Investitori i dalje smatraju kako autonomna vožnja ima potencijal velike zarade, ali su malo promijenili pristup. Kako navodi Reuters, razvoj potpuno autonomnih vozila koja bi mogla voziti po svim prometnicama pokazuje se zahtjevnijim i skupljim od prvotnih očekivanja.
No, investitori sada upumpavaju novac u startupe koji ciljaju jednostavnija rješenja autonomne vožnje, daleko od prometnica kojima se kreću pješaci i druga vozila kojima upravljaju ljudi.
Spalionice novca
Britanska kompanija Oxbotica za razvoj softvera za autonomna vozila, zatim švedski Einride, američki Outrider te britanski dobavljač Aurrigo International neke su od niza kompanija koje su privukle pažnju investitora zbog fokusiranijeg pristupa problemu autonomne vožnje. K tome, te kompanije ciljaju manje, jednostavnije segmente, od rudarskih vozila do traktora ili viličara.
Nakon što su vidjeli da su tvrtke koje razvijaju robotske taksije utrošile milijarde dolara na tehnologiju koja je još godinama udaljena od komercijalne primjene, investitori sada traže startupe koji “spaljuju” manje novca i već ostvaruju neki prihod, tumači Kasper Sage, partner u BMW-ovom fondu rizičnog kapitala BMW iVentures.
Taj je fond predvodio u listopadu 20 milijuna dolara vrijednu dokapitalizaciju tvrtke Fox Robotics koja razvija autonomne viličare. “Potpuna autonomija u svakoj vrsti okruženja i dalje je godinama, ako ne i desetljeća daleko”, kaže Sage. “Trebate imati poslovanje koje funkcionira, a problem trebate učiniti manjim”, dodao je Sage.
Valja istaknuti kako se donedavne najave kompanija za robotski taksi prijevoz o operativnim flotama do početka 2020. uglavnom nisu ostvarile. Kada su se u studenom Ford i Volkswagen povukli iz tvrtke Argo AI, izvršni direktor Forda Jim Farley kazao je kako je profitabilni robotski taksi prijevoz još uvijek godinama daleko.
Fordov konkurent General Motors ostvario je prošle godine gubitak od gotovo dvije milijarde dolara na svojoj robotaksi podružnici Cruise te je objavio kako očekuje da će ove godine izgubiti još više.
Trenutno je osnovni problem što je iznimno teško razviti autonomno vozilo koje bi bilo sigurnije nego da njime upravlja čovjek. Naime, sustavi za autonomnu vožnju i dalje nemaju ljudsku sposobnost predviđanja i brze procjene rizika.
Kada je postalo jasno da je era autonomnih taksija još uvijek daleka budućnost, nakon 2021. započela je selidba investitora prema kompanijama koje razvijaju autonomne kamione. Obećavali su bržu komercijalnu primjenu tvrdeći da je jednostavnije razviti sustave za autonomnu vožnju isključivo po autocestama gdje nema opasnosti naleta na pješake.
Međutim, i te su tvrtke imale problema u komercijalnom lansiranju jer ni takav tip autonomne vožnje još ne može konkurirati ljudskom upravljanju. Primjerice, kompanija za autonomne kamione Aurora trenutno ima tržišnu vrijednost od dvije milijarde dolara, tek djelić u odnosu na 12,5 milijardi dolara prilikom izlaska na burzu 2021. godine.
Jednostavniji pristup
Suočeni s problemom da robotska vozila i ljudi zajedno ne funkcioniraju najbolje, investitori se okreću temeljima, tražeći oblike autonomne vožnje koji su manje složeni i manje kapitalno intenzivni. BMW-ov fond uložio je i u tvrtku za autonomne kamione Kodiak Robotics za koju Kasper Sage kaže da je usvojila jednostavniji pristup područjima poput mapiranja.
U studenom je Kodiak dobio 50 milijuna dolara vrijedan ugovor za razvoj autonomnih kamiona za američku vojsku. “Dobra je stvar da ne trošimo gomilu novca, kao neki drugi”, tvrdi izvršni direktor Kodiaka Don Burnette. Analitičar PitchBooka Jonathan Geurkink kaže da su ukupne investicije u kompanije za autonomna vozila u četvrtom kvartalu pale 47 posto u odnosu na godinu ranije, dosegnuvši 1,4 milijarde dolara.
Međutim, 500 milijuna dolara od tog iznosa otišlo je u tvrtku za autonomne kamione Einride. Ta tvrtka pokušava razviti autonomni kamion za javne prometnice, ali se prvo fokusirala na autonomna teretna vozila koja bi prometovala internim prometnicama velikih skladišta.
Prošloga mjeseca britanska Oxbotica najavila je 140 milijuna dolara vrijednu dokapitalizaciju radi razvoja dodatnih proizvoda, počevši s autonomnim vozilima za rad u rudnicima i udaljenim područjima. Jamie Vollbracht, jedan od osnivača fonda Kiko Ventures, kaže kako rudarske kompanije mogu izgubiti milijune dolara dnevno ako nemaju vozača koji bi upravljali teretnim vozilom u udaljenim područjima.
Kiko je inače prvi institucionalni ulagač u Oxboticu. Građevinska i poljoprivredna oprema također je još jedno rastuće područje za autonomna vozila. Tradicionalni proizvođači poput Caterpillara, Deera i CNH Industriala već su uložili u tehnologiju autonomne vožnje.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu