Padaju rekordi: Aviokompanije na putu da po prvi put u povijesti prijeđu magičnu granicu

Autor: Domagoj Puljizović , 12. prosinac 2024. u 09:49
Foto: REUTERS/Karen Ducey

Predvodnici u profitabilnosti sljedeće godine bit će zračne kompanije s Bliskog istoka, s dobiti od 24 dolara po putniku, a slijede ih američke zrakoplovne tvrtke s 12 dolara te europske s 9 dolara.

Globalna zrakoplovna industrija na putu je da sljedeće godine premaši bilijun dolara prihoda, s obzirom na to da bi da bi broj avionskih putnika u svijetu mogao dosegnuti rekordnih pet milijardi, priopćila je u utorak Međunarodna udruga za zračni prijevoz (IATA).

Također, IATA predviđa da će prosječna zarada po putniku porasti na oko sedam dolara od iduće godine, što je značajan porast u odnosu na samo 2,25 dolara prije 18 mjeseci. Očekuje se da će zarada po putniku ove godine iznositi 6,40 dolara.

TI podaci pokazuju izvanredan oporavak za industriju koja je, zbog pandemije, zabilježila tri uzastopne godine gubitaka između 2020. i 2022., ukupno izgubivši gotovo 187 milijardi dolara.

Potražnja za putovanjima snažno se oporavila nakon ukidanja ograničenja povezanih s koronavirusom i brzo vratila profitabilnost zrakoplovnih kompanija omogućivši nekim prijevoznicima povećanje cijena karata, izvijestio je CNN.

Predvodnici u profitabilnosti sljedeće godine bit će zračne kompanije s Bliskog istoka, s dobiti od 24 dolara po putniku, a slijede ih američke zrakoplovne tvrtke s 12 dolara te europske s 9 dolara. IATA predviđa da će zrakoplovne kompanije u Africi, Latinskoj Americi i azijsko-pacifičkoj regiji biti manje profitabilne od prosjeka industrije.

Glavni direktor IATA-e Willie Walsh opisao je brojku od bilijun dolara prihoda kao “sjajnu vijest”. No, dodao je da će neto profitabilnost u industriji i dalje biti “iznimno tanka” (36,6 milijardi dolara), a što je dodatno otežano kašnjenjima “ključnih proizvođača” u isporuci zrakoplova, kazao je aludirajući na Airbus i Boeing.

“Problemi u opskrbnom lancu značajno utječu na naše troškove. Nema naznaka da će se poteškoće uskoro riješiti,” dodao je Walsh.

Kronični nedostatak novih zrakoplova znači da se stariji, manje energetski učinkoviti zrakoplovi koriste mnogo dulje, što povećava operativne troškove te negativno utječe na okoliš.

Globalni sukobi također povećavaju troškove jer su veliki dijelovi zračnog prostora zatvoreni za komercijalne letove, a što onda prisiljava zrakoplovne kompanije na duže rute i može izazvati kašnjenja zbog manje dostupnosti zračnog prostora za sve veći broj letova.

Prema IATA-i, nadolazeća promjena vlasti u Sjedinjenim Državama mogla bi ugroziti napore zrakoplovne industrije da do 2050. postigne neto nultu emisiju ugljika.

“Postoji rizik da se benefiti koje je industrija ostvarila pod Bidenovom administracijom neće nastaviti pod Trumpovom administracijom,” upozorio je Walsh, istaknuvši kao primjer trenutne porezne olakšice za proizvodnju održivog zrakoplovnog goriva u okviru Zakona o smanjenju inflacije.

Podsjetimo, znanstvenici upozoravaju da globalne emisije stakleničkih plinova do 2050. moraju dosegnuti neto nulu, što podrazumijeva ravnotežu između proizvedenih i uklonjenih emisija stakleničkih plinova iz atmosfere, a kako bi globalno zagrijavanje ostalo ograničeno na najviše 1,5 Celzijev stupanj.

Prema podacima online platforme Our World in Data, zrakoplovstvo trenutno pridonosi s 2,5 posto ukupnih globalnih emisija ugljika.

Alaska Air Group, koja posjeduje Alaska Airlines i Hawaiian Airlines, u utorak je objavila da će sljedeće godine prvi put započeti letove iz svoje baze u Seattleu za Tokio i Seul. Grupa, koja je u rujnu preuzela matičnu tvrtku Hawaiian Airlinesa, planira do 2027. godine ostvariti dodatnu milijardu dolara dobiti od udružene kompanije.

Komentirajte prvi

New Report

Close