Atletičar smo u niskom startu za nove investicije, Hrvatska nam je primamljiva

Autor: Miroslav Kuskunović , 27. prosinac 2015. u 22:00
Marija Desivojević Cvetković

Hrvatsko i srpsko tržište su slični i sigurno da bi pojavljivanje na vašem tržištu bilo za nas logičnije i jednostavnije nego na nekim manje poznatim.

Delta Holding, jedna od najvećih kompanija u Srbiji, 13. prosinca počela je s gradnjom hotela InterContitental u Ljubljani, koji će u suradnji s istoimenim renomiranim međunarodnim hotelskim brendom glavnom slovenskom gradu napokon osigurati prvih pet zvjezdica.

No to je samo jedan u nizu velikih nekretninskih projekata koji su temeljni dio poslovne strategije koncerna srpskog biznismena Miroslava Miškovića koji je sredinom godine najavio nekretninski investicijski val težak gotovo pola milijarde eura. Ima li šanse da se dio tog novca investira i u Hrvatsku objasnila je Marija Desivojević Cvetković, potpredsjednica za strategiju i razvoj Delta Holdinga.

Delta Holding najavio je početak gradnje hotela InterContinental u Ljubljani, što je vaša prva velika investicija u hotelijerstvo izvan Srbije. Koliko je vrijednost ove investicije i koja je strategija širenja Delta holdinga u sektor turizma?
Vrijednost Deltine investicije iznosi 42 milijuna eura, a gradnja je počela prije nekoliko dana. Planovi predviđaju 20-erokatnu, više od 80 metara visoku zgradu, u kojoj će biti hotel sa 185 soba. Ljubljana ima dosta hotela, ali nema mnogo onih koji pripadaju međunarodnim hotelskim grupacijama i nema nijedan hotel s pet zvjezdica. Svoj poslovni interes Delta Holding vidi u zdravoj poslovnoj investiciji koja će, uz poznati svjetski lanac kakav je InterContinental, s njihovim prodajnim kanalima, postaviti Ljubljanu na svjetsku turističku kartu i povećati interes gostiju.

U kojem vremenskom roku planirati završiti gradnju hotela, te kakav poslovni odnos Delta holding ima s hotelskom grupacijom InterContinetal? Vi gradite samo hotel ili preuzimate i njegovo vođenje?
Odnos Delta Holdinga i InterContinental Group počeo je još prilikom gradnje hotela Crowne Plaza Belgrade, kada je potpisan dugoročni menadžment ugovor o upravljanju ovim hotelom. Ugovor je osigurao kompletni 'know-how' i inozemni menadžment za beogradski hotel. Isti princip bit će primijenjen  i na InterContinentalu Ljubljana. Delta Holding je kao i u prvom slučaju nositelj investicije i vlasnik hotela. Upravljanje hotelom bit će u nadležnosti InterContinental Grupe. Prema predviđanjima, InterContinental Ljubljana bi trebao primiti prve goste za nešto manje od dvije godine.

Delta je vlasnik i hotela Crown Plaza u Beogradu. Kako ste zadovoljni njegovim poslovanjem i imate li možda podatak koliko, od ukupnog broja gostiju godišnje, u njemu boravi poslovnih ljudi i gostiju iz Hrvatske?
Crowne Plaza Beograd je hotel koji je za dvije godine rada dobio sva najveća međunarodna i domaća hotelijerska priznanja. Dobra strategija i pažljivo upravljanje rezultirali su time da je u tijekom ove godine hotel imao stalno izuzetno visoku popunjenost, što je fascinantan podatak kada govorimo o hotelu koji ima 420 soba i najveći je u Beogradu. Osim toga, Crowne Plaza Beograd je imala službeno najbolji 'customer servis' od svih Crowne Plaza u Europi. Gosti hotela su uglavnom poslovni ljudi. Dolaze iz svih zemalja svijeta, koristeći za bukiranje globalni sustav ICH Grupe. Naravno, u tom hotelu imamo i dosta gostiju iz regije. Do kraja studenoga imali smo 2571 gosta iz Hrvatske i ostvarenih 3825 noćenja.

Delta Holding je sredinom ove godine najavio da će do kraja 2015. započeti gradnju nekretnina vrijednih gotovo 400 milijuna eura. Što je od toga u fazi realizacije?
Deltin strateški posao je razvijanje velikih nekretninskih projekta, neke od njih prodaje kada se za to steknu uvjeti na tržištu i potom započinje nove. Nedavno smo završili transakciju s Bancom Intesa kojom smo prodali poslovnu zgradu u Beogradu. U ovom trenutku pregovaramo o prodaji dva šoping centra Delta City u Beogradi i u Podgorici. To znači da je ovo trenutak u kojem upravo pripremamo nove projekte i spremni smo za njihovo financiranje i realizaciju. Krenula je gradnja hotela InterContinental u Ljubljani, a čekamo da se steknu urbanistički uvjeti za nekoliko projekata u Beogradu: regionalni trgovački centar Delta Planet, hotel InterContinental Beograd i dvije poslovne zgrade, od kojih će jedna biti Deltino novo poslovno sjedište.

 

42milijuna

eura vrijedan je projekt gradnje InterContinetal hotela u Ljubljani

Ima li Delta možda dugoročno u svojoj strategiji slične investicije u hotele ili nekretnine u Hrvatskoj?
Investiciju u Ljubljani smo pokrenuli u trenutku kada se tamo tržište otvorilo za investitore iz Srbije, a sve se poklopio s našom procjenom o isplativosti investicije. Naišli smo na veliku podršku slovenske vlade i gradonačelnika Ljubljane Zorana Jankovića. U tom smislu, otvoreni smo i za druga tržišta u regiji, ukoliko se podudari spremnost na suradnju lokalne zajednice sa našom procjenom o opravdanosti određenog ulaganja. Hrvatsko i srpsko tržište su slični i sigurno da bi pojavljivanje na vašem tržištu bilo za nas logičnije i jednostavnije nego na nekim manje poznatim tržištima.

Svojevremeno je Delta imala namjeru izgradnje trgovačkog centra u Hrvatskoj, no do tog ulaganja nije došlo. Koji su bili razlozi za to? Tada je Delta željela kupiti zemljište Zagrepčanke, javila se na ntječaj, ali je on u konačnici propao. Je li u međuvremenu s aspekta Delta Holdinga došlo do promjene investicijske klime u Hrvatskoj ili ste definitivno odustali od ulaganja kod nas?
Nema velike potrebe ni sa jedne strane vraćati se na ono što je bilo. Ako u Hrvatskoj postoji dobra volja za razgovor o konkretnim investicijama, Delta je u ovom trenutku kadrovski, organizacijski i financijski, 'atletičar u niskom startu' za nove investicije.

Delta ima ozbiljne namjere širenja u agrobiznis. Namjeravate investirati u voćarstvo i povrćarstvo do 50 milijuna eura. Koliko je danas vrijedna vaš biznis u poljoprivredi, koji su segmenti najjači i izvozite li u Hrvatsku?
Poljoprivreda je Deltin strateški biznis, namjeravamo dugo ostati u njemu i u tom smislu nismo radili financijske procjene vrijednosti. Za nas je vrijedno to što imamo najsuvremeniji agrarni sustav u regiji, što smo ljude obučili na najboljoj poljoprivrednoj praksi Danske, Italije, Izraela, SAD-a… i što smo spremni, ne samo nastaviti svoj razvoj, nego i pomoći razvoj velikog broja malih poljoprivrednih proizvođača u regiji. No treba li ipak istaknuti neki dio tog biznisa, bio bi to voćnjak jabuka na imanju Podunavlje u Čelarevu. Sa 400 Ha površine, to je najveći voćnjak u Europi, a dvije Ultra Low Oxygen hladnjače ukupnog kapaciteta 13.000 tona su također najveće koje rade uz neki europski voćnjak. S prosječnim prinosom od 68 tona jabuka odlične kvalitete i najboljih sorti, to je biznis koji mora biti primjer svima koji se bave poljoprivredom i žive od nje.

Delta Holding je prije nekoliko godina izašao iz maloprodaje, prodali ste svoje trgovačke lance Maxi i Tempo. Je li vam danas žao što ste izašli iz tog biznisa?
Ne gledamo s emocijama na tu vrstu poslovnih odluka, posebno ne na one koje su iza nas. Izlaskom iz maloprodaje započeli smo izgradnju nove Delte, kompanije koja je orijentirana na vrhunski biznis, koja ima mlade i obrazovane ljude, i koja je u potpunosti digitalizirana i spremna za 21. stoljeće. Maloprodaja nam je omogućila relaksiranje postojećih kreditnih obaveza i stvorila bazu za daljne investicije. Delta je danas kadrovski, organizacijski i financijski, najaktivniji i najpotentniji investitor u široj regiji, i to je pozicija koja nam savršeno odgovara. 

Deltini proizvodi na policama u Hrvatskoj

Proizvodi vaše mesne industrije Yuhor nedavno se pojavila na policama pojedinih trgovačkih lanaca u Hrvatskoj? Kakav je prvi dojam, imate li već neke podatke o prodaji, namjeravate li se širiti dalje u tom segmentu?

Yuhor je odnedavno prisutan u Hrvatskoj s našim brendom kvalitetnih pašteta Delicata, proizvedenih od mesa i bez dodatih aditiva, a prodaju se u trgovačkom lancu lancu Kaufland. U sljedećoj godini očekujemo značajan rast prodaje i plasmana. Yuhor proizvodi izuzetno kvalitetne mesne i suhomesnate proizvode i sigurna sam da za njih ima puno više prostora na hrvatskom tržištu.

Komentirajte prvi

New Report

Close