Na prvoj dionici crnogorske autoceste Bar-Boljare, od Smokovca do Mateševa, dugoj 41 kilometar, završeno je 80 posto radova.
Prema riječima Goran Vujovića, direktora Monteputa, svi tuneli su probijeni, a osam mostova potpuno spojeno, tako da se očekuje još veće inteziviranje radova i poštovanje utvrđenog roka za završetak 30. rujna 2020. godine. Cestarina na prvoj dionici autoceste, koju gradi kineski CRBC, iznosit će 3,30 eura, najavljeno je iz Monteputa, ali konačnu odluku donijet će vlada. Cestarinu će naplaćivati Monteput, koji će biti zadužen i održavanje ceste. Ta je najava, očekivano, izazvala veliko protivljenje u Crnoj Gori jer se cijena cestarine kreće na europskoj razini, dok su crnogorske plaće daleko od europskog prosjeka
Euro i dalje sve slabiji
Međutim, daleko veći problem je sama cijena gradnje autoceste. Pad tečaja eura u odnosu na dolar, koji je ojačao proteklih dana, mogao bi značajno povećati iznos kredita za gradnju prve dionice autoceste koji će se iz državnog proračuna početi vraćati za godinu i deset mjeseci, pišu Vijesti. Kredit za autocestu koji je crnogorska vlada zaključila u listopadu 2014. godine s kineskom Exim bankom od 944 milijuna dolara, tada je u eurima vrijedio 743 milijuna (euro je bio 1,27 dolara).
Sada kada jedan euro vrijedi oko 1,088 dolara, kredit iznosi 867 milijuna eura ili 124 milijuna eura više. Problem je, objašnjava podgorički dnevnik, što trend pada tečaja eura traje već duže od godinu dana, a zbog pada proizvodnje u EU, posebno Njemačkoj, moguće je da će Europska središnja banka nastaviti devalvaciju eura kako bi proizvodi iz eurozone bili konkurentniji na svjetskim tržištima.
Nisu uzeli osiguranje
Takav razvoj događaja nikako ne odgovara Crnoj Gori jer prva polugodišnja rata kredita dolazi na naplatu u srpnju 2021. godine, i prema najavama trebala bi iznositi 33,7 milijuna dolara. Međutim, iz Ministarstva financija poručuju da "ministarstvo razmatra opcije i financijske aranžmane kojima se na najkvalitetniji način može zaštititi od rizika tečajnih razlika od kredita za autocestu koji je zaključen u dolarima".
Prema pisanju Vijesti, vrijeme za takvu mjeru istječe i sve je skuplje uzeti takvo osiguranje. Stručnjaci su ranije govorili da je bilo najjeftinije, ako se već morao uzeti kredit u dolarima, da se odmah platilo osiguranje od valutnog rizika.
Ovogodišnjim proračunom predviđena je ta mjera, ali je ministarstvo još nije koristilo. Planirano je da se rate kredita vraćaju iz naplate cestarine, ali prema najoptimističnijim prognozama od cestarine bi se godišnje moglo dobiti najviše 20 milijuna eura, dok bi manjak od 50 milijuna eura bio osiguran iz proračuna.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu