Europske luke moraju uložiti 13 milijardi dolara u širenje

Autor: Saša Paparella (VLM) , 01. kolovoz 2013. u 22:00
Novi kontejnerski brod Maersk Mc-Kinney Moeller, najveći u floti najvećeg brodara/EPA

Danski Maersk naručio je brod kapaciteta 18.000 kontejnera, a kineski brodar pet brodova kapaciteta čak 22.000 kontejnera.

Danski Maersk, najveća svjetska kompanija za brodski prijevoz kontejnera, nakon dvije godine izgradnje porinula je u korejskom brodogradilištu Daewoo Maersk Mc-Kinney Moeller, najveći kontejnerski brod na svijetu, kapaciteta 18,000 kontejnera ( TEU).

U međuvremenu je China Shipping Container Lines naručio pet još većih brodova, kapaciteta 18,400 kontejnra, a prvi od njih bit će isporučen u drugoj polovici 2014. Stručnjaci predviđaju da će do kraja desetljeća morima ploviti i brodovi kapaciteta 22.000 kontejnera. Suvremeni kontejnerski brodovi postaju toliko veliki da važnije europske luke namjeravaju uložiti 13 milijardi dolara u proširenje svojih terminala, odnosno u produbljenje luka, nabavku većih dizalica, produljenje pristaništa i povećanje skladišta za kontejnere. Ne učine li tako, mogli bi biti isključeni iz azijsko-europske trgovačke rute.

"Luke neće tako brzo dostići razine koje su imale prije početka krize zbog ograničenog korištenja i sporog oporavka gospodarstva, a dodatni će se kapaciteti početi koristiti tek za dvije godine", izjavio je za Bloomberg Henning Breiter, analitičar njemačke banke Hauck & Aufhaeuser. Prosječna nosivost teretnih brodova na trgovačkoj ruti između Azije i Sjeverne Europe, kojom prolaze najveći svjetski brodovi, porasla je u prvom kvartalu ove godine na rekordnih 10,279 kontejnera, a što je 53 posto više nego pet godina ranije.

Zbog toga je Rotterdam kao najveća europska kontejnerska luka već uložio 1,5 milijardi eura u prvu fazu proširenja, koja je dovršena u svibnju; kad cijeli projekt bude dovršen, kapacitet luke će se povećati na 4,8 milijuna kontejnera. Od prošlog rujna, s radom je počeo i milijardu eura vrijedan terminal Jade Weser Port blizu njemačkog Wilhelmshavena, gdje mogu pristajati i najveći brodovi.

I u britanske je terminale uloženo oko 1,5 milijardi dolara kako bi se oni pripremili za predstojeću ekspanziju novih, većih plovila. Najveća britanska kontejnerska luka, Felixtowe, uložila je 2011. skoro pola milijarde dolara u proširenje. U lučki dio projekta London Gateway, unutar kojeg je planirana i velika luku u koju mogu pristati i prekoceanski brodovi, Britanci će uložiti preko dvije milijarde dolara. Plan je da, kad taj ambiciozni projekt bude gotov, tamo mogu pristati i najveći prekooceanski brodovi, a godišnji kapacitet cijele luke bit će 3,5 milijuna kontejnera godišnje.

Veličina najvećih kontejnerskih brodova na ruti između Azije i Sjeverne Europe učetverostručila se od 1992., a procjenjuje se da će prosječni kapacitet narasti na 11,200 kontejnera ( TEU) do kraja 2013. U Hamburgu je broj plovila s nosivošću većom od 10,000 TEU porasla sa 20 u 2008. na 349 u prošloj godini. Posjete brodova s kapacitetom od 6,000 do 8,000 TEU u tom je razdoblju prepolovljen.

Komentirajte prvi

New Report

Close