Preuzeli male aerodrome i ulažu desetke milijuna eura

Autor: Poslovni dnevnik , 29. siječanj 2020. u 14:41
Prioritet imaju aerodromi Novi Sad-Čenej i Srebrno Jezero kod Velikog Gradišta/SHUTTERSTOK

Aerodrom Novi Sad bit će jedina vojvođanska međunarodna zračna luka, a Aerodrom Srebrno Jezero u istočnoj Srbiji.

Užice i cijela zapadna Srbija već godinama se nadaju otvaranju aerodroma Ponikve, čiji početak komercijalnog rada vide kao priliku za razvoj turizma, ali i cijelog gospodarstva ovog kraja.

Prvi korak prema ulaganju u obnovu aerodroma vide u nedavno potpisanom ugovoru o prijenosu vlasništva s Grada Užica na državu, što je obavljeno 10. siječnja ove godine. Kako je tada najavilo Ministarstvo građevinarstva, prometa i infrastrukture, u Aerodrom Ponikve bit će uloženo 20 mil. eura, piše eKapija. Istog dana, Grad Kruševac također je prenio vlasništvo nad aerodromom Rosulje na državu, a nešto ranije, u listopadu 2019., državna kompanija Aerodromi Srbije postala je operater aerodroma Konstantin Veliki u Nišu i Morava u Kraljevu. Državna centralizacija vlasništva u srpskim zračnim lukama time nije završena jer je najavljeno i da će Bor ustupiti svoj aerodrom državi.

Prevelika konkurencija?
Najavljena su i značajna ulaganja u novosadski aerodrom Čenej, a spominje se i mogućnost otvaranja aerodroma na Srebrnom jezeru u općini Veliko Gradište, pa se postavlja pitanja postoji li realna potreba za tim ulaganjima, budući da se u Beogradu, Nišu i Kraljevu odvija redovan putnički promet, objašnjava eKapija.  Na pitanje eKapije hoće li će blizina tih aerodroma stvoriti konkurenciju, iz Ministarstva kažu da će Aerodromi Srbije kao operater tih zračnih luka "omogućiti racionalno i komplementarno korištenje, gdje će se razvijati prednosti lokacije i u skladu s time prirodna konkurentnost".

"Aerodrome ne planiramo i ne gradimo samo za aktualni trenutak, već za buduće potrebe u skladu s planovima razvoja našeg društva u dužem vremenskom razdoblju. Investicijskim planom Srbija 2025. planira se gradnja autoceste Preljina-Požega i dalje do Kotromana prema Sarajevu, što će aerodromu Ponikve otvoriti potpuno nove mogućnosti. Aerodromi Novi Sad-Čenej i Srebrno Jezero kod Velikog Gradišta potrebni su već sada", objašnjavaju u Ministarstvu.

 

20 milijuna

eura bit će uloženo u Aerodrom Ponikve pokraj Užica

Drugim riječima, Ponikve će morati čekati na obećana ulaganja. Aerodrom Novi Sad bit će jedina međunarodna zračna luka na na području Vojvodine, a Aerodrom Srebrno Jezero prvi turistički i jedini međunarodni aerodrom u regiji istočne Srbije, koja ima brojene iseljenike. Ta dva aerodroma bit će razvijana postupno, u prvoj fazi za zrakoplove do 100 sjedišta. Kasnije će se produžiti piste za veće letjelice.

Kada je riječ o Ponikvama, iz Ministarstva građevinarstva, prometa i infrastrukture kažu da je prvi korak pripajanje aerodroma kompaniji Aerodromi Srbije kao budućem operateru, što se očekuje do kraja 2020. Kao razlog za tu odluku ističu to što aerodromi kapaciteta do milijun putnika na godišnjoj razini nisu komercijalno održivi kada je riječ o operativnim troškovima, te o kapitalnim ulaganjima.

Omogućit će noćne letove
Aerodromi Srbije će nakon preuzimanja prije svega raditi na podizanju sigurnosti, kao i osiguranju uvjeta za prihvaćanje zrakoplova u noćnim satima, kao i u uvjetima smanjene vidljivosti. Završetak radova očekuje se 2025. godine. Kasnije će se raditi na razminiranju terena i završetku obnove piste u punoj dužini od 3000 metara. Aerodrom Ponikve danas može prihvatiti putnike malih zrakoplova sa do 10 sjedišta, a letenje je moguće samo danju.

Prošle godine aerodrom je imao 399 operacija, od čega 71 u međunarodnom prometu.  Slaviša Dimitrijević, direktor Aerodroma Ponikve, kaže da je za uspostavljanje redovnih komercijalnih letova bilo zainteresiranih zrakoplovnih kompanija, ali dogovor nije postignut. Budući da je zapadna Srbija poznata po proizvodnji malina, jedna od ideja koja bi mogla biti realizirana jeste razvoj kargo prometa s Ponikava, odnosno lakši izvoz malina, najavljeno je da će ulaganja u aerodrom bit usmjerena i za prekrcaj robe. 

Blizina turističkih centara
"U skladu s prometnim potrebama zrakoplovnog tržišta Zlatiborskog okruga i zahtjevima zračnih prijevoznika, aerodrom će se opremati i za prihvat robe. Turizam je grana koja bi trebala inicirati razvoj prometa", rečeno je iz Ministarstva građevinarstva, prometa i infrastrukture.

Značaju Aerodroma Ponikve pridonosi njegova odlična pozicioniranost, jer se nalazi u blizini velikih turističkih centara kao što su Zlatibor, Tara i Mokra Gora, kao i blizu grada Užica. "Na temelju statističkih podataka, postoji zanimanje stranih turista za Zlatibor, kao i općenito za zapadnu Srbiju, što jasno govori da bi se postojanjem aerodroma taj broj svakako povećao", rečeno je eKapiji iz Turističke organizacije Zlatibor (TOZ).

Pista od 1760 m

U Novom Sadu grade regionalnu zračnu luku
Prošle godine JP Urbanizam iz Novog sada izradilo je konceptualni okvir plana detaljne regulacije aerodroma Čenej, što je prvi korak prema izgradnji zračne luke regionalnog tipa koja će osigurati povezivanje Vojvodine s centrima regije i drugim zemljama. Planira se izgradnja betonske piste od 1760 metara.

Veliko Gradište

Na Srebrnom jezeru letjelice s najviše 50 putnika
U općini Veliko Gradište počela je izrada planske dokumentacije za izgradnju aerodroma Srebrno jezero, a predviđeno je da se postojeća travnata pista od 800 metara produži na 1400 metara. Na aerodrom će moći slijetati zrakoplovi s do 50 putnika. Aerodrom bi se prostirao na 120 hektara u potezu Ramskog Rita.

Komentirajte prvi

New Report

Close