pak, pomoću lažnih imena nastoje zaštititi od budućih poslodavaca. Tijekom istrage koju je prošloga ljeta provela Komisija za vrijednosnice i burze, tvrtka Facebook objavila je da među 855 milijuna aktivnih korisnika ima 8,7 posto, to jest 83 milijuna dvostrukih, lažnih ili "neželjenih" profila, onih koji šire neželjene aktivnosti. Joe Sullivan, glavni i odgovorni za sigurnost na Facebooku, kaže da tvrtka ima novi automatizirani sustav za brisanje lažnih "lajkova".
Lampica za uzbunu pali se ako korisnik u jednom trenutku pošalje stotine zahtjeva za prijateljstvom, objašnjava Sullivan, ili objavljuje poveznice na stranice koje su poznate po virusima. Profili koji su pod sumnjom da su lažni dobiju upozorenje, a neke korisničke račune čak i ukinu. Jesenas je Facebook najavio partnerstva s tvrtkama koje prodaju antivirusne programe. Korisnici Facebooka moći će skinuti besplatnu ili plaćenu zaštitu od zloćudnog softvera. Nova agresivna kampanja Facebooka protiv lažnih "lajkova" zamijećena je u rujnu, kad su stranice proizvoda i robnih marki zamijetile pad broja pratitelja. Prosječna stranica neke robne marke, kako su iz Facebooka tada najavili, trebala bi izgubiti manje od jedan posto pratitelja.Tvrtka Gartner, koja se bavi istraživanjem tržišta, procjenjuje da će današnjih četiri posto lažnih interakcija na društvenim medijima do 2014. godine porasti na više od 10 posto. Dvadesetpetogodišnja Colleen Callahan na zadnjoj se godini fakulteta počela brinuti što će biti ako budući poslodavac na Facebooku naiđe na fotografije s različitih tuluma. "OK mi je ako drugi ljudi to vide, no nisam htjela da to netko pogrešno protumači", kaže, pa je ime promijenila u Colleen Skisalot. I dalje se tim imenom koristi iako je našla posao u jednoj agenciji za oglašavanje u Bostonu, čiji klijenti između ostaloga oglašavaju i na Facebooku.
Somini Sengupta
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu