Danci izbjegavaju američke proizvode, Kanađani američki zračni prostor: Letovi prema SAD-u pali za 70%

Autor: Domagoj Puljizović , 11. travanj 2025. u 10:44
Foto: Freepik/Ilustracija

OAG, analitička tvrtka za zračni promet, zabilježila je pad rezervacija letova na relaciji Kanada–SAD od čak 70 posto.

Bijesni zbog ponašanja američkog predsjednika Donalda Trumpa koji je izrazio želju da kupi ili da vojskom osvoji Grenland i pripoji ga SAD-u, Danci, kojima je zaprijetio jako viskom carinama, ogluše li na njegove apetite, odlučili su bojkotirati kupovinu američkih proizvoda u znak nacionalnog protesta.

Istodobno, nove američke carine, iako nedavno smanjene na 10%, dodatno otežavaju izvoz iz EU na jedno od njezinih ključnih tržišta.

Trump je više puta izjavio kako bi Sjedinjene Američke Države trebale preuzeti kontrolu nad Grenlandom, danskim teritorijem na kojem se već nalaze američke vojne baze, u ime nacionalne sigurnosti. Danski su dužnosnici tu ideju odlučno odbacili, a sada potrošači, slično kao i u Kanadi, koju bi Trump navodno rado vidio kao 51. saveznu američku državu, dižu svoj glas u znak neslaganja.

“To je jedini način na koji kupci mogu pokazati barem mali znak protesta protiv Trumpa”, izjavila je Sanne, djelatnica u danskom trgovačkom lancu Føtex, za CNBC.

„J**eš SAD u ovom trenutku, stvarno. Radije biram europske proizvode nego američke, ne samo zbog trenutnog sukoba, već i zbog viših standarda, a s obzirom na trenutačnu situaciju, to mi je još važnije”, rekla je Sanja, Australka koja živi i kupuje u Kopenhagenu.

Salling Group, vlasnik lanaca trgovina Føtex, Bilka i Netto, kupcima je dodatno olakšao izbjegavanje američkih proizvoda tako što je obilježio zvjezdicom na cjenicima u više od 1700 trgovina u Danskoj, Njemačkoj i Poljskoj.

Glasnogovornik Salling Groupa naglasio je kako cilj nije bio potaknuti bojkot američkih proizvoda, već odgovoriti na brojne upite kupaca koji traže jasniju informaciju o podrijetlu brendova.

Ipak, mnogi su kupci izjavili kako pozdravljaju ovu inicijativu.

“Da, izbjegavat ću američke proizvode. Mislim da im treba novi predsjednik”, kazala je kupkinja Eva.

Bojkot američkih proizvoda širi se i ostatkom Europe, a potaknut sve popularnijim hashtagom #BoycottUSA na društvenim mrežama, kao i Facebook grupama koje potrošačima pomažu da lakše pronađu proizvode lokalnog ili europskog podrijetla. Slične reakcije zabilježene su i u Kanadi, gdje su napitci poput Americana, napitka od espressa razrijeđenog vrućom vodom, simbolično preimenovani u Canadiano.

Bojkot je ostavio traga i na velikim američkim brendovima. Prema istraživanju koje je francuska agencija Ifop provela u ožujku, potrošači sve češće zaobilaze lance poput Starbucksa i McDonald’sa te izbjegavaju Coca-Colu. Među najpogođenijima je Tesla, koja bilježi značajan pad prodaje u regiji, a pojedine su njezine poslovnice u Njemačkoj, Italiji i Švedskoj čak bile vandalizirane u znak prosvjeda protiv političkih istupa Elona Muska.

Podsjetimo, Trump je prošlog tjedna udario 20% carine na sav europski uvoz, u sklopu agresivne trgovinske ofenzive prema više od 180 zemalja. Iako su carine zasad pauzirane, šteta je već učinjena — tržišta su uzdrmana, a posljedice za globalne lance opskrbe i potrošnju tek dolaze.

Jens Lund, izvršni direktor danske logističke tvrtke DSV, rekao je za CNBC da se učinci novih carina već osjećaju, iako će se pravi razmjeri vidjeti tek s vremenom.

“Vrijeme će pokazati kako će potrošači reagirati – na kraju krajeva, oni donose posljednju riječ“, poručio je Lund. “Kod skupljih proizvoda, poput automobila, pad prodaje već je vidljiv”.

Ipak, Lund upozorava da bi val bojkota mogao biti kratkog daha: ljudi se, kaže, brzo vraćaju navikama.

“Potrošači biraju ono što je najpovoljnije. Najbolji omjer cijene i kvalitete i dalje odlučuje”, dodaje.

Za Lourdes, kupkinju iz Francuske, to je svakodnevna logika: „Uvijek gledamo cijenu“, kaže. “Ako je europski proizvod skuplji, uzet ću jeftiniji”.

Promjene u obrascima potrošnje odražavaju širi zaokret u javnom raspoloženju – sve je više putnika koji svjesno izbjegavaju putovanja u Sjedinjene Države, zbog Trumpove trgovinske politike, nepovoljnih tečajnih oscilacija i sve češćih problema pri ulasku u zemlju za nositelje viza.

Najveća kanadska zrakoplovna kompanija, Air Canada, prošlog je tjedna objavila da su rezervacije za letove prema SAD-u od travnja do rujna pale za 10% u odnosu na prošlu godinu. OAG, analitička tvrtka za zračni promet, zabilježila je pad rezervacija letova na relaciji Kanada–SAD od čak 70 posto.

To potvrđuje i zamjenik direktora kanadske aviokompanije WestJet, koji navodi da sve manje ljudi prelazi granicu s Amerikom, jer se putnici sve češće odlučuju za druga odredišta.

Sličan trend počinje se nazirati i u Europi. Direktor hotelske grupacije Accor, Sébastien Bazin, izjavio je prošlog tjedna za Bloomberg da su ljetne rezervacije iz Europe prema SAD-u pale za 25%, ponajviše zbog “nelagode pri putovanju u nepoznato okruženje“.

Za Sanju, Australku koja živi u Kopenhagenu, to znači i težu organizaciju posjeta obitelji njezina supruga, koji je talijansko-kolumbijskog podrijetla. No, na pitanje izbjegava li SAD kao destinaciju u sadašnjim okolnostima, njezin je odgovor bio jasan.

“Itekako. Čak i kad idemo u Kolumbiju, putujemo tako da zaobiđemo SAD. Imam dvoje male djece i jednostavno se ne isplati”, rekla je.

Komentirajte prvi

New Report

Close