Slovenski proizvođač automobila Revoz iz Novog Mesta, u vlasništvu Renaulta, počeo je proizvoditi novi model Clio 5 nakon ulaganja od 90 milijuna eura, javljaju slovenski mediji. Vlada je pomogla ralizaciju projekta sa 6 milijuna eura, izvijestio je Dnevnik.
Poticaji tom projektu državi će se višestruko isplatiti, tvrdi se, jer će od kompanije kroz tri godine, od 2018. do 2020., samo od poreza i doprinosa na plaće dobiti 14.048 milijuna eura.
20tisuća
automobila proizvedeno je u Fiatu u Kragujevcu od početka ove godine
Revoz može godišnje proizvesti do 80.000 modela Clio 5, koji će potpuno zamijeniti Clio 4 kojeg će prestati proizvoditi do kraja mjeseca. Do sada je iz tvornice izašlo oko 2 milijuna Clija. Kompanija može proizvesti 220.000 automobila godišnje. Clio je inače jedan od najuspješnijih modela francuskog proizvođača automobila, prvi put je predstavljen 1990. godine kao nasljednik Renaulta 5. Prošle godine Renaultova prodaja porasla je za 3,2 posto, na rekordnih 3,9 milijuna vozila, djelomice zahvaljujući preuzimanju kineskih brendova Jinbei i Huasong.
Robotizacija tvornice
Sada se očekuje da će Twingo i Clio 5 činiti po 40% ukupne proizvodnje Revoza, a ostalo Smart. Prema riječima Kaana Ozkana, predsjednika Uprave Revoza, više od 270 radnika zaposleno je u proizvodnji Clija 5. “Prije godinu dana za proizvodnju Clija 4 uvedena je noćna smjena, koju ćemo sada sačuvati novom modelu”, objasnio je Ozkan.
Većina inovacija u proizvodnji uvedena je u zavarivanju i montaži karoserije, posebno s novim robotskim ćelijama, te je pogon sada 75% robotiziran.
Revoz, jedini proizvođač automobila u Sloveniji i jedan od najvećih izvoznika u zemlji, sada zapošljava oko 3400 radnika, dok u BDP-u Slovenije ima udio od 3,9%.
Automobili iz Revoza prodaju se na 50 inozemnih tržišta, gdje ostvaruju 99 posto prihoda.
U posljednje tri godine prihodi Revoza porasli su za više od 600 milijuna eura i postali su najveći slovenski izvoznik po prihodima.
3400radnika
zapošljava Revoz, jedan od najvećih slovenskih izvoznika
Najveća izvozna tržišta su im Francuska (38%), Njemačka (17%) i Italija (13%). Revoz je jedna od najučinkovitijih tvornica grupe Renault koja im omogućava pristup najnaprednijim tehnologijama u području automatizacije i robotizacije, te djeluju u skladu s načelima pametne tvornice.
U slovenskoj automobilskoj industriji posluju 284 tvrtke koje zapošljavaju 16.000 radnika, a još pet puta toliko u lancima opskrbe. Automobilska industrija stvara ukupno više od 20 posto slovenskog izvoza.
Poticaji Fiatu 500 mil. eura
I dok slovenska autoindustrija povećava proizvodnju, u Srbiji, koja također ima tvornicu automobila, ne cvatu ruže. Dapače, Srbija bi od sljedeće godine mogla zaustaviti isplatu subvencija kompaniji Fiat Chrysler Automobiles Serbia (FCA) za proizvodnju automobila u Kragujevcu, izjavio je dužnosnik srpske vlade.
“Nisam siguran koliko ćemo državnih poticaja davati u budućnosti, ako uopće i budemo davali bilo kakvu pomoć. Naravno, postoji regulativa u skladu s najboljim europskim praksama i preporukama Europske komisije. Nećemo uraditi ništa što krši zakon”, izjavio je Milun Trivunac, državni tajnik u srpskom Ministarstvu gospodarstva, u izjavi objavljenoj na internet stranici RTS-a. Srbija je osigurala 500 milijuna eura subvencija za FCA u posljednjih deset godina na temelju ugovora potpisanog s talijanskim proizvođačem 2008. godine, kada je Fiat osnovao FCA Srbija, zajedničko ulaganje sa srpskom vladom za proizvodnju automobila u tvornici Zastave u Kragujevcu. Prema podacima iz finansijskih izvještaja FCA, ugovor će isteći u prosincu 2019. godine, prenosi Seenews. “Podaci o ukupnim poticajima FCA pokazuju da oni premašuju 500 milijuna eura. To su službeni podaci”, potvrdio je Trivunac.
Još nema novog modela
Da će Srbija do kraja poštovati ugovor koji je potpisala s Fiatom i nastaviti plaćati svoje obveze, potvrdio je i Aleksandar Vučić, srpski predsjednik. “Proizvodnja u Fiatu pala je za 40 posto”, dodao je Vučić. A Ljubodrag Savić, profesor na Ekonomskom fakultetu u Beogradu, kazao je za Danas da je “Fiat od posla stoljeća postao fijasko stoljeća”. U svibnju 2017. godine FCA Srbija započela je proizvodnju modela Fiat 500L u Kragujevcu. Tvornica je od početka 2019. godine proizvela samo 20.000 komada tog modela zbog velikog pada potražnje. Tvrdi se da budućnost tvornice ovisi o prelasku na novi model za koji kompanija očekuje nove poticaje, navodi RTS.
Međutim, vlada Srbije usvojila je zakon o državnim potporama 2010., čime je sličan desetogodišnji sporazum s FCA onemogućen, objašnjava RTS, a novi model, unatoč brojnim medijskim nagađanjima, još se nije pojavio. U međuvremenu, FCA Srbija uvela je plan štednje prema kojem su radnici na plaćenom odmoru od 14. lipnja do 31. prosinca te će raditi samo po pozivu kompanije, objasnio je Zoran Marković, predsjednik sindikata tvornice. Radnici u FCA Srbija u Kragujevcu dobit će 65% prosječne mjesečne plaće u posljednjih 12 mjeseci.
Ta je kompanija bila najveći srpski izvoznik u prvih 11 mjeseci 2018. unatoč padu izvoza, ali izvoz je pao za 19,6% na godišnjoj razini.
FCA Grupa vlasnik je 67% dionica FCA Srbija preko svoje podružnice Fiat Group Automobiles (FGA), dok je ostatak u vlasništvu vlade Srbije.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu