Brodari u novom problemu – sada ih muči višak kontejnera

Autor: Darko Bičak , 13. studeni 2022. u 22:00
Prošlog tjedna brodarska grupacija Maersk upozorila je da su vozarine dosegle vrhunac zbog smanjenja zagušenja opskrbnog lanca i pada potražnje/Reuters

Kako bi se othrvale problemu pretrpanih skladišta, luke poput Houstona naplaćuju naknade za prazne kontejnere koji stoje dulje od sedam dana.

Dok je na vrhuncu pandemije Covida-19 vladala nestašica kontejnera, globalno gospodarstvo sada se suočava sa suprotnim problemom: previše kontejnera.

Povrh pada vozarina, podaci pokazuju da se kontejnerska skladišta koja se koriste za smještaj kontejnera nakon istovara sada pune ili su već puna.

Nema dovoljno prostora
To ukazuje na više znakova pada globalne potražnje i nadolazećeg usporavanja gospodarstva. Trgovci i špediteri kažu da pad globalne potražnje potrošača nije znak da se globalno gospodarstvo normalizira nakon bjesomučne navale potrošnje poslije epidemioloških restrikcija, već pomak u apetitu za potrošnjom prema dolje.

“Jednostavno nema dovoljno skladišnog prostora za smještaj svih kontejnera. S daljnjim puštanjem inventara kontejnera na tržište, na primjer od prodaje leasing flota, doći će do dodatnog pritiska na skladišta u nadolazećim mjesecima”, rekao je izvršni direktor platforme za logistiku kontejnera Container xChange Christian Roeloffs.

Vlasnik talijanskog kontejnerskog skladišta Sogese, izvršni direktor Andrea Monti, rekao je za Container xChange da su njegova skladišta puna. “Što god da je ulazilo i izlazilo iz našeg depoa u Milanu, prilično je zapelo. A volumen kontejnera u skladištima raste do te mjere da vraćamo neke zahtjeve za ugovore o uslugama skladišta.

2773

dolara iznosi trenutna vozarina za kontejner od 40 stopa

U situaciji smo da ne možemo prihvatiti nove klijente za neke lokacije”, rekao je Monti te dodao da se vrhunac sezone isporuka robe, pred Božić, ove godine “tehnički nije dogodio jer su trgovci oprezni u pogledu visoke razine zaliha koje imaju”.

“Ono što se sada dogodilo jest da je teret ponovno ‘na vrijeme’ i stoga ćete vidjeti usporavanje novih narudžbi dok se tvrtke prilagođavaju učinkovitijem vremenu isporuke u pomorskom prijevozu”, dodao je Monti.

Kako bi se othrvale problemu pretrpanih skladišta, luke poput Houstona počele su naplaćivati naknade za prazne kontejnere koji stoje u terminalima dulje od sedam dana, ističe Darin Miller iz tvrtke Sedgwick. Dodao je, u svojoj izjavi za američki CNBC, da ono što mnogi ne shvaćaju jest da su kontejneri u depoima većinu vremena prazni.

Najnoviji Drewryjev kompozitni svjetski kontejnerski indeks, ključno mjerilo za cijene kontejnera, ponovno je pao na 2773 dolara po kontejneru od 40 stopa. To je 73% niže od najveće cijene u rujnu prošle godine.

Prazne ili otkazane plovidbe također su u porastu, što je suprotno od uobičajenog trenda s približavanjem razdoblja najveće potrošnje u godini. Prazna plovidba se događa kada brodarska tvrtka odluči preskočiti luku ili cijeli dio svog rasporeda kako bi upravljala promjenama u potražnji i kapacitetu.

U svojoj posljednjoj analizi otkazanih plovidbi, Drewry je rekao da je između kraja studenog i početka prosinca 14% plovidbe otkazano na glavnim kontejnerskim rutama.

Manja dobit
Prošlog tjedna brodarska grupacija Maersk upozorila je da su vozarine dosegle vrhunac zbog smanjenja zagušenja opskrbnog lanca i pada potražnje. Tvrtka je rekla ulagačima da očekuju manju dobit od pomorskog prometa.

Na praktičnom primjeru kako su se kretale cijene kontejnerskog prijevoza za poduzetnike na globalnom tržištu pojasnio nam je Ivica Kovačević, direktor zagrebačke tvrtke Likos koja iz Kine dobavlja veće količine električnih uređaja i opreme te alata.

“U nekoliko mjeseci uslijed korona krize vozarine su nam porasle s dotadašnjih 3000 na 6000 dolara, a onda sve do 12.000 i maksimalnih 15.000 dolara. No, ove godine se bilježi konstantni pad i zadnji prijevoz nas je koštao oko 4000 dolara po kontejneru s tedencijom daljnjeg pada.

Štoviše, na vrhucu rasta cijena morali smo robu naručivati s rokom isporuke od šest i više mjeseci, a sada nas zovu sami proizvođači i prijevoznici te nude rokove od svega mjesec dana”, kazao nam je Kovačević.

Komentirajte prvi

New Report

Close