Šest lidera Zapadnog Balkana na summitu održanom u srijedu u Trstu podržali su Akcijski plan za regionalni ekonomski prostor na Zapadnom Balkanu, čiji je cilj omogućiti neometan protok robe, usluga, kapitala i radne snage. Europska komisija je ukupno odobrila sedam investicijskih projekata za Zapadni Balkan, koje će financirati sa 535,8 milijuna eura. Ali, sve to ostalo je u sjeni skandala kojeg je priredila Bosna i Hercegovina. Ta država jedina nije potpisala ugovor o pristupanju Transportnoj zajednici, jer je vlada RS postavila uvjete pod kojima će dati suglasnost za to, a Savjet ministara BiH na njih nije pristao. Četiri odobrena projekta BiH su privremeno suspendirana, što znači i obustavu pristupa novcu, oko 500 milijuna KM (oko 2 mlrd. kuna). Ugovor o Transportnoj zajednici predstavnici Europske unije potpisali su s čelnicima Albanije, Makedonije, Crne Gore, Srbije i Kosova.
EU odbila zahtjev RS-a
Razlog zbog kojeg Republika Srpska nije dala suglasnost za potpisivanje ugovora je što inzistira na tome da entitetska ministarstva sudjeluju u predstavljanju stavova BiH u Tajništvu transporta zajedno s državnim ministarstvom i to na način da se obavlja rotacija po uzoru na Predsjedništvo BiH. Međutim, Europska komisija kao inicijator osnivanja Transportne zajednice, kojom bi države dobile bolju infrastrukturnu povezanost prije ulaska u EU, to ne prihvaća.
Povećati teretni promet
Ako BiH ostane izvan Transportne zajednice gubici će biti nesagledivi, tvrdi Radio Slobodna Europa. Država će izgubiti mogućnost za liberalizaciju željezničkog sektora i priliku da željezničke kompanije provedu reforme kako bi se osposobila za tržišnu konkurenciju, te mogućnost ulaganja u infrastrukturu.
100milijuna eura
dužne su Željeznice Republike Srpske
Željeznice Republike Srpske i Željeznice Federacije u velikim su dugovima. Radnici Željeznica RS štrajkuju svakog drugog mjeseca, a Željeznicama FBiH Porezna uprava je nedavno blokirala račun zbog duga od oko 50 milijuna eura. “Željeznička infrastruktura je zastarjela i lako bi se mogla obnoviti sredstvima koja bi Europska unija odobrila kroz fondove Transportnoj zajednici, no u BiH niko nema sluha za to”, kaže Osman Lindov, profesor na Prometnom fakultetu u Sarajevu. Iako je posljednjih mjeseci, nakon više godina, ponovno pokrenuto nekoliko putničkih linija u FBiH, poput one od Sarajeva prema Čapljini, stručnjaci kažu da putnički promet ne može biti profitabilan, te da bi poput zemalja EU trebalo raditi na povećanju teretnog željezničkog prometa. Međutim, Osman Lindov kaže kako su lobiji učinili svoje i da je teretni transport potpuno uništen, a čak su i specijalna prevozna sredstva poput cisterni za naftu rasprodana.
U Željeznicama RS najavljuju restrukturiranje za koje još nisu dobili podršku Skupštine. Željeznice RS imaju oko 3100 zaposlenih, a obveze prema radnicima za poreze i doprinose iznose oko 22 milijuna eura. Željeznice su ukupno dužne oko 100 milijuna eura.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu