Crni petak otvara rekordnu šoping sezonu u SAD-u

Autor: Ana Blašković , 23. studeni 2023. u 22:00
Prosječni Amerikanac potrošit će 567 dolara po osobi, 13 posto više nego lani/Shutterstock

Zamor od inflacije trgovce je prisilio na veće popuste jer su kupci manje skloniji potrošnji.

Predblagdansksu sezonu šopinga, koji otvara Crni petak u SAD-u, mogla bi ove godine biti rekordna, barem u visini popusta i broju kupaca koji će se, umorni od inflacije, baciti u lov na dobre prilike.

Zamor od viših cijena trgovcima stvara dodatni pritisak, ali i opterećuje gospodarski motor najveće svjetske ekonomije, piše Financial Times. Crni petak, dan nakon Dana zahvalnosti, tradicionalno označava početak sezone (pred)blagdanske potrošnje.

Nacionalna maloprodajna federacija očekuje da će 182 milijuna ljudi kupovati između Dana zahvalnosti i Cyber ponedjeljka, 27. studenog. Ostvari li se prognoza, bit će to 16 milijuna ljudi više nego prošle godine, najviše otkako se bilježe podaci od 2017.

Skok prosječnih popusta

Najveća sniženja za odjeću koja se prodaje online porasla su na 25 posto, dok su popusti na televizorima porasli na 24 posto.

Ukorak s inflacijom
Njihova prosječna potrošnja bit će 13 posto veća nego prošle godine, oko 567 dolara po osobi, procjenjuje Deloitte. Međutim, potrošnja za cijelu sezonu tek će držati korak s inflacijom. S&P Global Market Intelligence bilježi rast blagdanske prodaje od 3,3 posto, što ostaje ispod prosjeka prije pandemije (3,9%).

Premda je inflacija u listopadu znatno prikočila, “zamor od troškova, percepcija da je cijena svega viša nego prije pandemije – ostaje”, kaže Gregory Daco, glavni ekonomist EY-a u izvješću. To prigušuje želju kupaca za potrošnjom.

Tijekom ove godine potrošači su iznenadili stručnjake svojom otpornošću jer je njihova potrošnja prkosila inflaciji, rastućim kamatama i ponovnom otplaćivanju studentskih zajmova. No, listopadsko izvješće o zapošljavanju pokazalo je ublažavanje trendova na tržištu rada, a anketa Sveučilišta u Michiganu iz studenog ukazala je na najniže raspoloženje potrošača u posljednjih šest mjeseci.

‘Arsenal viška štednje’ kućanstava izgrađen tijekom pandemije također se počinje iscrpljivati, istaknuo je u izvješću Jason Pride, šef investicijske strategije i istraživanja u Glenmede Trustu.

Izvješća trgovaca o zaradi u trećem tromjesečju reflektiraju oprezno raspoloženje. Home Depot i Lowe’s bilježe pad potrošnje u projektima preuređenja doma, dok je Kohl promašio procjene prodaje jer se potrošnja smanjila, a Best Buy je istaknuo da je potražnja bila “još neujednačenija i teže predvidljiva”. Walmart, najveći trgovački lanac po prodaji u SAD-u, otišao je toliko daleko da je rekao da će “možda uspjeti prebroditi razdoblje deflacije” u nadolazećim mjesecima.

Manja potrošnja
Gotovo 80 posto potrošača ove godine želi smanjiti kupnju za blagdane, zamijeniti planirane kupnje jeftinijim alternativama ili od njih odustati u potpunosti, pokazalo je istraživanje McKinseyja.

Želja za smanjenjem kupnje porasla je pet postotnih bodova od srpnja 2022. Na te signale kupaca trgovci su odgovorili povećanjem popusta u pojedinim kategorijama, procjenjuje Adobe Analytics cijene u e-trgovini.

Prosječna najveća sniženja za odjeću koja se prodaje online porasla su s 19 posto na 25 posto, dok su popusti na televizorima porasli s 10 posto na 24 posto. Potrošnja putem fleksibilnih opcija plaćanja ‘kupi sada, plati kasnije’ poraslo je 14,5 posto u godinu dana, posebno kod mlađih kupaca.

S&P očekuje da će cijene ove blagdanske sezone porasti samo 0,5 posto, u usporedbi s brzom inflacijom maloprodajnih cijena od 6,1 posto zabilježenoj 2022. 

Komentirajte prvi

New Report

Close