Kina se u proteklih 20 godina prometnula u vodećeg svjetskog proizvođača automobilskih dijelova, ali posljednjih mjeseci globalna autoindustrija “u tišini” smanjuje svoju izloženost kineskim dobavljačima.
Kako navodi Financial Times pozivajući se na predstavnike industrije i stručnjake za opskrbne lance, taj je potez motiviran s dva razloga. Prvi je nesigurnost oko razvoja situacije u Kini s Covidom-19. Podsjetimo, nakon što su iznimno stroge epidemiološke mjere ukinute nakon nekoliko dana prosvjeda širom zemlje, Kina se sada suočava s brzim širenjem zaraze.uam.
Samo za kinesko tržište
“Što duže pandemija bude trajala, više će biti nesigurnosti”, ranije ove godine naglasio je Jim Rowan, šef Volvo Carsa – kompanije u vlasništvu kineskog Geelyja – najavljujući da će švedski proizvođač povećati korištenje dijelova proizvedenih izvan Kine. Međutim, drugi razlog je mnogo dublji, dugoročniji i ozbiljniji. Radi se o mogućnosti opsežnijeg političkog odvajanja Kine od Zapada u slučaju geopolitičkih napetosti, u prvom redu invazije na Tajvan.
U tom slučaju riječ bi bila o sličnom scenariju kao što se dogodilo Rusiji nakon napada na Ukrajinu. No, invazija na Tajvan za međunarodnu bi trgovinu bila daleko snažniji udarac od agresije režima u Kremlju na susjednu državu.
Iako je malo vjerojatno da će većina značajnih svjetskih proizvođača automobila napustiti kinesko tržište, ponajprije zbog njegove veličine i važnosti, analitičari očekuje da će s vremenom opasti količina dijelova koji se iz kineskih tvornica upućuju širom svijeta. Posljedično, strani proizvođači koristit će većinom kineske dijelove prilikom proizvodnje automobila namijenjenih isključivo tamošnjem tržištu.
Prema analizi sveučilišta Sheffield Hallam iz prosinca, trenutno četvrtina automobilskih dijelova koje Kina izveze završi u američkim tvornicama automobila. Ta činjenica naglašava važnost Kine za globalne lance opskrbe u automobilskoj branši. Neslužbeno, predstavnici automobilske industrije ističu paralele s iskustvom iz Rusije nakon napada na Ukrajinu.
Složeniji odnosi
Mnoštvo zapadnih proizvođača, od Renaulta do Mercedes-Benza. zbog sankcija se moralo povući iz Rusije, bilo zatvaranjem pogona ili prodajom ruskim kompanijama za sitan novac. Istovremeno, neke ključne sirovine, poput paladija, morale su biti nabavljane u drugim dijelovima svijeta.
“Mislim da je automobilska branša bila iznenađena s Rusijom i Ukrajinom. Američko-kineski odnosi su složeniji nego prije.. to je novi svijet”, kaže za FT Ted Cannis, visokopozicionirani direktor u Fordu.
Međutim, za preslagivanje dobavnih lanaca trebat će vremena. Razlog je u tome što proizvođači automobila rijetko mijenjaju dobavljača određenog dijela dok je u proizvodnji aktualni model, a to je u prosjeku sedam godina. S druge strane, to se može pokazati kao dodatni trošak za industriju koja ionako pazi na svaki novčić zbog relativno mršavih marži.
Tom Narayan, analitičar automobilske industrije u RBC-u upravo trošak promjene dobavljača smatra glavnim problemom. “Ako će se svi pokušati prebaciti na europske ili američke dobavljače dijelova to će ograničiti ponudu, a time i podići cijene”, ocjenjuje Narayan.
Ted Mabley, konzultant za dobavne lance u tvrtki PolarixPartner, smatra kako trošak koji će proizvođačima automobila donijeti smanjenje ovisnosti o kineskim dobavljačima znači da će morati ostvariti uštede negdje drugdje. To može dovesti do rezanja ulaganja u razvoj električnih automobila, a to pak povećava rizik nekonkurentnosti
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu