Federalna uprava Autoceste predložila je jeftiniju trasu dionice autoceste od Konjica do Mostara, te novi model financiranja te najskuplje dionice na cijelom Koridoru 5C, javlja portal Slobodna Bosna. Portal je došao je u posjed službenih dokumenata iz kojih je vidljiva namjera vlade Federacije BiH da nastavak autoceste od Konjica do Mostara gradi po posebnom modelu financiranja poznatom pod nazivom BOT (Build-Operate-Transfer, odnosno izgradi-koristi-transferiraj). O čemu je riječ?
Ideja o primjeni tog modela za dionicu autoceste od Konjica do Mostara zapravo je potekla iz uprave Autocesta Federacije BiH koja je u kontaktima s međunarodnim kreditorima zaključila da ne postoji spremnost međunarodnih financijskih institucija za kreditiranje te iznimno skupe dionice. Naime, prema prvobitnom planu dionica autoceste Konjic-Mostar Sjever bila je ucrtana tako da većim dijelom zaobilazi planinu Prenj i prati postojeću magistralnu cestu. Ukupna dužina autoceste u tom slučaju iznosila bi 53 kilometra, od čega su 6 kilometara mostovi i vijadukti, a gotovo 21 kilometar tuneli. Izgradnja te vrlo teške dionice stajala bi više od 1,2 milijarde KM, odnosno oko 4,8 milijardi kuna.
35posto
Koridora 5C u Bosni i Hercegovini je već završeno
Manje vijadukta i tunela
Budući da nijedna banka nije bila spremna kreditirati tu skupu, niskoprometnu dionicu, uprava Autoceste FBiH odlučila je promijeniti trasu, kako bi snizila troškove izgradnje. Tako, prema novoj varijanti trasa autoceste bi prolazila dolinom Bijela i dalje kroz planinu Prenj, čime bi se trasa skratila za 18 kilometara, a troškovi gradnje smanjili za oko 600 milijuna KM. Sada bi dužina trase između Konjica (Petlja Ovčari) i Mostara Sjever (Petlja Vrapčići) iznosila 35,160 kilometara, sa 1,4 kilometara mostova i vijadukata, te 16 kilometara tunela.
Prirodne pogodnosti
Međutim, i u jeftinijoj varijanti, riječ je o najskupljoj dionici na cijelom Koridoru. U pregovorima s međunarodnim financijskim institucijama vezano za izgradnju te dionice (Tarčin – Mostar sjever) ukazano je da ne postoje minimalni elementi izvodljivosti, te zbog toga ne postoji ni spremnost međunarodnih financijskih institucija za kreditiranje njene izgradnje. Zbog toga su Autoceste FBiH optimizirale dionicu, na temelju zaključka vlade FBiH kojim je usvojeno idejno rješenje trase autoceste koje prolazi dolinom Bijela i dalje kroz planinu Prenj.
Prema usvojenom idejnom rješenju, trasa autoceste koristi prirodne pogodnosti terena, prolazi kroz dolinu Bijela i kroz planinu Prenj, čime se trasa skraćuje za 18 kilometara. Dužina trase po novoj varijanti između Konjica (Petlja Ovčari) i Mostara Sjever (Petlja Vrapčići) bi bila, kako je navedeno, 35,160 kilometara i usporedbom ukupnih troškova između dvije varijante došlo se do zaključka da bi se optimizacijom ostvarile uštede u iznosu od 309.000.000 eura.
Traže partnera
No, čak i u slučaju da se odbaci skupa, a prihvati jeftinija varijanta trase, ne postoji ni minimalna šansa da se osiguraju krediti EBRD-a ili EIB-a, ali postoje izgledi da se jeftinija trasa gradi po modelu BOT, dakle da neka kompanija investira vlastita sredstva, da izgradi dionicu i ubire prihod određeni broj godina, nakon čega bi se dionica predala stvarnom vlasniku, vladi Federacije BiH. Inače, Autoceste FBiH zadovoljne su dosad urađenim poslom na izgradnji autoceste na Koridoru 5C.
Realizirano je 10 projekata i u promet pušteno 102 kilometra autoceste. Na izgradnji je bilo angažirano pet tisuća domaćih radnika i više od 90 domaćih kompanija, tako da je do sada završeno blizu 35 posto Koridora 5C. Kada je riječ o nastavku gradnje, prema tvrdnjama iz kompanije, za dionicu Počitelj-Međugorje osigurano je 200 milijuna KM, za dionicu Zenica jug – Zenica sjever 220 milijuna KM, zatim za dionice Drivuša – Klopče 60 milijuna KM i Počitelj – Buna skupa s LOT 3 Zenica jug – Zenica sjever 120 milijuna KM.
Kako izgraditi autocestu
Prodajom telekom operatera do potrebnog novca
U svibnju 2015. BiH mediji su javili da Federalna vlada ozbiljno razmišlja o djelomičnoj ili potpunoj prodaji telekom operatera, a novac od prodaje uložio bi se u probijanje tunela Vranduk i Prenj, rekao je tada za Federalnu televiziju Fadil Novalić, premijer Federacije BiH. Prema njegovim riječima, kompanija Autoceste FBiH koje grade Koridor 5C ne mogu se više zaduživati i da se zato rodila ideja o prodaji telekoma i ulaganju u autoceste. Međutim ne misle u FBiH svi jednako, tako SDP BiH drži da se gradnja koridora 5C može nastaviti i uz minimalna dodatna zaduženja Autocesta FBiH,
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu