Prijeko potrebna pomoć poljoprivrednicima ili podjela proračunskog novca kao zahvale biračima zbog podrške na referendumu o ustavnim promjenama?
Oko ovih dva pitanja analitičari se ne mogu složiti nakon što je cijena lješnjaka skočila za 10 posto u samo dva tjedna. Razlog je prva intervencija turske države nakon osam godina. Iz Turske dolazi 75 posto svjetske proizvodnje lješnjaka, a o toj kulturi izravno i neizravno ovise prihodi oko četiri milijuna Turaka. Posljednjih nekoliko godina tržište je vrlo volatilno zbog nepovoljnih vremenskih prilika, a ove godine osobito su niske cijene. Kako navodi Financial Times, cijena lješnjaka pala je ove godine 10 posto spustivši se sve do, preračunato,
5,3 eura za kilogram. Međutim, krajem travnja – tjedan dana nakon održanog referenduma koji je predsjedniku Recepu Tayyipu Erdoganu dao vrlo velike ovlasti – državna agencija za žitarice (TMO) objavila je kako kreće o otkup uroda lješnjaka. TMO je posljednji put otkupljivao lješnjake između 2006. i 2009. godine. Efekt nije trebalo dugo čekati – kilogram oljuštenog lješnjaka sada se prodaje po cijeni od 6,1 euro. Objavljujući vladinu odluku, ministar poljoprivrede Faruk Çelik izjavio je da su fluktuacije cijena "uznemiravale proizvođače".
"Otkupljujemo lješnjak kako bi zaštitili naše proizvođače", dodao je Çelik. No, trgovci smatraju kako u priči o zaštiti domaćih proizvođača postoji i zrnce politike. Naime, turski se lješnjak uglavnom uzgaja na području uz crnomorsku obalu, pa dalje prema istoku. A to su područja koja su podržala Erdoganove ustavne promjene. Glavni kupci lješnjaka su tvornice slatkiša, poput Ferrera koji ga koristi za svoju čuveni namaz. Trgovci ističu kako su veliki kupci uglavnom već ugovorili ovogodišnje količine, prije turske objave o državnom otkupu. No, valja naglasiti kako je i sadašnja cijena upola manja od cijena iz 2014. godine. Te se godine urod u Turskoj procjenjivao na 800.000 tona, ali je mraz uništio dobar dio nasada, pa se na kraju ubralo upola manje od prvotnih prognoza.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu