Ekonomska kriza pred vratima okončala renesansu digitalnog oglašavanja

Autor: Tomislav Pili , 26. listopad 2022. u 22:00
Foto: Reuters

Temeljni oglašivački prihodi Alphabeta rasli najsporije od 2013. godine.

Svijet digitalnog oglašavanja i trgovine s neskrivenom je zabrinutošću popratio financijsko izvješće Alphabeta u kojem stoji da je američki internetski div zabilježio ozbiljno i neočekivano usporavanje u temeljnom oglašivačkom poslovanju. Kako prenosi Financial Times, prihodi u trećem tromjesečju najvećeg prodavača digitalnog oglašavanja u SAD-u porasli su 6 posto, dosegnuvši 69,1 milijardu dolara.

YouTube u minusu

Ako se izuzme kratka kontrakcija na početku pandemije 2020. godine, ovaj rezultat predstavlja najsporiju stopu rasta od 2013. godine. K tome, to je zamjetno slabije od očekivanja analitičara koji su očekivali da su ti prihodi porasli 9 posto, prema podacima Refinitiva. Prihodi Google Searcha rasli su 4,2 posto na 39,5 milijardi dolara, nasuprot očekivanja od 8 posto. Oglašivački prihodi YouTubea smanjili su se dva posto dosegnuvši 7,1 milijardu dolara. Analitičari su očekivali porast od 4,4 posto. Inače, ovo je prvi pad oglašivačkih prihoda YouTubea od 2020. kada je Alphabet počeo odvojeno objavljivati rezultate tog servisa.

Tezi da tehnološkom, odnosno internetskom sektoru više ne cvjetaju ruže kao donedavno svoj su obol dalo i upozorenje Microsofta objavljeno u utorak. Softverski je div istaknuo kako očekuje usporavanje svog poslovanja s računalstvom “u oblaku” tijekom idućih mjeseci. Zašto te dvije stvari plaše svijet digitalnog oglašavanja? Računalstvo u “oblaku”, kao i digitalno oglašavanje, do sada su promatrani kao biznisi koji su otporniji na ekonomsko usporavanje od ostalih dijelova tehnološkog tržišta. Sukladno tome, reagirala je i burza.

Vrijednost dionica Alphabeta – krovne kompanije Googlea – i Microsofta oslabile su gotovo 7 posto, no povukle su prema dolje i dionice Mete i Amazona koje su oslabile za 4 posto. Naime, Alphabet i Microsoft među prvima su od tehnoloških kompanija objavili rezultate, pa su investitori iz “predostrožnosti” počeli prodavati i druge tehnološke dionice pretpostavljajući objavu sličnih loših izvješća.

Povlačenje oglašivača

U razgovoru s dioničarima prvi čovjek Alphabeta Sundar Pichai kazao je kako je ovo “teško vrijeme za oglašivačko tržište”. Financijska direktorica Ruth Porat istaknula je kako je usporavanje u ovom tromjesečju rezultat i usporedbe s iznimno dobrim trećim kvartalom prošle godine, kada je kompanija “jahala” na valu velikog prelaska oglašavanja na internet, potaknutog pandemijom. Ipak, kazala je kako je ove godine primjetno “povlačenje oglašivača u pojedinim područjima”.

Upravo je to pokazatelj da usporava ne samo digitalno oglašavanje, nego i cjelokupno američko gospodarstvo. Naime, marketinški budžeti često su prvi na udaru rezanja u kompanijama kada dođu ekonomski zahtjevna vremena. Da je tome tako, govori i ovotjedna vijest da pažljivo praćen pokazatelj potrošačkog povjerenja bilježi najnižu razinu u više od godinu dana. Ekonomski analitičari pojašnjavaju da oštar pad indeksa sugerira da je ekonomski rast usporio na početku četvrtog tromjesečja.

Tome u prilog ide i vijest da je servis za streaming glazbe Spotify – kojem je američko tržište najveće i najvažnije – u utorak objavio da je “izazovno ekonomsko okruženje” negativno utjecalo na oglašivačkke prihode u trećem tromjesečju. To je dovelo do većeg gubitka unatoč solidnom rastu prihoda od temeljnog poslovanja, prodaje pretplate. K tome, prošloga su tjedna cijene dionica još jedne tehnološke kompanije, Snapchata, potonule za trećinu nakon tvrdnje da su oglašivači nastavili smanjivati marketinške budžete zbog inflacije i rastućih troškova.

Komentari (1)
Pogledajte sve

Kriza potresa sve, u svakom slučaju treba se okrenuti nekim drugim tipovima marketinga, npr. ja sam se okrenula SEO-u i po nešto novo naučila.😃

New Report

Close