Monovolumeni su bili čest izbor za srednje ili velike obitelj, a neki su ga čak preferirali zbog njegove jednostavnosti, udobne vožnje i praktičnosti. Bili su ekonomičniji u potrošnji goriva od SUV-ova tog doba, no brzo su prestali biti izbor kupaca, piše CarBuzz.
“Ubili” ih SUV-ovi i crossoveri
Iako postoji nekoliko razloga za propast monovolumena u posljednjih desetak godina, najveći je uspon i trenutna tržišna dominacija crossovera i SUV-a. Čini se da je crossover postao najčešći izbor kupaca diljem svijeta, budući da pruža povišeni položaj sjedenja i veću preglednost.
Kad je monovolumen bio na vrhuncu svoje popularnosti, kasnih 1990-ih i ranih 2000-ih, SUV nije bio ni blizu tako omiljen kao što je danas. Tada su se SUV-ovi proizvodili na okvirima kamioneta i kombija, što znači da je njihova kvaliteta vožnje nalikovala kamionu, a njihove su sposobnosti bile puno spartanskije od onoga što biste danas nazvali SUV-om, prenosi N1.
Ukratko, obitelji s više od jednog ili dvoje djece u to su vrijeme uglavnom preferirale monovolumen jer su nudili puno više prostora, udobniju vožnju i više prostora za nošenje svih dječjih stvari. Iako mnogi vlasnici monovolumena nisu bili toliko oduševljeni njihovim voznim osobinama, i dalje su bili iznimno popularni zbog svoje praktičnosti.
Sve ih se manje i nudi
Popularnost monovolumena počela je naglo opadati prije otprilike 10 godina, kada su crossoveri i SUV-i počeli biti sve češći prizor na cestama. Ta su vozila godinama postala veća i profinjenija, a mnogi su počeli nuditi sjedala u tri reda, poput monovolumena.
Povišena konstrukcija i veće odstojanje od tla omogućili su im i pristup nekim terenima s kojima se mnogi ne bi usudili krenuti s monovolumenom.
Danas rijetko koji proizvođač nudi monovolumen, za razliku od prije prije 20-ak godina, kada su svi imali barem jedan takav model u ponudi.
Popularnost monovolumena počela je u Americi, gdje su nastali i brojni drugi veći automobili. Godine 1983. Dodge je prvi izbacio model koji će se na kraju nazvati monovolumenom. Zvao se Caravan i izgledao je kao kutija za kruh sa sjedalima.
Njegova je popularnost eksplodirala tek nekoliko godina kasnije, kada je 1987. Chrysler izbacio Dodge Grand Caravan i Plymouth Voyager s dugim međuosovinskim razmakom. Tada je u automobilu odjednom bilo dovoljno mjesta za cijelu obitelj, ali i za sve njihove stvari.
Ne-američki proizvođači automobila, poput Toyote, također su proizvodili monovolumene, kao što je bio model Previa. Nissan je ušao u zajedničko ulaganje s Fordom za proizvodnju Questa, a minivani su bili popularni i u Europi. Dokaz tomu je da je svaki proizvođač nudio barem jedan model, ali i da su se na europskom tržištu prodavali monovolumeni iz SAD-a.
Godine 2000. svijet je vidio najviše monovolumena prodanih u jednoj godini, s ukupno više od 1,3 milijuna. Od 2023. godine ukupan broj prodanih monovolumena bio je manji od 250.000.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu