Bruxelles u najozbiljnijem pokušaju ograničavanja moći tehnoloških divova

Autor: Tomislav Pili , 15. prosinac 2020. u 22:00
Izvršna potpredsjednica Europske komisije Margrethe Vestager i povjerenik za unutarnje tržište i usluge Thierry Breton/REUTERS

Uredbe uvode nova pravila u transparentnost oglašavanja, uklanjanje ilegalnog sadržaja te u istrage utjecaja na tržišno natjecanje.

Europska komisija predstavila je jučer nacrt dva nova seta regulatornih pravila za velike digitalne kompanije poput Amazona, Facebooka i Googlea kojima prijeti kazna između 6 i 10 posto godišnjih prihoda ako ih prekrše.

Kako navodi portal Euractiv koji je imao uvid u nacrt nove regulacije, Bruxelles namjerava Uredbom o digitalnim uslugama (DSA) uvesti nova pravila koja bi uredila područje transparentnosti oglašavanja, zatim uklanjanja ilegalnog sadržaja te pristupa podacima.

S druge strane, Uredba o digitalnim tržištima (DMA) uvest će seriju pravila koja se tiču detektiranja ponašanja koja negativno utječu na tržišno natjecanje.

Informacija o izvorima

DSA i DMA primjenjivat će se na digitalne kompanije s više od 45 milijuna korisnika, odnosno ugrubo 10 posto stanovništva Europske unije.

Novu regulativu predstavili su izvršna potpredsjednica Europske komisije Margrethe Vestager i povjerenik za unutarnje tržište i usluge Thierry Breton. Analitičari su novi pravni okvir odmah ocijenili do sada najozbiljnijim pokušajem Europske unije da ograniči tržišnu moć američkih tehnoloških divova.

Što se tiče transparentnosti oglašavanja u sklopu DSA uredbe, internetske platforme morat će korisnicima odmah dati informaciju o izvorima reklame koju vide na internetu – posebice ako se radi o političkom oglašavanju – uključujući i informacije zašto je pojedinac ciljan tom specifičnom reklamom.

Što se tiče uklanjanja ilegalnog sadržaja, platforme će morati dokazati da nemaju „stvarnih saznanja“ o prisutnosti takvog sadržaja ako žele izbjeći odgovornost ili će morati pokazati da su odmah djelovale u pravcu uklanjanja ili onemogućavanja takvog sadržaja.

Europska komisija definirala je širok okvir za definiranje ilegalnog sadržaja. To uključuje govor mržnje, objave terorističkih organizacija, nezakoniti diskriminatorni sadržaj, materijal povezan sa seksualnim zlostavljanjem djece, zatim objavu privatnih fotografija, internetsko uhođenje, prodaju krivotvorene robe te neovlašteno korištenje materijala zaštićenog autorskim pravima.

U slučaju kršenja pravila koje propisuje DSA, tehnološke kompanije mogu biti kažnjene s novčanom kaznom od 6 posto godišnjih prihoda. Kaznu od 10 posto godišnjih prihoda propisuje kršenje pravila iz DMA, izjavio je Reutersu upućeni izvor iz Europske komisije prije predstavljanja nove regulative.

Uredba o digitalnim tržištima uvodi popis ponašanja koja se smatraju nepoštenima te zbog toga zahtijevaju istragu regulatora tržišnog natjecanja. Popis će uzimati u obzir kriterije poput broja korisnika, prihoda te broja država u kojima kompanija posluje.

Ublažavanje lobiranjem

Nacrt regulacije pokušava pomiriti različita mišljenja unutar Europske unije, gdje dio država traži strožu regulativu internetskih divova, dok drugi smatraju da će prevelika regulacija smanjiti inovativnost.

Na tu podjelu računaju i tehnološke kompanije, pa analitičari očekuju da će u narednim mjesecima lobiranjem pokušati ublažiti predstavljeni nacrt. U tom kontekstu zanimljiv je odgovor glasnogovornika Facebooka koji je izjavio da se nada da će DMA također postaviti granice Appleu.

„Apple nadzire cjelokupni ekosustav od uređaja do aplikacija i koristi svoju moć da našteti korisnicima i programerima, kao i velikim platformama poput Facebooka“, stoji u odgovoru Euractivu.

Komentirajte prvi

New Report

Close