Vrijednost kompanije Tesla, milijardera Elona Muska, sada ključnog čovjeka administracije Donalda Trumpa za uštede u američkoj saveznoj vladi, pala je gotovo 40 posto otkako je Trump preuzeo dužnost američkog predsjednika, a pada i prodaja električnih vozila te marke. Tržišna vrijednost Tesle u samo dva mjeseca pala je za nevjerojatnih 500 milijardi dolara. Muskov ulazak u politiku neki stručnjaci vide kao uzrok odvraćanja potencijalnih kupaca koji ne dijele njegov svjetonazor.
“To su osnove marketinga: nemojte politizirati. Ljudi će prestati kupovati vaše proizvode”, kaže njujorški brand konzultant Robert Pasikoff. Prema istraživanju Jato Dynamicsa, prodaja Teslinih električnih vozila u Europi u siječnju je pala za 45 posto nakon pada prodaje u Kaliforniji, najvećem američkom tržištu za marku i električna vozila općenito.

Gubitak u cijelom svijetu
Tesla je prošle godine poslovala s gubitkom i u cijelom svijetu. Analitičari automobilske industrije kažu da je preuranjeno govoriti o šteti koju Musk nanosi Tesli jer postoje i drugi faktori: kupci čekaju novu verziju modela “Epsilon”, Teslinog najprodavanijeg automobila ove godine, a drugi faktor je to što kineski i europski proizvođači električnih vozila postaju ozbiljna konkurencija proizvodima Muskove tvrtke. Takva situacija čini Muskove političke komentare još neodgovornijima, kažu analitičari u automobilskoj industriji.
“Musk misli da može govoriti što hoće i ne misli da Tesla može snositi posljedice”, rekao je za Financial Times analitičar Morningstara Seth Goldstein. “Tesla je vrlo izložen. A sada ima konkurenciju”. Pad prodaje u siječnju posebno je velik u Njemačkoj i Francuskoj, po 60 posto. U Francuskoj je u veljači zabilježen dodatni pad od 26 posto. Prosječni pad u više od 25 europskih zemalja iznosi velikih 45 posto. Najveća američka banka JPMorgan govori o dramatičnom padu vrijednosti Muskove Tesle te da se radi o ‘povijesnom gubitku vrijednosti’, kakav automobilska industrija nije vidjela nikad prije, piše Forbes.
JPMorgan je u novoj bilješci klijentima rekao da nikada nije vidio ništa slično velikom padu vrijednosti Tesle, koja je izgubila 127 milijardi dolara u jednom danu ovog tjedna jer politika njezinog izvršnog direktora postaje svakim danom sve toksičnija.
“Ne možemo zamisliti bilo što slično u povijesti automobilske industrije u kojoj je neki brend izgubio toliko vrijednosti u tako kratkom vremenu”, kažu analitičari JPMorgana. Izvještaj banke smanjio je prognozu isporuka Teslinih vozila za prvo tromjesečje s 444.000 na 355.000, što je pad od 20 posto, a to odražava stotine milijardi dolara koje je Muskova tvrtka za električna vozila izgubila u samo nekoliko mjeseci.
Forbes piše da je glavni uzrok ovome Muskova politička aktivnost. “Muskov rad u Odjelu za vladinu učinkovitost (DOGE) pokazao se kontroverznim. Iako su mnogi pripadnici političke desnice možda zadovoljni koliko su oni s ljevice nezadovoljni, učinak na prodaju Tesle ipak se čini negativnim”, napisao je Brinkman za Business Insider.
Predsjednica na meti
Elon Musk nije jedini koji se našao u nemilosti nezadovoljnih dioničara Tesle, koji su od početka tekuće kalendarske godine već doživjeli pad vrijednosti tvrtke od 40 posto. Predsjednica Upravnog odbora Tesle Robyn Denholm također je na meti. Već dulje vrijeme dobiva kritike da ne radi nepristrano svoj posao te da je pretjerano naklonjena Musku zbog neuobičajeno visokih naknada za svoj rad, iako bi trebala paziti da svojim postupcima ne našteti tvrtki i dioničarima. Otkako je postala članica uprave, Denholm je već dobila oko 682 milijuna dolara u gotovini i dionicama, a ukupni iznos varira ovisno o vrijednosti Teslinih dionica. Istodobno, navodno je do danas prodala 532 milijuna dolara vrijednih dionica Tesle. Usporedbe radi, Reuters navodi njezinu naknadu dok je sjedila u upravnom odboru najvećeg australskog telekomunikacijskog operatera Telstre. Tamo je dobila godišnju naknadu od “samo” tri milijuna dolara. Također je daleko najplaćenija izvršna direktorica najvećih američkih kompanija.
Njezina je zarada u Tesli mogla biti i veća, ali su se članovi uprave u siječnju ove godine izvansudski nagodili s dioničarima i Tesli vratili oko 919 milijuna dolara. Dioničari su se odlučili na tužbu zbog previsokih isplata upravi tvrtke. Neobično je i to što kao predsjednica Uprave prima naknadu u obliku dionica. Tu praksu koristi manje od 2 posto najvećih tvrtki u Sjedinjenim Državama. Ta 61-godišnja australska poduzetnica pridružila se Teslinoj upravi 2014. Iako nije bila pretjerano poznata u SAD-u, imala je važnu ulogu u Telstri. Godine 2018. podnijela je ostavku na mjesto financijske direktorice Telstre i preuzela upravljanje Teslinom upravom. Za posao ju je preporučio i Elonov brat Kimbal Musk. Na to ga je potaknuo skandal koji je Elon zakuhao lažnom izjavom da će u potpunosti preuzeti Teslu i skinuti je s burze. Tada je, kao odgovor na Muskovu izjavu, vrijednost Teslinih dionica vrtoglavo porasla, jer su se ulagači nadali da će naknadnim otkupom dionica ostvariti profit. Zbog sumnji u neopravdano napuhavanje vrijednosti tvrtke, izjavu su pod povećalo stavili američki regulatori, a dio 40 milijuna dolara teške izvansudske nagodbe bio je i zahtjev da se Elon Musk povuče s mjesta predsjednika uprave.
Denholm je podigla veliku prašinu na samom početku svog rada na čelu Tesline uprave, kada je Musku odobrila bonus od 56 milijardi dolara u prvoj godini na čelu uprave. Ova nagrada također je trenutno predmet sudske revizije. Njezinu objektivnost u nadgledanju Teslinog menadžmenta doveo je u pitanje i sudac u Delawareu, koji je presudio protiv Muskove astronomske nagrade. Istodobno, sudac je također dao naslutiti da je neuobičajeno visoka naknada koju je Denholm dobila za upravljanje upravom utjecala na njezinu neovisnost u procjeni primjerenosti Muskove naknade. Sudac je uskratio isplatu nagrade, a nakon žalbe o visini Muskove nagrade odlučit će viši sud.
Odnos s malim dioničarima
Osim s velikim investitorima, Musk ima problema i s malim dioničarima od kojih su većina radnici Tesle. Na sastanku sa zaposlenicima Tesle sredinom ožujka, pokušao je sanirati reputacijsku štetu i trudio se uvjeriti zaposlenike da nastave “držati svoje dionice”. “Vrlo je teško kao ljudima na burzi, posebno onima koji gledaju u retrovizor – što je većina ljudi – zamisliti budućnost u kojoj odjednom flota od 10 milijuna vozila ima pet do deset puta veću korisnost”, rekao je Musk, hvaleći svoju viziju autonomnih vozila koju je dugo obećavao. “Tako je duboko i ne postoji usporedba s bilo čim u prošlosti pa se i ne može izračunati. Ali će se moći izračunati u budućnosti.”, dodao je. Posljednjih mjeseci prodaja Teslinih novih vozila pala je u Europi te u dijelovima SAD-a i Kine. Tvrtka se suočava s trgovinskom neizvjesnošću nakon što su više izvršnih naloga predsjednika Trumpa nametnule nove carine na robu i materijale iz Kanade, Meksika i Kine, domovine ključnih dobavljača Tesle. Nacionalna stranica za kupovinu automobila Edmunds objavila je ovaj tjedan da vlasnici Tesla prodaju svoja električna vozila na rekordnim razinama.
