Dominacija ruši prihode izdavača, ali i online trgovaca

Autor: Poslovni dnevnik , 07. kolovoz 2014. u 17:13
Reuters

Primjer Amazona ukazuje kako monopol nije dobar ni za onoga tko ga provodi.

S američkog tržišnog portala Amazon stižu sve čudnije i nove ideje, piše Deutsche Welle. Sad su se dosjetili ponuditi flat usluge: svi američki korisnici koji mjesečno plate 9,99 dolara (oko 7,40 eura) mogu uzimati koliko hoće knjiga iz kataloga koji obuhvaća preko 600.000 naslova. Na prvi pogled, svima knjigoljupcima se to može činiti odlična ponuda jer inače toliko košta tek jedna jedina knjiga. Ali za ostale trgovce knjigama je ovo ponuda koja bi mogla imati upravo katastrofalne posljedice. Jer i inače se sve rjeđe odlazi u knjižare.

Elektronička izdanja su sve popularnija, ali tiskane knjige neminovno padaju u drugi plan. Ova paušalna ponuda portala Amazon nazvana Kindle unlimited za sada vrijedi samo za američko tržište, ali prije ili kasnije će ona doći i u Njemačku. Jer ovo tržište knjiga je, odmah nakon Amerike, drugo po važnosti na čitavom svijetu.

U Njemačkoj je tržište knjigama regulirano posebnim zakonom koji onemogućuje velikim knjižarama da knjige nude povoljnije od malih, ali makar su neki mislili drugačije, u udruzi njemačkih knjižara su morali prihvatiti činjenicu da takva flat rateponuda ne krši zakon. Jer on se odnosi samo na tiskana izdanja – konačno, u trenutku pisanja tog zakona nitko nije niti sanjao o elektroničkim knjigama.

Katalog knjiga

Ali Amazonu bi moglo biti teško njemačkim čitateljima predstaviti atraktivni katalog knjiga koje bi mogli odabirati. O tome odlučuju i izdavači pa tako Amazon ovisi o njemačkim nakladnicima u takvom novom projektu. A odnosi nakladnika s portalom Amazon već odavno nije bez očitih trzavica i ne baš lijepe svađe.

Mišljenje šefa portala Amazona Jeffa Bezosa o nakladnicima veoma jasno su sadržane u izjavi, kako će Amazon ganjati izdavače “kao što i gepardi love gazele”. On želi radikalno promijeniti tržište knjigama kakvog ga poznajemo i tu uvijek iznova pokušava s reformama u kojima, kako se čini, ne preže ni od čega. Već odavno ovaj divovski trgovački portal koristi svoju dominaciju na tržištu da, gdje god je to moguće, sam diktira uvjete u pregovorima s izdavačima. Tko mu se suprotstavi mora računati s tim da će biti drastično kažnjen.

Dominacija na tržištu

U Sjedinjenim Državama Amazon dominira nad 60 posto tržišta elektroničkih knjiga, a ako se tome dodaju i tiskana izdanja, ispada da svaku treću knjigu proda ovaj trgovački portal. U Njemačkoj još uvijek postoji raširena mreža knjižara, ali i tu Amazon proda svaku petu knjigu i svaku drugu u elektroničkom izdanju.

Takva dominacija na tržištu često vodi nabusitosti i aroganciji u pregovorima s nakladnicima, a u tome sada trpe i izdavači u Americi i u Njemačkoj. U ovoj zemlji se Amazon obrušio na izdavače kao što su Ullstein, Piper ili Carlsten, a u SAD vodi bitku s jednim od pet najvećih izdavača, Hachette Book. Prije svega je tu riječ pokazati drugima, što im se može dogoditi.

Tako traži, umjesto uobičajenih 30 posto, čak 50 posto popusta na elektronička izdanja njihovih knjiga. Takva marža se do sad davala samo za tiskane knjige, a ako izdavači ne žele prihvatiti uvjete Amazona, njihove knjige će Amazon i dalje prodavati – ali će ih slati kupcima s golemim zakašnjenjem. To onda zapravo znači isto što i bojkot tih izdavača. Amazon bez poteškoća prihvaća činjenicu da tako i sam sebi šteti, ali on mora misliti i na svoje dioničare. Amazon je nedavno morao objaviti velike gubitke i vrijednost njegovih dionica je pala za 10%.

Komentirajte prvi

New Report

Close