Najavljeno spajanje njemačkog Opela s francuskim Peugeotom naišlo je na prvu veliku prepreku koja bi mogla ugroziti i cijeli posao. Naime, njemački političari i sindikati s vrlo malo simpatija gledaju na General Motorsovu (GM) namjeru prodaje Opela, a gnjevni su i političari u Velikoj Britaniji gdje se Opelovi automobili proizvode i prodaju pod značkom Vauxhalla. Stoga su prema Njemačkoj već krenuli čelnici Peugeota i GM-a.
Potpuno neprihvatljivo
Pribojavajući se vala otkaza, savezna vlada u Berlinu i tamošnji moćni sindikati uputili su salve kritika na plan povezivanja potvrđen u utorak. Nakon objave vijesti o francusko-američkim razgovorima njemačka ministrica gospodarstva Brigitte Zypries izjavila je kako je "potpuno neprihvatljivo" da dvije kompanije u pregovore o prodaji Opela nisu uključile predstavnike radnika, sindikata IG Metall ili lokalnih vlasti. "To se nije trebalo dogoditi", kazala je Zypries u televizijskom nastupu.
39 tisuća
ljudi zapošljava Opel od čega 19 tisuća u Njemačkoj, a 4500 u Britaniji
Štoviše, izvori Financial Timesa bliski njemačkoj vladi tvrde kako su ministri po objavi vijesti bili, najblaže rečeno, iznenađeni jer ih ni Amerikanci ni Francuzi nisu izvijestili o razgovorima. Interesantno je da o tome ništa nije rekao ni francuski premijer Bernard Cazeneuve koji je u ponedjeljak došao u posjet kancelarki Angeli Merkel.Francuska država posjeduje 14 posto dionica koncerna Peugeot/Citroën (PSA), a vladin glasnogovornik Steffan Seibert objasnio je novinarima kako je Cazeneuve "propustio reći" kancelarki za moguću prodaju Opela. Tamošnji mediji to su protumačili kao francusku izdaju. Doduše, dan kasnije Berlin je ponešto reterirao, pa je glasnogovornik vlade izjavio kako je vlada "snažno zainteresirana za uspješnu budućnost" Opela te će zbog toga konstruktivno nastupiti u pregovorima, prenosi Reuters.
Međutim, vlada će inzistirati na zadržavanju radnih mjesta, dodao je Seibert. Ministrica rada Andrea Nahles otkrila je novinarima kako se o prodaji Opela "intenzivno raspravljalo" na sjednici vlade u srijedu. Naime, Njemačku krajem godine čekaju parlamentarni izbori, pa bi svaka mogućnost otkaza loše odjeknula među biračima. Opel zapošljava 38.000 ljudi, od čega 19.000 u Njemačkoj u tvornicama u Rüsselsheimu, Eisenachu i Kaiserslauternu, zatim u jednom tehnološkom centru te sjedištu kompanije u Rüsselsheimu. Prema procjenama dijela stručnjaka, novi francuski vlasnik mogao bi otpustiti dio od 15.000 radnika u Rüsselsheimu. Pregovori o prodaji ne vesele ni Britance jer Opel na Otoku zapošljava 4500 radnika u Vauxhallovim tvornicama u Ellesmere Portu i Lutonu.
Hitno u Berlin
Kako piše FT, britanski ministar poduzetništva Greg Clark telefonski je razgovorao s predsjednikom GM-a Danom Ammannom i zatražio zaštitu britanskih radnih mjesta, a tražio je i da razgovara s predstavnicima Peugeota. Prema mišljenju Alexandera Haissla, analitičara Berenberga, temeljno je pitanje koliko brzo Peugeot može postići potencijalne uštede i zaustaviti Opelove gubitke. "Restrukturiranje njemačkih i engleskih tvornica moglo bi postati otežano zbog uključenog političkog pritiska", smatra Heissl.
Da je situacija vrlo osjetljiva, svjedoči i činjenica da su čelnici i vlasnika i kupca Opela već pohitali u Njemačku. U srijedu se u Rüsselsheimu ukazala Mary Barra, glavna izvršna direktorica GM-a, a prema Reutersovu izvještaju nije se susrela s radnicima.U priopćenju je navela kako će "povezivanjem Opel i PSA biti u položaju poboljšati svoju poziciju na europskom tržištu koje se ubrzano mijenja". Financial Times piše kako je izvršni direktor PSA Carlos Tavares zatražio sastanak s predstavnicima njemačke vlade. Očekuje se da će Tavaresa u Berlinu primiti do kraja ovog tjedna.Za to vrijeme pregovori o spajanju napreduju punom parom, ističu upućeni izvori. Konačna objava dogovora trebala bi doći prije početka ženevskog salona automobila koji otvara vrata za tri tjedna, odnosno 9. ožujka.
Stalno u minusu
Dobit – nepoznanica
General Motors htio je prodati Opel još 2009. godine, ali je na kraju od toga odustao. Njemački proizvođač u 21. stoljeću još nije bio profitabilan nagomilavši 15 milijardi dolara gubitaka u posljednjih 15 godina. Samo od 2010. europska podružnica GM-a zabilježila je ukupno osam milijardi dolara minusa. Peugeot/Citroën je bio na rubu propasti 2013. , ali ga je spasila država i kineski Dongfeng preuzevši svaki po 14 posto udjela. Francuski proizvođač je 2015. ostvario prvu dobit u pet godina od 900 milijuna eura.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Direktor Fiata je več davno rekao da automobilske grupacije koje ne proizvode bar 5-6 milijuna vozila godišnje ne mogu opstati na tržištu jer jednostavno neče moči dovoljno ulagati da prate konkurenciju…
a inače Opel je pre jeftina marka da bi imao tvornice u Njemačkoj, to i VW več previše opterečuje i imaju puno manju zaradu po vozilu od svoje konkurencije u Americi…
globalizacija i tu čini svoje i odnedavno je u VW službeni jezik engleski što je zgrozilo Njemce…
upravo tako. kad švabo preuzima, onda je to ok. kad to radi francuz ili talijan, onda su problemi. pa taj opel je već 20 godina u totalnom kolapsu i ovo im je zadnja slamka spasa. a peugeot očajnički traži udavaču sa kojom bi se spojio jer kandidata je sve manje i manje..za 10 godina ionako će ostati 4-5 proizvođača automobila tj grupacija.svi će se spojiti. sada već imamo alijansu renault-mercedes-nissan-isuzu-samsung-lada-mitsubishi, vw grupa+man, fiat-chrysler, gm, toyota-subaru-daihatsu, a ovi mali će morati hitno u udruživanje jer neće opstati.
Nesto se ne sjecam da zu izrazavali zabrinutost za radnike kada je VW kupovao Skodu ili kada je recimo T-mobile kupovao telkome po Europi.
VW je prigrabio pored Skode jos barem 10tak firmi. Problem je sto ce nastati jedan veliki igrac koji ugrozava VW poglavito u srednjoj klasi. Njemackoj 51% izvoznog volumena cini autoindustrija s vezanim djelatnostima. Merkelica je u izbornoj godini i vec sada ozbiljno zaostaje za Schultzom tako da slijede populisticki govori/potezi.
Nesto se ne sjecam da zu izrazavali zabrinutost za radnike kada je VW kupovao Skodu ili kada je recimo T-mobile kupovao telkome po Europi.
Uključite se u raspravu