“Ako čitate vijesti, osjećate se kao da ste u Armaggedonu”, rekao je Musk.
“Kao da ne mogu proći pored TV-a, a da ne vidim Teslu u plamenu. Sviđa li mi se što se događa? Razumijem ako ne želite kupiti naš proizvod, ali ne morate ga spaliti. To je pomalo nerazumno.” Musk je proveo veći dio sastanka hvaleći Teslinu tehnologiju ili njezine izglede.
“Koja je najuzbudljivija budućnost koju možete zamisliti?” upitao je retorički. Odgovorio je da je to “budućnost obilja za sve”, gdje će robotaksiji, umjetna inteligencija i roboti koji se sada razvijaju u Tesli donijeti budućnost “gdje doslovno možete imati sve što poželite.” Musk je proslavio status najprodavanijeg modela Tesla Model Y i rekao da će električni SUV biti “najprodavaniji automobil na Zemlji i ove godine” i “dostupan u cijelom svijetu”. Pohvalio se da je Cybertruck, Teslin čelični kamionet, postao najprodavaniji potpuno električni kamionet.
Unatoč masovnom opozivu Cybertrucka najavljenom ranije u četvrtak, Musk je također pohvalio vozilo jer je dobilo ocjenu od pet zvjezdica za sigurnost u sudaru. Zahvalio je zaposlenicima Tesle na osvježenoj verziji modela Y, rekavši da su se opskrbni lanci tvrtke na tri kontinenta pokazali kao izazov u izlasku automobila na tržište. Musk se pohvalio nadolazećim Cybercabom, dvosjedom bez upravljača i kočnica, i električnim vozilima koja će biti nadograđena kako bi imala mogućnosti robotaksija s ažuriranjem softvera. To je obećanje koje daje godinama. Još godine 2016. Musk je rekao vlasnicima Tesle da će njihovi automobili do kraja 2018. moći voziti bez vozača, no to se još nije dogodilo. Na posljednjoj Teslinoj konferenciji vezanoj za rezultate, Musk je rekao da usluga vožnje bez vozača dolazi u Austin, Teksas u lipnju, koristeći postojeća Teslina vozila i verziju tvrtke FSD ili softvera “Full Self-Driving”, koji trenutačno zahtijeva vozača za volanom koji je spreman upravljati ili kočiti u bilo kojem trenutku.
Musk je rekao da će se Cybercab proizvoditi u Austinu, kao i humanoidni robot tvrtke, nazvan Optimus. Optimus se sada sastavlja u tvrtkinoj tvornici u Fremontu u Kaliforniji, rekao je, a Tesla namjerava proizvesti oko 5000 jedinica ove godine. Njegov (sve veći) problemi leži u činjenici da se i na tržištima robotaksija i humanoidne robotike, Tesla suočava s vrlo oštrom konkurencijom…
I dalje debelo precijenjena
I za kraj, možda i najružnija istina o Tesli. Iako dionice tonu već tjednima, one se i dalje čine precijenjenima u odnosu na konkurente iz automobilske industrije. Teslina tržišna kapitalizacija iznosi oko 845 milijardi dolara, a to je više od vrijednosti sljedećih devet najvećih proizvođača automobila zajedno. S razlikom da je prvih devet prošle godine prodalo 44 milijuna vozila, dok je Tesla prodao 1,8 milijuna. Stoga mnogi smatraju Teslinu dionicu nevjerojatno precijenjenom čak i nakon posljednje korekcije, iako je jasno da investitori kupuju budućnost povezanu s autonomnim vozilima i humanoidnim robotima.