Bruxelles razmatra uvođenje paneuropske cestarine

Autor: Darko Bičak , 21. travanj 2014. u 22:00
Bavarce posebno smeta što se stranci voze njihovim cestama/FOTOLIA

Bavarci pak ne odustaju od uvođenja cestarina za strance i ne žele čekati da Komisija uskladi svoj prijedlog sa svih 28 država članica.

Svaki izbori zadnjih godina u Njemačkoj, a posebice u Bavarskoj, u prvi plan predizbornih debata stavljaju pitanje naplate cestarina.

Naime, Njemačka je jedna od rijetkih zemalja u Europi, a i svijetu, koja ne naplaćuje promet svojim autocestama. Preko Bavarske ide najveći dio paneuropskog koridora i tamošnji političari su naplatu cestarine stavili i u koalicijski ugovor savezne vlade. Za mjesec dana se održavaju izbori za Europski parlament i strasti na jugu Njemačke ponovno su uzavrele. No, kako i bavarski CSU ne želi s cestarinama opteretiti svoje birače, oni predlažu da cestarine plaćaju samo stranci. To je prema pravilima EU-a nedopustivo pa se razmišlja o drugim opcijama.

Zanimljivo je da je EU Povjerenik za promet Günter Oettinger Nijemac, pa je upućeniji u problematiku od njegovih kolega iz drugih zemalja. Kako javlja Deutsche Welle, Oettinger je predložio da se uvede zajednička, europska cestarinu koja bi onda vrijedila za sve zemlje Unije. Trenutno na europskim autocestama doista vlada golema zbrka. U nekim zemljama postoje paušalne naplate mreže auto-cesta, u nekim pak postoje naplate pojedinih dionica, a neke zemlje uopće ne naplaćuju cestarinu. Postoji vječiti problem iznosa gdje neke zemlje, poput Slovenije, naplaćuju nerazmjerno mnogo za svoje vinjete obzirom na njihovu mrežu.

Europski povjerenik nije ulazio u detalje kako bi izgledala ta europska naplata korištenja autocesta, ali pojasnio da se tu ne radi o nekoj centralizaciji prihoda na razini EU-a već bi sav novac od cestarina odlazio u nacionalne blagajne. Oettinger smatra kako će se uskoro cestogradnja bazirati na privatnim ulaganjima. Investitori će onda htjeti i ubirati dobit, pa je sada nužno, smatra, stvoriti jedinstvena, europska "pravila igre" kod takvih "privatnih autocesta". No, Bavarci nisu s oduševljenjem prihvatili ovaj prijedlog zato što smatraju da bi trebalo predugo čekati da se postigne dogovor o standardima među svih 28 zemalja Unije.

Francuska ideja

Cestarine i van autoputa

Nedavno je i francuska ministrica za okoliš i energetiku Ségolene Royal najavila naplatu cestarina za strana teretna vozila, čak i ako ona ne koriste autocestu, nego opterećuju lokalne prometnice koje teku paralelno s glavnim prometnim tokovima. Za usporedbu, Njemačka ima mrežu autocesta od 12.845 kilometara, Francuska 11.882, a Španjolska 16.204 kilometra. Inače, najdužu mrežu autocesta u svijetu ima Kina s 97.355 kilometara, a slijedi SAD s 75.932.

Komentirajte prvi

New Report

Close