Konačno počinju radovi na autocesti Bar-Boljare, prometnici koja je zbog astronomske visine troškova gradnje i neizvjesne isplativosti potpuno podijelila crnogorsku javnost.
167km
bit će duga autocesta Bar-Boljara
Kontroverzni projekt grade kineske kompanije CRBC i CCCC, a kredit od 687 milijuna eura za prvu dionicu od Smokovca do Mateševa u dužini od 41 kilometar, dobiven je kod kineske Exim banke. Ukupna vrijednost te dionice iznosi 809 milijuna eura, a kineski kredit je odobren na 20 godina, uz poček od šest godina i godišnju kamatnu stopu od dva posto. Ostatak će namiriti Crna Gora, koja je prije nekoliko dana za tu svrhu uvela porez na gorivo od 7 centi po litri.
41km
dužina je prve dionice od Smokovca do Mateševa
Radovi na teškom terenu
I dok se privode kraju pripremni radovi na izgradnji prvog kampa za kineske radnike u naselju Moračica nadomak Bioča koji će graditi prvu dionicu autoceste (rok je 48 mjeseci), crnogorska javnost propituje financijsku pozadinu projekta. Kada je riječ o kineskim kompanijama, koje su na tom poslu "zamijenile" hrvatski konzorciji sastavljen od Instituta IGH, Konstruktora i Tehnike, koji nije mogao ispuniti tražene uvjete, teško da bi se mogle požaliti na loš odnos crnogorske države.
809milijuna
eura cijena je gradnje prve dionice autoceste
Izvođači i podizvođači radova oslobođeni su plaćanja poreza na dodanu vrijednost (PDV), carine, poreza i doprinosa na inozemne radnike, te poreza na dobit. Drukčija slika dobiva se kada se pogledaju rezultati studije izvodljivosti prve dionice autoceste Bar-Boljare napravljene za crnogorsku vladi i Exim banku. Naime, Mina Business, citirajući časopis Pogled inženjerske komore Crne Gore koji je imao uvid u taj dokument, navodi da projekt pokazuje nedovoljnu financijsku opravdanost zbog nedovoljnog obujma prometa na dionici Smokovac-Mateševo, prije svega zbog visine kapitalnih ulaganja od čak 19,7 milijuna po kilometru autoceste, koja se gradi na izuzetno teškom terenu. Inače, planirana dužina cijele autoceste iznosi 167,2 km, imat će 48 tunela te 107 mostova i vijadukata. Cijela investicija procjenjuje se na 2,77 milijardi eura.
2,7mlrd.
eura ukupna je cijena crnogorske autoceste
Kredit u dolarima
Na veliki rizik u koji se upušta Crna Gora gradnjom autoceste koja vjerojatno neće moći osigurati dovoljan promet, upozorio je i MMF tvrdnjom da projekt Bar-Boljare stavlja veliki teret na javne financije, pogoršava dug i uvjete za financiranje rizika, i da bi ga trebalo odgoditi. Što se tiče Kineza, oni su se osigurali od valutnih rizika ustrajavanjem da se njihov kredit zaključi u dolarima, a ne u eurima, koji se koristi u Crnoj Gori. "Exim banka nije davala prostora za kredit u eurima i u tom vremenu pregovaranja imali smo stabilan odnos dolara i eura. Drugi važan element je dugo razdoblje povrata kredita od 20 godina, odnosno dugo razdoblje odgode vraćanja anuiteta glavnice i kamate, koje iznosi šest godina", rekao je Radoje Žugić, crnogorski ministar financija.
Glas javnosti
Interesi povezanih kompanija
"Unatoč oštrog protivljenja znatnog dijela domaće javnosti, posebno stručne, da ne treba graditi autocestu, kao i upozorenja međunarodne zajednice da realizacija ovog projekta može dovesti u pitanje financijsku održivost zemlje, izgleda da su vladi bili bitniji interesi povezanih privilegiranih kompanija, dok će građani godinama stezati remen", rekli su iz Mreže za afirmaciju nevladinog sektora (MANS). Uredba vlade kojom je utvrđena naknada za gorivo samo je prva u nizu novih nameta za autocestu koji će se u slijedećm razdoblju uvesti građanima, upozoravaju iz MANS-a.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu