Pod pristiskom tamošnjih medija, srpsko Ministarstvo prometa najavilo je da će istražiti moguće nelegalne popuste koje je mađarskom niskotarifnom prijevozniku Wizzairu u protekle tri godine dala Zračna luka Nikola Tesla u Beogradu. Radi se o 5,4 milijuna eura ušteda koje je ovaj lowcoster ostvario, navodno nelegalno, na toj zračnoj luci.
9,6eura
takse po putniku je plaćao Wizzair u Beogradu, a puna cijena je 12 eura
Jeftiniji terminal
Beogradski dnevnik Večernje novosti izračunao je da je Wizzair prema ostvarenom prometu u 2011. trebao ZL Nikola Tesla samo na ime putničkih taksi platiti 1,73 milijuna eura, a platio je 1,38 milijuna. Naredne godine je puna cijena taksi iznosila 2,1 milijun, a tvrtka, koja je formalno registrirana i u Srbiji je platila 1,68 milijuna eura. Trend se nastavio i lani te je umjesto pune cijene od 2,8 milijuna eura plaćeno svega 2,23 milijuna. Tako je taj niskobudžetni prijevoznik plaćao taksu od 9,6 eura po putniku, a svi ostali 12 eura.
No, činjenica je također da je većina prijevoznika, prije svega Jat Airwais i Lufthansa, letjela s ekskluzivnijeg terminala 2, a Wizzair s jeftinijeg terminala 1. Novosti navode da je mađarski avioprijevoznik najviše "nelegalnih" ušteda imao zahvaljujući ugovoru o prihvatu i otpremi zrakoplova, osvjetljenju te parkingu. Na tome je u tri godine Wizzair uštedio 4,09 milijuna eura. Kao primjer se navodi cijena koja za prihvat i otpremu iznosi 1683,4 eura dok je Mađarima naplaćeno svega 629,88 eura. Puna cijena za osvjetljenje se u Beogradu plaća 177,12 eura, a Wizzairu je naplaćivano 123,98 eura. Parking je ova kompanija plaćala 90,72 eura, a ostali 129,6 eura.
Nelojalna konkurencija
Naravno, s beogradskog aerodroma su odbacili sve optužbe za pogodovanje bilo kome, a ponajmanje mađarskom prijevozniku. "Postoji definirani cjenik i pravilnik koji preciziraju uvjete pod kojima je moguće ostvariti redukciju cijena za svaki vid usluga. Za usluge koje pojedine kompanije ne žele koristiti, poput check-ina, carga, avio mostova i sl., cijena im se umanjuje. Stoga, tu u principu nije riječ o popustu, nego o odustajanju od nekih usluga", komentirali su optužbe s Nikole Tesle. Wizzair drži i gotovo 40 posto makedonskog zrakoplovnog tržište te je lani ostvario promet od 380 tisuća putnika. Ovaj avioprijevoznik povezuje Skopje s 14 gradova u osam europskih zemalja.
Zanimljivo je da i makedonska vlada subvencionira s iznosom koji se spominje i u Srbiji. Naime, tamošnja vlada je prošle godine sklopila s mađarskim prijevoznikom trogodišnji ugovor o subvencioniranju teškom ukupno pet milijuna eura. Wizzair je bio prisutan i u Hrvatskoj, prije svega je povezivao Zagreb s Londonom. Mađarski prijevoznik se na našem tržištu pojavio u ožujku 2006., a iz Zagreba je otišao početkom 2011. godine, neposredno nakon dolaska u Hrvatsku Easyjeta. Sljedećih godina je sezonski povezivao London s Splitom i Dubrovnikom. Za ovu godinu najavljeno je da će povećati broj letova u sezoni od 14. lipnja do 14. rujna na jedinoj preostaloj liniji u Hrvatskoj, London – Split, s tri na četiri puta tjedno.
Low cost
Američki kapital
Wizzair je nastao 2003. kao investicija američkog equity fonda Indigo Partner, a koji je specijaliziran za ulaganje u transportne sustave. Danas tvrtka, sa sjedištem u Budimpešti, ima flotu od 45 zrakoplova Airbus A320, a naručila ih je još 70. Wizzair danas operira preko 93 destinacije u 32 zemlje. Svoje baze ima na 16 zračnih luka, uglavnom u istočnoj Europi.
Podružnica u Srbiji
Zanimljivo je da Wizzair ima i dvije svoje podružnice, i to u Ukrajini i Srbiji. U svakoj zemlji tvrka ima stacioniranih nekoliko zrakoplova, a čime dobiva status domaćeg prijevoznika.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu