Najveći proizvođač automobilskih dijelova Bosch planira uložiti dvije milijarde eura u prekvalifikaciju za neke od 400.000 svojih radnika, kako bi ograničio daljnji gubitak radnih mjesta zbog ubrzanog prelaska autoindustrije na električnu mobilnost, što traži nove vještine.
Najavili su to iz njemačke grupacije nakon upozorenja da bi cilj Europske unije o postupnom ukidanju benzinskih i dizelskih automobila do 2035. mogao dovesti do ukidanja nekoliko stotina tisuća radnih mjesta u Europi.
Tečajevi o umjetnoj inteligenciji
Bosch je osnovan prije 135 godina u Stuttgartu gdje je i danas njegovo sjedište. Kao jedan od najvećih poslodavaca u EU-u, na programe prekvalifikacije osoblja potrošio je milijardi eura u proteklih pet godina.
Direktor ljudskih resursa u Boschu Filiz Albrecht rekao je da će sličan iznos potrošiti na prekvalifikaciju i u sljedećih pet godina. To je otprilike 500 eura po zaposleniku godišnje. Zaposlenicima iz odjela nevezanima uz automobile pak nude tečajeve o umjetnoj inteligenciji i drugim softverskim vještinama.
Tvrtka je od 1964. godine u većinskom vlasništvu dobrotvorne zaklade koja prihod od dividendi odvaja u socijalne svrhe. Zaklada je, kako navodi Financial Times, posvećena “čuvanju dugoročnog postojanja tvrtke”, pa je odlučila nastojati zadržati skupu njemačku radnu snagu i ograničiti broj otpuštanja u Njemačkoj na nekoliko stotina.
Zaposlili su veći broj stručnjaka za softver i elektroniku pa je tako neto broj zaposlenih u Njemačkoj ostao stabilan. No, europski dobavljači sve više ukazuju na posljedice brzog prelaska na električne automobile, a sumnjaju da će sektor na to biti spreman do 2030. godine.
Europska udruga dobavljača automobila Clepa još je u prosincu upozorila da bi 500.000 radnih mjesta moglo nestati zbog planova EU-a o dekarbonizaciji prometa, koje je Unija predstavila prošlog ljeta.
Kritikama se svojedobno pridružio i Bosch, čiji je tadašnji dugogodišnji čelnik Volkmar Denner pozvao EU da preispita svoje prijedloge radi zaštite europskih radnih mjesta.
Međutim, njegov nasljednik Stefan Hartung, koji je na čelo Boscha stigao početkom ove godine, rekao je da Bosch “podržava EU ciljeve bez ikakvih ‘ako i ali’ te će osigurati da električni automobili budu dominantni u Europi do roka koji je Bruxelles odredio”.
Dovoljno vremena
“To je pravilo, to je ono što je doneseno, zar ne? Tako da to poštujemo. Konkretno to znači blisku suradnju s onima koji kreiraju politiku radi implementacije Green New Deal EU u naše poslovanje, tako da ne samo da zadržimo što je moguće više radnih mjesta, već i da otvorimo nova. Za to nam je prije svega potrebno dovoljno vremena”, rekao je Hartung novinarima.
Bosch je nedugo nakon njegova istupa objavio i preliminarne brojke za prošlu godinu – prodaja je porasla deset posto na gotovo 79 milijardi eura, čime su premašili interna predviđanja i brojke iz 2019.
Operativna dobit prije kamata i poreza iznosila je 3,2 milijarde eura, a profitne marže porasle su sa 2,8 na četiri posto. Međutim, profitna marža ostala je niža od nekih Boschovih konkurenata, i to znatno ispod internog cilja tvrtke od 7,5 posto.
Pritom su naglasili visoku bazu troškova koja između ostalog uključuje i dobro plaćenu njemačku radnu snagu s više od 131.000 ljudi, od kojih otprilike polovica radi na automobilskim proizvodima. Prema posljednjim dostupnim brojkama iz 2020. godine, Boschevi troškovi radne snage iznosili su gotovo 22,5 milijardi eura ili oko 57.000 eura po zaposleniku u cijelom svijetu.
Albrecht iz ljudskih resursa pojasnio je da Bosch ulaže u programe obuke za postojeće zaposlenike, “tako da su inženjeri strojarstva postali programeri softvera, a kvalificirani radnici za motore s unutarnjim sagorijavanjem preobučeni su za rad u električnoj mobilnosti”.
Inicijativa se podudara s akutnim nedostatkom kvalificirane radne snage u Njemačkoj i šire. Poduzeća iz eurozone izvijestila su da je nedostatak radnika dosegao najvišu razinu od 1982. godine.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu