Država je više odmogla nego što je pomagala građevinarima u BiH

Autor: Ante Pavić , 09. srpanj 2013. u 21:30
Turske kompanije ugrabile najveći dio kolača velikog infrastrukturnog projekta

Građevinari su tražili dokapitalizaciju HBOR-a, a ni politički odnosi s BiH nisu baš bajni.

Ukupna cijena izgradnje dijela međunarodnog Koridora Vc dugog 335 kilometara koji će prolaziti od sjevera Bosne i Hercegovine pa do juga na spoju s Hrvatskom od početka gradnje se gotovo utrostručila te procjene govore o ukupnoj vrijednosti radova od osam milijardi konvertibilnih maraka, navodi se u analizi Autocesta FBiH.

Iako su radovi na pojedinim dionicama Koridora koje financiraju međunarodni kreditori već započeli te ih obavljaju i hrvatske građevinske kompanije udružene s bosanskohercegovačkim građevinskim poduzećima, kao što je slučaj Viadukta koji s širokobriješkim Heringom radi na 10-kilometarskoj dionici Biljiševo-Kakanj, čini se da će hrvatskim građevinarima biti prilično teško osvojiti dovoljan broj kilometara u Bosni i Hercegovini da bi mogli reći kako će ih posao bosanskog stoljeća izvući iz svih problema i velike građevinske suše na domaćem terenu.

Ne samo zato što su dojučerašnji građevinski divovi završili u postupku predstečajne nagodbe, nego i zato što je za cestarsko tržište BiH privuklo više kompanija iz država koje su financijski mnogo snažnije i time sposobnije u pomoći svojim poduzećima u osvajanju inozemnih tržišta."Sposobnost naših tvrtki da naprave kvalitetan posao nije upitan, ali je jedno od glavnih pitanja mogućnost financijskih garancija koje mnogo lakše osiguravaju inozemni konkurenti, prije svega kompanije iz Turske", kaže Zdenko Karakaš, direktor HUP – Udruge poslodavaca graditeljstva. Hrvatski građevinari još su prije dvije godine bili pozvani na sastanak u Hrvatsku banku za obnovu i razvoj  gdje su izrazili oduševljenje prezentiranim garancijama, ali su pritom zaključili i da su daleko od suma koje su im potrebne. Stoga su zatražili dokapitalizaciju HBOR-a, ali loša financijska krvna slika države njihove je želje ostavila neispunjene. Austrija ili Turska, s druge strane, takvih problema nemaju pa svoje kompanije obilato obasipaju garancijama kojima lakšem ulaze na strana tržišta.

Karakaš upozorava i da su za prodor hrvatskih građevinara jednako bitni i politički odnosi. "Za obavljanje poslova jednako su važni i dobri politički odnosi Hrvatske i BiH", objašnjava Karakaš drugi stup uspješnog posla u susjedstvu. Politički odnosi Hrvatske i BiH nisu pretjerano idilični, a hrvatska politička strategija bila je usredotočenija na približavanje Europskoj uniji, nego svojem neposrednom okruženju. Stoga je tu prazninu popunila Turska čije su građevinske kompanije sve prisutnije u BiH. "Građevinari su samo izvođači radova, oni nisu ti koji trebaju stvarati uvjete za uspješno poslovanje", zaključuje Karakaš.

Najskuplji u Europi

Za kilometar i 40 milijuna km

Kilometar ceste u BiH može dostići i 40 milijuna konvertibilnih maraka, što ga čini najskupljim u Europi, navodi Dnevni Avaz. Gotovo sve dionice autoceste u BiH financiraju se kreditima RIB-a i EBRD-a. Bosanskohercegovački mediji izračunali su da je Koridor Vc dug 335 kilometara tek milijardu KM jeftiniji od 600 kilometara hrvatskih autocesta izgrađenih u posljednjih desetak godina

Komentirajte prvi

New Report

Close