Dioničari ljutiti što Volkswagen vode isti ljudi iz dizelske afere

Autor: Tomislav Pili , 04. listopad 2020. u 22:00
Foto: JENS BUTTNER/DPA/PIXSELL

Skupina institucionalnih ulagača predvođenih američkim BlackRockom objavila da je na skupštini dioničara glasovala protiv Uprave i Nadzornog .

Rastu trzavice između vodstva Volkswagena i velikih institucionalnih dioničara, pet godina nakon “dizelskog skandala” koji je potresao cijelu automobilsku industriju. Kako navodi Financial Times, najveće društvo za upravljanje investicijskim fondovima u svijetu, američki BlackRock, javno je objavio da je na prošlotjednoj glavnoj skupštini dioničara glasovao protiv davanja razrješnice članovima Uprave i Nadzornog odbora.

BlackRock je četvrti najveći dioničar Volkswagena, a poručio je kako se kompanija od 2015. nije uhvatila ukoštac s problemima koji su odigrali “glavnu ulogu” u dizelskoj aferi. Štoviše, dobar dio ljudi koji su Volkswagen vodili prije skandala i dalje je u njegovoj hijerarhiji. Podsjetimo, u rujnu 2015. američka agencija za zaštitu okoliša objavila je da Volkswagenovi automobili s dizelskim motorom posjeduju softver koji prilagođava emisije ispušnih plinova prilikom testiranja kako bi se dobile manje vrijednosti od stvarnih.

Drugim riječima, ti automobili u realnim uvjetima mnogo su više zagađivali. Afera je do sada stajala kompaniju 32 milijarde eura. BlackRock smatra kako problem izvire iz dioničarske strukture kompanije gdje tri dioničara drže više od 90 posto glasačkih prava. Naime, u jedinstvenoj Volkswagenovoj dvostupnoj dioničarskoj strukturi, Porsche SE – investicijska tvrtka obitelji Porsche-Piëch – posjeduje 53,1 posto glasačkih prava, dok pokrajinska vlada Donje Saske drži 20 posto. Katarski državni investicijski fond ima 17 posto glasačkih prava.

Taj trojac ima pravo nominirati članove Nadzornog odbora koji broji 20 članova, a vodi ga Hans-Dieter Pötsch, koji također vodi i Porsche SE.

“U brojnim smo prilikama poticali kompaniju da poveća broj neovisnih članova Nadzornog odbora radi unapređenja razine neovisnog nadzora poslovodstva”, stoji u izjavi BlackRocka. Američki investicijski div je otkrio kako je glasovao protiv pojedinih članova još od 2016. godine, odnosno prve skupštine dioničara nakon izbijanja dizelske afere.

32 milijarde

eura stajala je Volkswagen dizelska afera od 2015. do danas kroz isplate odšteta i nagodbi

“Po našoj procjeni, nedovoljno neovisan nadzor rada Uprave odigrao je glavnu ulogu u događajima koji su doveli do toga da je kompanija u automobile ugrađivala uređaje za manipuliranje emisijama ispušnih plinova”, smatra BlackRock.

No, BlackRock nije jedini dioničar koji u korporativnoj hijerarhiji njemačkog automobilskog diva vidi problem. Njemačka tvrtka za upravljanje imovinom DWS pridružila se financijskim kompanijama Deka i Union u glasovanju protiv Uprave i Nadzornog odbora.

“Slabo korporativno upravljanje Ahilova je peta kompanije”, izjavila je predstavnica Uniona Janne Werning.

Protiv nadzornika i vodstva glasovao je i norveški Naftni fond, najveći državni investicijski fond na svijetu koji je šesti najveći dioničar njemačke kompanije. Unatoč kritikama institucionalnih dioničara, nadzornici i Uprava ipak su na skupštini dobili razrješnicu za prošlu godinu. Osim Pötscha, u vrijeme dizelske afere u vodstvu kompanije bio je i sadašnji čelnik cijele grupacije, Herbert Diess. Štoviše, Diess je 2015. bio direktor brenda Volkswagen iz kojeg je cijeli skandal i potekao.

53,1 posto

glasačkih prava posjeduje Porsche SE, investicijska tvrtka obitelji Porsche-Piëch

Međutim, Larry Thompson, pravni stručnjak kojeg je imenovao američki sud i koji je proveo tri godine u Volkswagenu nadzirući reformu korporativne kulture, kazao je prošlog mjeseca kako je uvjeren da je kompanija sada “bolja organizacija” nego 2017. kada je stigao u Wolfsburg.

“Bit će drugih problema, ali sam apsolutno uvjeren da će se Volkswagen nositi s njima drugačije nego što se nosio s dizelskom aferom”, izjavio je nekadašnji tužitelj u aferi Enron za FT.

Kako bi malo udobrovoljila dioničare, Uprava je objavila procjene kako je u rujnu prodala više vozila nego u istom lanjskom razdoblju te je potvrdila cilj da ove godine kompanija ostane profitabilna. Za takav cilj vremena je sve manje s obzirom na to da je u prvih osam mjeseci zbog pandemije koronavirusa prodaja pala za petinu.

Komentirajte prvi

New Report

Close